Het extra punt toekennen aan een speler heeft verschillende gevolgen:
- Je gaat voorzichtig zijn om een beschuldiging te uiten, want je deelt niet graag punten uit aan iemand anders (en zoals je al aangeeft, je hebt maar 5 punten nodig om te winnen). Enkel de kaart cadeau geven zou trouwens niet voldoende zijn, want dan ga je op het einde altijd beginnen gokken volgens het principe "Als ik het niet doe doet iemand anders het wel en uitspelen doet hij anders toch". Nu kan je hem laten uitspelen zonder een extra punt te geven. Een punt afnemen bij een foute beschuldiging zou het spel vertragen.
- Het moedigt je meer aan te bluffen. Als bluf enkel een extra kaart gaat opleveren ga je niet bluffen om aan die kaart te komen als je ze ook gewoon kan nemen. Nu kan je proberen een kaart te laten liggen om je verdacht te maken en misschien een beetje later die kaart toch te ontvangen en een punt er bovenop. Je kan hier dus echt op gaan spelen wat het spel nog intenser maakt. Dikwijls is dit dus niet "het slachtoffer belonen", maar "de meest geniepige baby belonen"
- Het moedigt sociale interactie aan tussen de spelers, zoals "Durf hem dat niet geven als je niet zeker bent hé, want dan heeft hij nog een extra punt".
Een punt afnemen vinden we niet zo interessant omdat het een familiespel is en dit moet op korte tijd speelbaar zijn. Het is dus niet de bedoeling dat de punten op en neer gaan zodat we soms terug verder van het einde zitten. Het spel moet voortdurend richting het einde geduwd worden.
Er is inderdaad heel wat mee geëxperimenteerd en dit leek ons allemaal de beste optie die het meeste sfeer aan tafel bracht dankzij meer bluf en sociale interactie. Dit is iets dat we in elk Baby spel willen laten terugkomen. We doen ons best om nooit droge spellen in deze reeks te stoppen.