Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





43 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 16 okt 2016, 20:00 
Nieuwsreporter
Avatar gebruiker

Berichten: 549
Afbeelding De vierendertigste editie van de internationale spellenbeurs Spiel sloot vanmiddag zijn deuren. Volgens het slotbericht van de organisator heeft Spiel dit jaar maar liefst 174.000 bezoekers getrokken. Dit is opnieuw een recordaantal, een stijging van 7,5% ten opzichte van 2015. Deze bezoekersstijging sluit goed aan op mijn eigen waarneming, het was dit jaar zelfs op donderdag beredruk in de stands en op de paden.


Afbeelding
een blik op hal 3

Op alle beursdagen gingen de deuren eerder open om de lange rijen wachtenden beheersbaar te houden. Op vrijdagmorgen leek de doorstroom bij ingang West moeilijk op gang te komen, daar stonden aan het einde van de ochtend nog veel mensen te wachten.

Afbeelding
op donderdag was het al beredruk

Wat vast en zeker steeds moeilijker verloopt, is het autoverkeer rond het beurscomplex. Als je een beetje pech had, duurde het ritje van de Autobahn naar de parkeerplaats een uur en kon je daar wachten op een overvolle pendelbus. Vat op de verkeerssituatie is een uitdaging waarover de Messe Essen zich beter moet buigen. Naar een ander soort doorstroom moeten ze ook kijken, de drukte bij de toiletten toont aan dat er niet genoeg zijn voor een evenement van deze omvang.

Afbeelding
ook de nieuwe hallen trokken veel volk

Met 1.021 exposanten uit 50 landen was het aanbod op Spiel dit jaar groter dan ooit tevoren. Met de toevoeging van de hallen 4 en 6 dit jaar, en hal 7 in 2015, is de netto-vloeroppervlakte van de beurs in de afgelopen vier jaren maar liefst 58% gegroeid. Dan hebben we het over standmeters, in een tijdvak waarin de detailhandel van zulke cijfers gaat kwijlen.

Afbeelding
volop speelplezier

Op Spiel 2016 werden maar liefst 1200 nieuwe producten gepresenteerd, waarvan de hoofdmoot uit spellen bestond. De Neuheitenschau, een presentatie van de nieuwe spellen voor journalisten en winkeliers, was dit jaar zo fors gegroeid, dat deze noodgedwongen naar een eigen hal is verhuisd. Ik vond dit prima, omdat het daar veel gemakkelijker manoeuvreren en fotograferen was. Ik had helaas niet meegekregen dat de Neuheitenschau dit jaar slechts tot en met vrijdag was geopend, waardoor mijn op zaterdagmorgen geplande rondje detailfotografie in de soep liep.

Afbeelding
volle tafels bij iello

Wat zijn de oorzaken van deze indrukwekkende groei van Spiel? Ten eerste is de Duitse spellenmarkt dit jaar zelf met zo’n 10% gegroeid. Door het internationale karakter van de beurs is Spiel daarnaast een magneet voor uitgevers uit alle werelddelen. Maar liefst 60% van de standhouders komt dit jaar uit het buitenland. Nieuwe donorlanden dit jaar waren Macedonië, Marokko, Colombia en Azerbeidzjan. Ten slotte heeft de komst van Kickstarter voor een aanwas van nieuwe uitgevers gezorgd. Dit zag je ook terug in het gegroeide Nederlandse smaldeel met spellen als Captains of the Golden Age, Scuba en Revenge of the Dictators. De kapiteins hadden zo’n mooie plek op de Neuheitenschau, dat ze de volgende morgen de voorpagina van een plaatselijke krant haalden.


Afbeelding
Nederlandse kapiteins in een Duitse krant


Afbeelding
een nieuwe Nederlandse uitgever duikt op

De organisator is zeer te spreken over het aandeel van de internationale media. Men meldt de aanwezigheid van grote zenders als BBC, ORF,  RTBF en een Canadees televisiestation. Daarnaast was een Canadese filmcrew op de beurs om opnamen voor een documentaire over de internationale spellenscène te maken.

Vertegenwoordigers van de uitgevers melden dat de nieuwe spellen als warme broodjes over de toonbank gingen. Ook dit jaar raakten de nodige nieuwe spellen op de beurs uitverkocht. Dit biedt veel vertrouwen voor de laatste maanden van het jaar, nadat in de eerste acht maanden van 2016 de omzet in bordspellen al met 10% was gegroeid. Kinder- en familiespellen zijn hot in het Duitse taalgebied.


Afbeelding
Spiel trekt een gemêleerd publiek

De hitlijst van het Duitse spellentijdschrift Fairplay is een aardige graadmeter van de populariteit van de nieuwe spellen. De lijst eindigde dit jaar met drie spellen op de eerste plaats: First Class van Hans im Glück/999 Games, Great western Trail van eggertspiele/999 Games en Ein Fest für Odin van Feuerland/White Goblin Games. Deze toppers zijn of komen op korte termijn in het Nederlands beschikbaar. 999 Games wint het NK acquisitie van Spieltoppers met 2-1 van de Goblins.


Afbeelding
Een tussenstand bij Fairplay

Ik vond het fijn om er weer bij te zijn, Spiel is een evenement dat je als spellenliefhebber niet wilt missen. Ik vond het erg leuk om de sfeer te proeven en bekenden uit de internationale spellenscène te ontmoeten. Spiel is de hoogmis van spellenland. Het oude beursmotto  ‘komm spiel mit!’ komt voor mij persoonlijk tegenwoordig wat minder uit de verf. Het overaanbod aan spellen zorgt ervoor dat ik Spiel niet meer kan benaderen zoals ik dat vroeger graag deed, vooraf een preview van de nieuwe spellen en achteraf een beursverslag met de krenten uit de pap. Ik vind het spelen van spellen op een overvolle beurs geen pretje. Het is lastig om plek aan de gewenste tafels te bemachtigen en het lawaai van de mensenmassa en de ventilatiesystemen maakt het aanhoren van de speluitleg vermoeiend.


Afbeelding
eggertspiele had alweer een beurstopper

Niet getreurd, voor spelen onder optimale omstandigheden bestaan genoeg andere oplossingen. Ik zal ons spellenwalhalla ook volgend jaar met plezier bezoeken. Spiel 2017 vindt plaats van 26 t/m 29 oktober 2017, in de herfstvakantie in Nordrhein-Westfalen (en tot genoegen van mijn vrienden in het onderwijs ook in het noorden van ons land).

Origineel bericht op: http://bordspeler.nl/2016/10/16/spiel-2 ... e-records/


Omhoog
Offline Profiel   Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 17 okt 2016, 10:13 
Rooster Booster
Avatar gebruiker

Berichten: 89
Woonplaats: Zoetermeer
Het lijkt mij geweldig om een keer Spiel te bezoeken, maar de drukte is echt iets wat mij weerhoudt. Ik denk dat ik maar bij het Spellenspektakel blijf.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 17 okt 2016, 10:33 
Party Animal

Berichten: 458
Woonplaats: Leidschendam
LarsButNotLeast schreef:
Het lijkt mij geweldig om een keer Spiel te bezoeken, maar de drukte is echt iets wat mij weerhoudt. Ik denk dat ik maar bij het Spellenspektakel blijf.


Ik weet natuurlijk niet wat jou drukte tolerantie is, maar dit is ook wat mij heeft tegengehouden. Ik ben dit jaar voor het eerst op de vrijdag geweest en drukte viel mij echt behoorlijk mee als ik het moet vergelijken met een huishoudbeurs waar ik vorig jaar ben geweest. Ik had echt de alle ruimte om door te lopen en in sommige hallen kon ik wel een dansje doen :)

Ik heb een grafhekel aan mensen met trolley/steekwagens, maar misschien omdat het een beurs is wat mij ook erg boeit is mijn tolerantiegehalte wat lager.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 17 okt 2016, 10:42 
Avatar gebruiker

Berichten: 1391
Woonplaats: Hoogeveen
Voor mij was het de eerste keer en wat was mijn ervaring:

Donderdag: Was ik er helaas nog niet, maar volgend jaar zeker wel om niet mis te grijpen bij spellen die daadwerkelijk daar uit komen.
Vrijdag: Mijn eerste dag en eerste keer Spiel dus was eerlijk gezegd behoorlijk onder de indruk van het geheel. Achteraf was dat een prima dag qua drukte.
Zaterdag: Vreselijk.....druk, trolley's, dubbel volle tafels, rijen tot en met. Leuk een keer gezien te hebben, maar dat hoeft van mij niet meer.
Zondag: Prima te doen qua drukte, wat later op de dag wel wat drukker, maar dat is eigenlijk elke dag wel dat het tegen de middag vol gaat lopen.

Globaal gezien zijn de ochtenden en de namiddag paar uur voor sluiten wat mij betreft de beste tijden qua drukte en mogelijkheden.

_________________
Volg ons El Crosso a Board game Life blog ook op AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: ma 17 okt 2016, 10:45 
Spelhamels Beerse

Berichten: 3042
Woonplaats: Dessel
kersje86 schreef:
Ik heb een grafhekel aan mensen met trolley/steekwagens, maar misschien omdat het een beurs is wat mij ook erg boeit is mijn tolerantiegehalte wat lager.

Begrijpelijk,maar als je elke dag met meer dan tien - twintig spellen rondzeult ben je wel heel blij met zo'n trolley of steekwagen ! :wink:

_________________
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 17 okt 2016, 11:42 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4025
dirk schreef:
kersje86 schreef:
Ik heb een grafhekel aan mensen met trolley/steekwagens, maar misschien omdat het een beurs is wat mij ook erg boeit is mijn tolerantiegehalte wat lager.

Begrijpelijk,maar als je elke dag met meer dan tien - twintig spellen rondzeult ben je wel heel blij met zo'n trolley of steekwagen ! :wink:

Het eerste jaar ging ik zonder trolleykoffer, het tweede jaar mét en dit jaar weer zonder. Achteraf had ik ook dit jaar een trolleykoffer mee moeten nemen, want het is eigenlijk wel ideaal tegen het zware sjouwen. Nu kon ik dit jaar halverwege de donderdag wel mijn aanwinsten in de auto leggen, maar omdat ik dan ook meer koop/ruil, liep ik nog steeds flink te sjouwen. Mijn idee vooraf was natuurlijk: ik kan het nu netjes spreiden over de dag (en over de vrijdag ook nog, doordat ik twee dagen ging dit jaar), maar de ervaring leert dus dat ik dan gewoon 2x tot 3x zoveel koop xD.

Zit jouw ergernis Kersje86, die ik overigens volledig begrijp, misschien ook niet deels in hoe mensen met zo´n ding omgaan? Ik erger me namelijk dood aan van die motorisch gestoorde mensen die tegen alles en iedereen aan beuken met zo´n trolleykoffer. Als iemand met trolleykoffer gewoon netjes op zijn/haar plek om te passeren wacht, heb ik er geen enkel probleem mee. Steekwagens heb ik overigens weinig gezien, alleen bij uitgevers dan die meer spellen gingen halen van de parkeerplaats. Overigens heb ik aan kinderwagens dan net zo´n hekel :angel:, die zijn vaak nog breder dan een normale trolleykoffer en de kinderen die erin zitten zijn nog zo klein, dat ze naar mijn idee toch weinig tot niets op Spiel kunnen beleven. Ze staan echter wel enorm in de weg overal.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 17 okt 2016, 11:50 
Party Animal

Berichten: 458
Woonplaats: Leidschendam
maxitaxi777 schreef:
dirk schreef:
kersje86 schreef:
Ik heb een grafhekel aan mensen met trolley/steekwagens, maar misschien omdat het een beurs is wat mij ook erg boeit is mijn tolerantiegehalte wat lager.

Begrijpelijk,maar als je elke dag met meer dan tien - twintig spellen rondzeult ben je wel heel blij met zo'n trolley of steekwagen ! :wink:

Het eerste jaar ging ik zonder trolleykoffer, het tweede jaar mét en dit jaar weer zonder. Achteraf had ik ook dit jaar een trolleykoffer mee moeten nemen, want het is eigenlijk wel ideaal tegen het zware sjouwen. Nu kon ik dit jaar halverwege de donderdag wel mijn aanwinsten in de auto leggen, maar omdat ik dan ook meer koop/ruil, liep ik nog steeds flink te sjouwen. Mijn idee vooraf was natuurlijk: ik kan het nu netjes spreiden over de dag (en over de vrijdag ook nog, doordat ik twee dagen ging dit jaar), maar de ervaring leert dus dat ik dan gewoon 2x tot 3x zoveel koop xD.

Zit jouw ergernis Kersje86, die ik overigens volledig begrijp, misschien ook niet deels in hoe mensen met zo´n ding omgaan? Ik erger me namelijk dood aan van die motorisch gestoorde mensen die tegen alles en iedereen aan beuken met zo´n trolleykoffer. Als iemand met trolleykoffer gewoon netjes op zijn/haar plek om te passeren wacht, heb ik er geen enkel probleem mee. Steekwagens heb ik overigens weinig gezien, alleen bij uitgevers dan die meer spellen gingen halen van de parkeerplaats. Overigens heb ik aan kinderwagens dan net zo´n hekel :angel:, die zijn vaak nog breder dan een normale trolleykoffer en de kinderen die erin zitten zijn nog zo klein, dat ze naar mijn idee toch weinig tot niets op Spiel kunnen beleven. Ze staan echter wel enorm in de weg overal.


Klopt, sommige mensen kunnen inderdaad hier niet mee omgaan. Normaal gesproken zou ik het niet kunnen laten wanneer ik geraakt wordt om een trap te geven, maar gezien het om bordspellen gaat vind dat ik een beetje zonde :)

Ik snap dat sommige(of meeste) veel gaan kopen en deze maatregelen nemen. In je goed recht, maar neem dan eerst even een cursus rijden met je trolley :crazy:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 17 okt 2016, 11:59 
Bronzen Meeple
Avatar gebruiker

Berichten: 8492
Woonplaats: Groningen
Vaak is het niet alleen de trolleyrijder. Iedereen walst door. Probeer maar een gaatje te vinden om er door te komen.

Ik heb ook een trolley. Gebruik m rond de math trade. Heel handig, maar binnen inderdaad soms lastig. En dan rij je wel eens over iemands voeten heen. Boeien. Hoort bij het bezoek aan een beurs.

Met 2 dikke tassen in me handen bots je ook tegen anderen op en zijn je spellen beschadigd.

Ik neem volgend jaar weer mijn trolley mee en als ik iemand van jullie zie zal ik het niet nalaten vol over jullie voeten heen te crossen :lol: :wink:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 17 okt 2016, 12:09 
Party Animal

Berichten: 458
Woonplaats: Leidschendam
grunnboy schreef:
Vaak is het niet alleen de trolleyrijder. Iedereen walst door. Probeer maar een gaatje te vinden om er door te komen.

Ik heb ook een trolley. Gebruik m rond de math trade. Heel handig, maar binnen inderdaad soms lastig. En dan rij je wel eens over iemands voeten heen. Boeien. Hoort bij het bezoek aan een beurs.

Met 2 dikke tassen in me handen bots je ook tegen anderen op en zijn je spellen beschadigd.

Ik neem volgend jaar weer mijn trolley mee en als ik iemand van jullie zie zal ik het niet nalaten vol over jullie voeten heen te crossen :lol: :wink:


Alleen omdat jij het bent, zal ik een trap na geven. Wel even zorgen dat ik je herken. Beetje zonde als ik andermans spellen kapot trap :twisted:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 17 okt 2016, 12:10 
9. Guns & Steel: Renaissance (2016)
Avatar gebruiker

Berichten: 225
Woonplaats: Assen
kersje86 schreef:
LarsButNotLeast schreef:
Het lijkt mij geweldig om een keer Spiel te bezoeken, maar de drukte is echt iets wat mij weerhoudt. Ik denk dat ik maar bij het Spellenspektakel blijf.


...

Ik heb een grafhekel aan mensen met trolley/steekwagens, maar misschien omdat het een beurs is wat mij ook erg boeit is mijn tolerantiegehalte wat lager.
+1
De hele tijd van die karren tegen je schenen omdat mensen totaal niet kijken waar ze lopen met zo'n ding..

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 17 okt 2016, 12:17 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4025
kersje86 schreef:
grunnboy schreef:
Vaak is het niet alleen de trolleyrijder. Iedereen walst door. Probeer maar een gaatje te vinden om er door te komen.

Ik heb ook een trolley. Gebruik m rond de math trade. Heel handig, maar binnen inderdaad soms lastig. En dan rij je wel eens over iemands voeten heen. Boeien. Hoort bij het bezoek aan een beurs.

Met 2 dikke tassen in me handen bots je ook tegen anderen op en zijn je spellen beschadigd.

Ik neem volgend jaar weer mijn trolley mee en als ik iemand van jullie zie zal ik het niet nalaten vol over jullie voeten heen te crossen :lol: :wink:


Alleen omdat jij het bent, zal ik een trap na geven. Wel even zorgen dat ik je herken. Beetje zonde als ik andermans spellen kapot trap :twisted:

Belooft gezellig te worden volgend jaar; staan straks niet de Nederlandse Piraten in de Duitse Zeitung maar de Nederlandse trap- en kofferaso's :lol:.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 17 okt 2016, 12:18 
Bronzen Meeple
Avatar gebruiker

Berichten: 8492
Woonplaats: Groningen
kersje86 schreef:
grunnboy schreef:
Vaak is het niet alleen de trolleyrijder. Iedereen walst door. Probeer maar een gaatje te vinden om er door te komen.

Ik heb ook een trolley. Gebruik m rond de math trade. Heel handig, maar binnen inderdaad soms lastig. En dan rij je wel eens over iemands voeten heen. Boeien. Hoort bij het bezoek aan een beurs.

Met 2 dikke tassen in me handen bots je ook tegen anderen op en zijn je spellen beschadigd.

Ik neem volgend jaar weer mijn trolley mee en als ik iemand van jullie zie zal ik het niet nalaten vol over jullie voeten heen te crossen :lol: :wink:


Alleen omdat jij het bent, zal ik een trap na geven. Wel even zorgen dat ik je herken. Beetje zonde als ik andermans spellen kapot trap :twisted:


We hebben van te voren wel even contact. Ik moet ook weten over wiens voeten ik heen moet rijden. :wave: :wink:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 17 okt 2016, 12:25 
Bronzen Meeple
Avatar gebruiker

Berichten: 8492
Woonplaats: Groningen
Maar je hebt gelijk hoor. Die dingen zijn irritant.
Ook voor de gebruiker. Ik dacht even snel een tafeltje te bemachtigen bij Iello door er snel tussendoor te lopen. Toen werd ik tegengehouden door mijn eigen trolley en lag ik bijna onderuit. Zag er vast spastisch uit. Maar ik kan er zelf het hardst om lachen. Laat mij maar die onbeschofte idioot met die trolley zijn. :lol:

Voor eventjes dan. Want ik gebruik m hooguit 2 uur per dag.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 17 okt 2016, 12:27 
Critico

Berichten: 2152
Woonplaats: nabij utrecht
Oh die trolleys/karretjes, wat een irritante dingen zeg. Grrrr

Ga dan gewoon af en toe terug naar de auto. Hebben wij op een gegeven moment gedaan. Meteen heerlijk even een frisse neus en zuurstof buiten kunnen halen :D

Ik was er donderdag en wij hebben toch nog wel redelijk wat kunnen spelen.
Alleen spelen bij de pegasus stand was een tevergeefse poging tot 3x toe.
Wij wilden daar delphi en coal baron card game spelen. Jammer dat die maar er 2x lag.

_________________
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 17 okt 2016, 14:09 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
grunnboy schreef:
Ik heb ook een trolley.


Met zo'n kar heb je geen trolley, maar ben je een troll. :lol:

Maar die van jou was best snoezig. Dat reduceert de moordlust een beetje.

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
43 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spiel  
 Feed - Onderwerp - Spiel 2016 breekt alle records  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

999 Games, Bordspeler.nl, Captains of the Golden Age, Ein Fest für Odin, Fairplay, Feuerland, First Class, Great western Trail, Hans im Glück, Revenge of the Dictators, Scuba, Spiel 2016, White Goblin Games, eggertspiele, iello



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®