Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




18 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Troyes
BerichtGeplaatst: di 02 mei 2017, 16:16 
Veenboer

Berichten: 153
Ik bespaar jullie de details, maar ik moet een spel kiezen en de keuze gaat tussen een aantal leukige (kinder)spellen, waaronder Water Lily en Troyes. Ik ben met name op zoek naar ervaringen met die laatste.

Als ik de reviews lees en bekijk is het zonder twijfel een goed spel, maar wel eentje dat pas na enkele keren spelen zijn geheimen prijs geeft. Ook in dat opzicht lijkt het wel wat op Tournay dat al in mijn collectie zit. Is het dan wel de moeite om Troyes aan te schaffen als het niet elke week op tafel gaat komen?


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Troyes
BerichtGeplaatst: di 02 mei 2017, 16:51 
Avatar gebruiker
Lorthania schreef:
... als het niet elke week op tafel gaat komen?

Als dit eenieders maatstaf zou zijn, dan zou ik (en velen met mij, denk ik) 99% van mijn collectie moeten verkopen :shock:


Omhoog
     
 
 Berichttitel: Re: Troyes
BerichtGeplaatst: di 02 mei 2017, 16:55 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1350
Woonplaats: Doetinchem
Ik heb zojuist vorige week Troyes gekocht en 1 keer gespeeld met 2 spelers.
Het is inderdaad geen spel dat je even op tafel legt.
De regels zijn niet ingewikkeld, maar je hebt ongelofelijk veel mogelijkheden iedere beurt.
Tournay ken ik niet, maar ik heb een filmpje gezien van Tournay en Troyes spreekt me meer aan.
Mocht je Troyes kopen dan beveel ik ook de uitbreiding Ladies of Troyes aan, die het spel nog meer mogelijkheden geeft, onder andere door een extra stapel kaarten.
Ik vind het het een erg goed spel. Het staat niet voor niets op 62 in BGG.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Troyes
BerichtGeplaatst: di 02 mei 2017, 17:09 
Just my luck
Avatar gebruiker

Berichten: 1063
Woonplaats: Groningen
Toen ik je eerste zin voor het eerst las, dacht ik even dat je Troyes als kinderspel duidde. Maar als ik het goed begrijp is de keuze tussen een kinderspel en Troyes.

Daar vanuit gaande; Troyes en Tournay zijn zeer verschillende spellen. Ja, het is van dezelfde ontwerpers, heeft als thema een Franse historische stad en door de artwork van Alexandre Roche lijken ze ook nog eens vreselijk op elkaar.

De spelmechanieken verschillen echter behoorlijk. In Tournay zoek je via drafting actiekaarten bij elkaar die synergie hebben en is er een mate van 'take that' aanwezig. Het speelt vlotter maar is ook een stuk lichter dan Troyes.

Troyes voelt meer als een traditionelere euro waarbij de interactie vooral zit in area control en de timing van het wegnemen van resources (dobbelstenen) bij de tegenstander. De diepgang en het aantal opties die je moet overwegen per beurt zijn hier een stuk groter.

Uiteindelijk komt allemaal neer op smaak, maar de spellen zijn verschillend genoeg om naast elkaar te mogen staan in een spellenkast; Maar ja, Troyes heb ik wel staan en Tournay niet. ;)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Troyes
BerichtGeplaatst: di 02 mei 2017, 17:59 
Party Animal
Avatar gebruiker

Berichten: 421
Woonplaats: Amersfoort
Ik heb Troyes en Tourney in bezit gehad. Tourney is een origineel kaartspel, maar na een aantal potjes heb ik deze verkocht. Ik had weinig behoefte om het te spelen, dus het lag stof te happen. Troyes is een topper. Goed met twee spelers en interessant spelsysteem rondom de dobbelstenen. Ik vind het een origineel en goed spel, behoort zeker tot mijn favorieten. Ik vind de artwork ook erg tof, maar dat is zeker een kwestie van smaak....

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Troyes
BerichtGeplaatst: di 02 mei 2017, 18:15 
Spelhamels Beerse

Berichten: 3042
Woonplaats: Dessel
Mr Jummy schreef:
Ik vind de artwork ook erg tof, maar dat is zeker een kwestie van smaak....

Ik vind het artwork dan weer spuuglelijk maar het spel op zich is wel eentje van een hoog niveau. Zeer tactisch en strategisch spel waarbij je telkens weer moet afwegen wat de beste opties zijn.
Staat hier ook in de kast en moet dringend nog eens gespeeld worden (zoals zovele andere :wink: )

_________________
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Troyes
BerichtGeplaatst: di 02 mei 2017, 19:43 
Burgemeester

Berichten: 1317
Woonplaats: Westmalle
dirk schreef:
Mr Jummy schreef:
Ik vind de artwork ook erg tof, maar dat is zeker een kwestie van smaak....

Ik vind het artwork dan weer spuuglelijk maar het spel op zich is wel eentje van een hoog niveau. Zeer tactisch en strategisch spel waarbij je telkens weer moet afwegen wat de beste opties zijn.
Staat hier ook in de kast en moet dringend nog eens gespeeld worden (zoals zovele andere :wink: )


Tsja en ik vind de artwork net weer super knap :lol:

Het is wel een spel dat je na een paar keer spelen een stuk sneller speelt maar het is best moeilijk om tot een goed einde te brengen.

Het systeem met gebeurtenissen is ook goed gedaan.

Een absolute topper in ieder geval!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Troyes
BerichtGeplaatst: di 02 mei 2017, 19:52 
Veenboer

Berichten: 153
Bedankt voor de reacties, ik denk dat ik wel overtuigd ben :clap:

Filosoof schreef:
Lorthania schreef:
... als het niet elke week op tafel gaat komen?

Als dit eenieders maatstaf zou zijn, dan zou ik (en velen met mij, denk ik) 99% van mijn collectie moeten verkopen :shock:

'Elke week' bij wijze van spreken natuurlijk :P . Voor alle spellen geldt wel dat oefening kunst baart, maar sommige moet je toch echt heel regelmatig spelen om er het maximum uit te halen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Troyes
BerichtGeplaatst: di 02 mei 2017, 20:26 
Burgemeester

Berichten: 1317
Woonplaats: Westmalle
Trouwens, voor een eurospel heeft Troyes een behoorlijk hoog interactie niveau; rechtstreeks bij elkaar dobbelstenen afkopen, de andere een zwarte dobbelsteen aansmeren, onrechtstreeks rekening houden met anders doelen (als je je eigen doelen al kan halen), samen gebeurtenissen bestrijden (of net niet maar dan wordt het voor iedereen wel lastig).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Troyes
BerichtGeplaatst: za 06 mei 2017, 10:25 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Lang geleden, maar ik heb dit geschreven bij mijn waardering voor Troyes:

Troyes is mij minder bevallen. Het duurde sowieso even voordat ik doorkreeg hoe het werkte, maar uiteindelijk viel er weinig te doen in het spel - zo leek mij na een eerste potje. Veel punten sprokkelen op veel te veel kaartjes. En dan hopen dat je uiteindelijk de meeste bijeen hebt geschraapt. Iets te veel gedoe over weinig, wat mij betreft.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Troyes
BerichtGeplaatst: zo 07 mei 2017, 16:35 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 322
Woonplaats: BE Hulshout
Bruno schreef:
Daar vanuit gaande; Troyes en Tournay zijn zeer verschillende spellen. Ja, het is van dezelfde ontwerpers, heeft als thema een Franse historische stad en door de artwork van Alexandre Roche lijken ze ook nog eens vreselijk op elkaar.


Ff mierenneuken, maar tournay (tournai in het Frans) ligt in Henegouwen, België

_________________
Wij spelen elke 2e zaterdag van de maand in Heist-op-den-Berg vanaf 16u30. Meer info https://www.facebook.com/forumheist/


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Troyes
BerichtGeplaatst: zo 07 mei 2017, 16:38 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 322
Woonplaats: BE Hulshout
On topic: ik herinner me Troyes als een goed spel, maar een geplakt thema dat bijzonder droog is. Veel mechanismen die goed samenwerken maar waarbij de link met het thema volledig zoek is.

_________________
Wij spelen elke 2e zaterdag van de maand in Heist-op-den-Berg vanaf 16u30. Meer info https://www.facebook.com/forumheist/


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Troyes
BerichtGeplaatst: zo 07 mei 2017, 16:49 
Koning Paul!
Avatar gebruiker

Berichten: 2171
Woonplaats: Rotterdam
ouwezeeman schreef:
Bruno schreef:
Daar vanuit gaande; Troyes en Tournay zijn zeer verschillende spellen. Ja, het is van dezelfde ontwerpers, heeft als thema een Franse historische stad en door de artwork van Alexandre Roche lijken ze ook nog eens vreselijk op elkaar.


Ff mierenneuken, maar tournay (tournai in het Frans) ligt in Henegouwen, België


Doornik!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Troyes
BerichtGeplaatst: zo 07 mei 2017, 17:59 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Chef mierenneuken meldt zich. :lol:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Troyes
BerichtGeplaatst: zo 07 mei 2017, 21:32 
Just my luck
Avatar gebruiker

Berichten: 1063
Woonplaats: Groningen
ouwezeeman schreef:
Bruno schreef:
Daar vanuit gaande; Troyes en Tournay zijn zeer verschillende spellen. Ja, het is van dezelfde ontwerpers, heeft als thema een Franse historische stad en door de artwork van Alexandre Roche lijken ze ook nog eens vreselijk op elkaar.


Ff mierenneuken, maar tournay (tournai in het Frans) ligt in Henegouwen, België

Leuk dat mierenneuken, maar daarmee zet je wel iedereen op scherp. ;) Nu ben ik alles behalve een historicus, maar het Internet vertelt mij dat Doornik, Tournai, pas sinds 1830 Belgisch is. Volgens de omschrijving van het spel zelf, speelt het zich af aan het begin van de 10e eeuw. In die tijd was het onderdeel van Graafschap Vlaanderen, een gewest van het koninkrijk Frankrijk.

Aangezien de stad al sinds de 5e eeuw bestaat, maar voor een groot deel onder Frans bestuur heeft gestaan, is het toch vreemd om het een historische Belgische stad te noemen?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
18 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Troyes  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

Troyes



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®