Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.



10 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 22 okt 2017, 20:00 
Nieuwsreporter
Avatar gebruiker

Berichten: 549
De Duitse uitgever Hans im Glück komt met een handvol nieuwe titels naar Spiel 2017. Helaas doet deze uitgever vooraf erg geheimzinnig over de nieuwe releases, waardoor ook de Nederlandse partner 999 Games niet tot medewerking was te bewegen. Vandaar dat sommige spelbeschrijvingen oppervlakkiger zijn dan me lief is. Je vindt Hans im Glück op Spiel 2017 in hal 3, standnummer B113. Majesty krijgt extra aandacht in hal 2, standnummer B110.

Afbeelding

Majesty is een vlot kaartspel waarbij de spelers door het draften van personagekaarten hun eigen ‘tableaus’ opbouwen. Iedere speler heeft een middeleeuws stadje met acht gebouwen. Midden op tafel ligt een rij met personagekaarten. Je kiest elke beurt één kaart uit dit open aanbod. Wil je een kaart verderop in de rij, dan moet je betalen door een spoor van meeples op de eerdere kaarten achter te laten. Net als bij Spice Road vormen deze meeples later een leuk extraatje. De personagekaarten zijn verbonden aan de gebouwen. Ze hebben verschillende eigenschappen die worden geactiveerd wanneer je een nieuwe kaart pakt. Denk aan inkomsten, werkers, winstpunten of een aanval met een ridder op andere spelers, waardoor zij een personage moeten inleveren. De kracht van een eigenschap wordt versterkt door jouw andere personagekaarten van de desbetreffende soort. Er is ook een variant voor gevorderden, die de scoreregels voor de kaartjes uitdagender en interessanter maakt. Het spel is ontworpen door Marc André, de auteur van het met de Nederlandse Spellenprijs van 2015 bekroonde verzamelspel Splendor. Majesty is geïllustreerd door Anne Heidsiec.

Afbeelding

Majesty is geschikt voor 2-4 spelers vanaf zeven jaar en heeft een speelduur van 20-30 minuten. De Duitse editie verschijnt op Spiel 2017. De Nederlandse release van 999 Games vindt plaats op het Spellenspektakel.

Manhattan is een visueel opgepoetste heruitgave van het Spiel des Jahres van 1994. Dit spel is een ontwerp van Andreas Seyfarth, die in spelerskringen vooral bekend is van Puerto Rico. Manhattan is een bouwspel. In zes wereldsteden proberen de spelers wolkenkrabbers uit de grond te stampen. Deze steden worden op het bord afgebeeld als vierkanten van 3 x 3 vakjes. Er zijn per stad negen bouwterreinen. Elke flat is goed voor een of meer winstpunten. De speler met de meeste punten wint het spel. Per beurt mag je één etage op het bord plaatsen. De keuze van de stad is vrij, de keuze van het bouwterrein niet. Je moet namelijk eerst een bouwkaartje uitspelen, waarop wordt aangegeven waar gebouwd mag worden. Iedere speler beschikt over vier bouwkaartjes en heeft verder een voorraad van 24 bouwstenen in zijn eigen kleur, die 1 tot 4 etages hoog zijn. Deze bouwstenen worden in vier spelronden op het bord geplaatst. Aan het begin van een ronde kiest iedere speler zes bouwstenen uit. Deze worden vervolgens om de beurt op het bord geplaatst. Als iedereen zes stenen heeft geplaatst, is de ronde voorbij en wordt er afgerekend: iedere wolkenkrabber levert 1 punt op, de meerderheid in een stad 2 punten en het bezit van de grootste wolkenkrabber zelfs 3 punten.

Afbeelding

Manhattan is geschikt voor 2 – 4 spelers vanaf tien jaar en heeft een speelduur van 45 minuten. Ik vind het onbegrijpelijk dat dit leuke interactieve bouwspel nooit in Nederland is uitgebracht. Ik hoop dat 999 Games of White Goblin Games deze keer toehapt.

Verder verschijnt een uitbreiding op het bordspel Marco Polo met twee modules. De ene module bestaat uit een speelbord van Venetië, waarop je met jouw handelsposten allerlei voordelen kunt bemachtigen. De andere module introduceert de mogelijkheid om met jouw dobbelstenen hulpacties van reisgenoten te ontsluiten. Verder bevat de doos vijf nieuwe karakters, contracten, fiches en speelmateriaal voor een vijfde speler. 999 Games doet de Nederlandstalige editie.

Stone Age Junior: Das Kartenspiel is een kaartspel dat is gebaseerd op de kinderversie van Stenen Tijdperk. De spelers moeten als eerste drie huizen zien te bouwen. De benodigde goederen zijn verstopt onder een spoor van grastegels. Een mammoet wandelt telkens 1-4 velden over dat spoor. Wanneer een onthulde tegel de juiste grondstof toont, mag je die houden. Met een beetje mazzel duikt een joker op. De spelers moeten zien te onthouden welke goederen waar liggen. Je kunt het spelmateriaal ook gebruiken als uitbreiding van Stone Age Junior. Dit spel is geschikt voor 2-4 spelers vanaf vier jaar en heeft een speelduur van 15-30 minuten. Ik heb 999 Games nog niet over een Nederlandstalige editie gehoord.

Een tweepersoonsuitvoering van Klaus-Jürgen Wrede’s populaire legspel Carcassonne. Deze is verpakt in een metalen doosje en bevat 48 tegels en 12 meeples. Ik heb 999 Games nog niet over een Nederlandstalige editie gehoord.

De Duitse editie van de nieuwe Carcassonne Big Box, die eerder dit jaar al bij 999 Games is verschenen.

Meer informatie (wanneer de tijd rijp is):


Origineel bericht op: http://bordspeler.nl/2017/10/22/hans-im ... piel-2017/


Omhoog
Offline Profiel   Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 22 okt 2017, 22:13 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 858
Woonplaats: Rotterdam
Ik zag op de site van 999 dat de uitbreiding voor Marco Polo €35 als adviesprijs heeft. Dat lijkt mij toch wat aan de hoge kant. Hopelijk is de Duitse versie een stuk goedkoper.

_________________
"I am a tattooed sexy dancing monkey"


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 22 okt 2017, 23:20 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6690
Woonplaats: Leusden
Bored Gaymer schreef:
Ik zag op de site van 999 dat de uitbreiding voor Marco Polo €35 als adviesprijs heeft. Dat lijkt mij toch wat aan de hoge kant. Hopelijk is de Duitse versie een stuk goedkoper.


Volgens de Neuheitenliste van de beurs is de adviesprijs daar 27,99.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: ma 23 okt 2017, 08:54 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 657
Woonplaats: Joure
Erwin schreef:
Bored Gaymer schreef:
Ik zag op de site van 999 dat de uitbreiding voor Marco Polo €35 als adviesprijs heeft. Dat lijkt mij toch wat aan de hoge kant. Hopelijk is de Duitse versie een stuk goedkoper.


Volgens de Neuheitenliste van de beurs is de adviesprijs daar 27,99.

Dat is al iets beter, nog steeds niet heel goedkoop voor een uitbreiding.

Majesty ga ik wel even bekijken in Essen, misschien wel een leuk spelletje.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 23 okt 2017, 09:01 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5846
Woonplaats: Woerden
vrieskist schreef:
Erwin schreef:
Bored Gaymer schreef:
Ik zag op de site van 999 dat de uitbreiding voor Marco Polo €35 als adviesprijs heeft. Dat lijkt mij toch wat aan de hoge kant. Hopelijk is de Duitse versie een stuk goedkoper.


Volgens de Neuheitenliste van de beurs is de adviesprijs daar 27,99.

Dat is al iets beter, nog steeds niet heel goedkoop voor een uitbreiding.

Majesty ga ik wel even bekijken in Essen, misschien wel een leuk spelletje.


Voor een uitbreiding is dat (helaas) een normale prijs. Die zijn vaak belachelijk duur t.o.v.de base game.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 23 okt 2017, 10:48 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6690
Woonplaats: Leusden
vrieskist schreef:
Dat is al iets beter, nog steeds niet heel goedkoop voor een uitbreiding.


Dat hangt toch van de inhoud af? Deze heeft bijvoorbeeld een extra speelbord, da's een prijzig onderdeel.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: ma 23 okt 2017, 10:54 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 657
Woonplaats: Joure
Erwin schreef:
vrieskist schreef:
Dat is al iets beter, nog steeds niet heel goedkoop voor een uitbreiding.


Dat hangt toch van de inhoud af? Deze heeft bijvoorbeeld een extra speelbord, da's een prijzig onderdeel.

Dat is ook weer zo en je betaalt nu natuurlijk nog het volle pond omdat het nieuw is.
Ik zat een beetje met de prijzen in mijn hoofd van uitbreidingen voor Village (€21) etc.

Maar ik zie nu dat de uitbreiding voor Troyes ook €28 was, dus dan is de Duitse prijs niet zo gek. Ik verwacht dat die prijs op de 999 site ook een adviesprijs is, de andere webshops zullen deze wel goedkoper aanbieden. Anders verkoopt straks niemand meer spellen van 999, maar dat is een andere discussie :D

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 23 okt 2017, 13:39 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 858
Woonplaats: Rotterdam
Het is geen volledig nieuw speelbord, maar een klein bord wat ernaast komt.

Voor de uitbreidingen van Het Dorp en Brugge heb ik bijvoorbeeld minder dan 20 euro betaald op moment van release. Bij Brugge zat ook zo'n extra bord, dus dat zou geen reden moeten zijn voor de prijs van 28-35 euro. Vanwege de prijs zal Marco Polo een uitbreiding worden dat ik eens koop als het in de aanbieding is.

_________________
"I am a tattooed sexy dancing monkey"


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 23 okt 2017, 14:34 
Lord of Complaints
Avatar gebruiker

Berichten: 628
Woonplaats: Hoofddorp
Bored Gaymer schreef:
Vanwege de prijs zal Marco Polo een uitbreiding worden dat ik eens koop als het in de aanbieding is.


Daarmee ben je volgens mij in de minderheid. En dat zou best wel eens een van de redenen kunnen zijn waarom de uitgevers relatief hoge prijzen voor uitbreidingen vragen: de fans van het basisspel betalen ze toch wel.

_________________
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 23 okt 2017, 21:39 
Spellen aan den Rijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1976
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Ik zoek de basis ook nog, ik hoop dat ze een mooie deal hebben voor deze 2 samen.

_________________
Everybody has the right to play...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
10 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Nieuws en geruchten  
 Feed - Onderwerp - Hans im Glück op Spiel 2017  

Gebruikers die deze topic waarderen

Bored Gaymer

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 6 gasten


Tags

Andreas Seyfarth, Bordspeler.nl, Carcassonne, Carcassonne Big Box, Hans im Glück, Klaus-Jürgen Wrede, Majesty, Manhattan, Marc André, Marco Polo, Spiel 2017, Stone Age Junior: Das Kartenspiel



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®