Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




18 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 27 nov 2017, 11:32 
PIONier

Berichten: 3
Wie kan me helpen een keus te maken uit deze cooperatieve spellen?
We hebben kinderen van 8, 11 en 12 jaar. Leuk als ze mee kunnen spelen, maar zeker ook de bedoeling dat het een tijdje mee gaat. Ik lees van alle drie goede recensies, maar vind het moeilijk in te schatten of/wat de verschillen zijn?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 27 nov 2017, 11:41 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2666
Woonplaats: Etten-Leur
Kort samengevat behalve het thema dan:

Verboden Eiland en Vergeten stad zijn een goedkoper en speel je in een half uur.

Vergeten stad is een stuk moeilijker dus zou met kinderen met Verboden Eiland beginnen.

Pandemic is volledig bordspel van 1 uur tot anderhalf uur met een hogere prijs vanwege de grootte van het spel.

Zou beginnen met Verboden Eiland. Dat is de veiligste keuze.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 27 nov 2017, 12:22 
#homoludens
Avatar gebruiker

Berichten: 948
Woonplaats: Meijel
Vergeten stad een stuk moeilijker dan verboden eiland?

Daar ben ik het niet mee eens.. vind ze erg vergelijkbaar qua moeilijkheid.
Vind het daarom ook geen toegevoegde waarde om ze allebei in je bezit te hebben.

Hier hebben de kinderen van die leeftijd deze heel graag gespeeld!
(Verboden eiland in deze)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 27 nov 2017, 12:27 

Berichten: 151
Woonplaats: 's-Gravenzande
Vergeten stad en verboden eiland vind ik ook vergelijkbaar. Pandemie is een heel ander spel wat echt wel een stukje moeilijker is maar goed, het is cooperatief dus je kunt helpen! NIET starten met de legacy variant maar gewoon het normale spel zou ik je aanraden.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 27 nov 2017, 13:10 
9. It's a Wonderful World (2019)
Avatar gebruiker

Berichten: 2901
Woonplaats: Noord-Brabant
Ze zijn alle 3 van dezelfde auteur. Ik heb ze alle 3 en vind dat ze wel voldoende verschillend van elkaar zijn, maar goed ik ben dan ook een liefhebber van coöperatieve spellen.

Verboden Eiland... Dit vind ik het instapstapspel van de 3. De gemakkelijkste qua regels, maar gezien je op verschillende standen kunt beginnen win je lang niet altijd. Deze kocht ik ook als 1e van de 3. Dit spel wordt ook wel de light versie van Pandemie genoemd.

Pandemie... Is wat moelijker dan Verboden Eiland, maar het komt aardig op hetzelfde neer. Hier leren ze wellicht ook de plaatsen op de wereld kennen. Is tevens ook de duurste van de 3 en heeft ook nog een uitbreiding voor nog meer uitdaging.

De Vergeten Stad... Vind ik wel iets anders werken dan de andere 2, met name dat er behoorlijk veel zand op de tegels kan komen en de onderdelen die je moet vinden op de tegels afgebeeld staan en niet op de kaarten (zoals Verboden eiland, schatten en Pandemie, de steden) waarmee je het spel kunt winnen.

Van alle 3 zijn uitlegfilmpjes van Nox (youtube) te vinden, dus ik zou zeggen. Kijk die en beslis zelf.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 27 nov 2017, 14:10 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 888
Woonplaats: Genk (B)
Hier hebben de kids van 9 en 11 alle drie de spellen meermaals gespeeld.

Afhankelijk hoeveel je kinderen al aan spellen blootgesteld zijn geweest, zou ik opteren voor de vergeten stad. Het zandstorm mechanisme vinden we hier leuker dan het eiland.

Pandemic is toch alweer een stapje hoger dan beide andere spellen en moet je wel in het begin mee begeleiden voor kinderen op die leeftijd. Met name de frustratie kan in het begin wel oplopen als je tesamen het spel niet kan winnen. Zeker de eerste keren mag je ervan uitgaan dat je niet zal winnen. Pandemic duurt ook aanzienlijk langer dan beide andere spellen.

_________________
Instagram: SigiScsi Plays Games

Afbeelding


Laatst bijgewerkt door SigiScsi op ma 27 nov 2017, 18:19, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 27 nov 2017, 14:20 
Grote Dienaar

Berichten: 116
Ik heb alle drie de spellen waarbij de eerste twee al jaren in bezit en pandemie sinds twee weken.
Het eiland was altijd veruit favoriet en de stad heeft stof liggen vergaren. Onlangs pandemie gekocht en deze vonden ze allemaal geweldig en is al meerdere keren op tafel geweest.
Het eiland legt makkelijk neer en kunnen ze zelf met vriendinnetjes spelen terwijl dat met Pandemie iets meer kennis vereist.

Persoonlijk zou ik het verloren eiland kopen en dan later pandemie.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 27 nov 2017, 14:27 
3. El Grande Decennial Edition (2006)

Berichten: 683
Woonplaats: Meijel
EEMBC/Bongo schreef:
Vergeten stad een stuk moeilijker dan verboden eiland?

Daar ben ik het niet mee eens.. vind ze erg vergelijkbaar qua moeilijkheid.
Vind het daarom ook geen toegevoegde waarde om ze allebei in je bezit te hebben.

Dan vraag ik me af of je Vergeten Stad wel ooit gespeeld hebt Frank. Er zitten raakvlakken in de spellen, maar zijn in mijn optiek toch wel degelijk anders in aanpak en ook beleving. En ja, Vergeten Stad is een stuk moeilijker.

Ik heb deze allebei en geen Pandemie. Want ik vind in de coöps het verhaal ook belangrijk en is in Verboden Eiland en Vergeten Stad beter aanwezig dan bij Pandemie, wat ik toch vooral zie als een abstracte coöp. Wat niet wil zeggen dat het geen goed spel is of dat ik hem niet leuk vind. Is het wel maar ik vind de andere 2 leuker, juist vanwege het verhaaltje er om heen. En de kortere speelduur.

Dat gezegd hebbende, zou ik beginnen met Verboden Eiland. Goedkoopst van de 3, snelste uitgelegd en gespeeld. Kun je altijd als die goed bevalt stapjes hoger gaan maken. En het spel ruimt zichzelf op. (En ik vind het steeds kleiner wordende eiland juist heel goed!) Mijn kinderen begonnen ook met het Verboden Eiland (en vonden die geweldig), maar vragen nu sneller om Vergeten Stad. Zal ook te maken hebben met het gevoel dat die voor hen 'nieuwer' is. Nieuwe mensen die zelden een spel spelen en al zeker geen coöps kennen leg ik vaak het Verboden Eiland voor. Tot nu toe met succes.

(En dan heb je nog zoveel andere coöps... :crazy: Ik vind bijvoorbeeld Flash Point dan weer leuker dan pandemie als je een langer durend spel zoekt... Maar dat geheel terzijde)


Omhoog
Online Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 27 nov 2017, 15:48 
#homoludens
Avatar gebruiker

Berichten: 948
Woonplaats: Meijel
EEMBC schreef:
EEMBC/Bongo schreef:
Vergeten stad een stuk moeilijker dan verboden eiland?

Daar ben ik het niet mee eens.. vind ze erg vergelijkbaar qua moeilijkheid.
Vind het daarom ook geen toegevoegde waarde om ze allebei in je bezit te hebben.

Dan vraag ik me af of je Vergeten Stad wel ooit gespeeld hebt Frank. Er zitten raakvlakken in de spellen, maar zijn in mijn optiek toch wel degelijk anders in aanpak en ook beleving. En ja, Vergeten Stad is een stuk moeilijker.


Euh ja en had het niet over aanpak en beleving maar aangaande moeilijkheid.

En nee.. vind de een zeker niet een stuk moeilijker. Anders dat wel. Misschien kan je bij Verboden Eiland op een gemakkelijker niveau instappen dat weet ik even niet maar weet wel zeker dat de moeilijkheid bij verboden eiland heel erg oploopt op het moment dat je met meer dan 2 pers deze gaat spelen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 27 nov 2017, 18:43 
Jakkiebak!

Berichten: 50
Woonplaats: Hellevoetsluis
Mocht je voor de vergeten stad gaan, heb ik hem nog in de aanbieding staan.
in-de-aanbieding/topic21326.html
(ff schaamteloos reclame maken :D )


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 28 nov 2017, 00:03 
PIONier

Berichten: 3
Bedankt voor de informatie tot nu toe. Ik begrijp dat smaken verschillen, maar weet in ieder geval dat het Verboden Eiland of Vergeten Stad gaat worden. Kan iemand nog zeggen of er verschil in de spellen zit wat het aantal spelers betreft? Is het een beter of minder goed te spelen met juist meer of minder deelnemers?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 28 nov 2017, 02:01 
7. Imperial 2030 (2009)

Berichten: 683
Woonplaats: Meijel
Verboden eiland is het eenvoudigst met 2 en moeilijker met 4. Vergeten Stad past zich meer aan aan het speleraantal. Deze is overigens als enige ook met 5 te spelen. De moeilijkheidsgraad is van beide spellen eenvoudig te verhogen/verlagen. Maar beide spellen zijn met alle speleraantallen leuk om te doen.


Omhoog
Online Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 28 nov 2017, 09:45 
Uno

Berichten: 1
Op spel! Antwerpen speelde ik zondag '21 days'. Ook een coöperatief spel waarbij je als groep probeert te overleven op een wankel vlot op zee. Zeker ook een aanrader en speelbaar met 1-4 spelers. Dit gewoon ter aanvulling hoor... Kostte op de beurs 28€.

Verstuurd vanaf mijn BBB100-2 met Tapatalk


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 30 nov 2017, 15:06 
Stidjen Plays Solo
Avatar gebruiker

Berichten: 1448
Woonplaats: Hapert
Ik heb thuis ook nog Verboden Eiland liggen, ongespeeld. Ikzelf ben erg fan van coöp - Arhkam Horror, Dead of Winter, LOTR en Legendary Encounters: Alien als hoofdkandidaten. Ik wil Verboden Eiland nog eens met mijn wederhelft spelen zodat zij ook aan dit genre kan ruiken. Het lijkt me daarna namelijk leuk om Pandemic: Rising Tide te kopen. Wellicht is dat voor jouw kinderen ook nog een leuk spel omdat het zich in Nederland afspeelt. Volgens mij was daar ook een Nederlandstalige versie van onderweg? (Op die versie blijf ik iig wachten.)

_________________
Recent speelde ik...

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 01 dec 2017, 00:34 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2754
Woonplaats: Utrecht
Rising tide zou in het Nederlands
nog in december moeten komen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
18 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - verschil Pandemie - vergeten stad - verboden eiland  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags

Pandemic, Verboden Eiland, Vergeten Stad



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®