Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


Onze columnisten geven in deze rubriek hun persoonlijke kijk op de spellenwereld.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



9 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hoe win je een spel?
BerichtGeplaatst: wo 17 jan 2018, 01:37 
Jakkiebak!

Berichten: 70
Hoe win je een spel?

Ronald Hoekstra
Spelmagazijn.com


Hoe win je een spel? En dan bedoel ik niet met welke tactiek, maar wat de voorwaarde is voor winst. Daar had ik eigenlijk nooit zo over nagedacht, totdat ik Tikal speelde. Het eindigde na een vast aantal beurten en op basis van een score werd de winnaar bepaald. Dat was eigenlijk heel anders dan de spellen die ik vroeger speelde. Mens Erger Je Niet en Barricade waren duidelijk racespellen: als eerste het einddoel bereiken. Maar ook bijvoorbeeld Haas en Schildpad en Formula Dé zijn (op basis van het thema natuurlijk al) racespellen. Naarmate ik er verder over nadacht, speelde ik vrijwel alleen maar racespellen: Monopoly, als eerste de andere spelers bankroet maken, Risk, als eerste je opdracht vervullen…

Ik ging graven in mijn geheugen. Welke afwijkende spellen speelde ik dan wel? Goldrush? Als eerste 5 goudklompjes verzamelen. Kapers op de Kust? Als eerste met de piraat de andere spelers uitschakelen. Schaken dan? Als eerste de andere koning mat zetten. Hoe kon ik dat zo gemist hebben? Waren er dan alleen maar racespellen? Het kostte wat moeite om ze te vinden, maar uiteindelijk kwam ik uit op Scrabble en Yahtzee. Die werden tot het einde gespeeld en de winnaar werd op basis van de score bepaald.

Nadat Tikal mijn ogen had geopend, begon ik er verder over na te denken. Als gateway-spel tussen de oude en nieuwe spellen komt de Kolonisten van Catan naar boven drijven. Dat spel heeft veel spelers aangetoond dat er meer was dan de “oude bordspellen”. Spelers werden niet meer uitgeschakeld (zoals bij Risk en Monopoly). Iedereen bleef tot het einde in het spel. Maar ook Catan is gewoon een racespel. Als eerste 10 punten bereiken. Daarna zijn ze echter langzaam maar zeker uit het beeld verdwenen. Carcassonne, Ticket to Ride, Dominion (inmiddels zijn we zo’n 10 jaar na Tikal) zijn geen racespellen meer. De winnaar wordt aan het eind bepaald. Het einde is echter wat flexibeler geworden. Geen vast aantal beurten, maar de spelers kunnen het einde steeds vaker sturen.

Het volgende spel dat voor mij een wereld opende was Shadows over Camelot, een coöperatief spel. Je won een spel niet meer individueel, maar met elkaar. Hoe verzin je het? Uiteraard volgden diverse andere coöperatieve spellen met als bekende titels Pandemic en de Legenden van Andor. Shadows over Camelot had tevens de mogelijkheid van een verrader. De spelers konden elkaar niet blind vertrouwen. Bij Pandemic kon dit wel. Dat kon het probleem geven dat één speler het hele spel dicteerde. Hoe pak je dat probleem aan? Voeg tijdsdruk toe (Space Alert) of verban (bijna) alle communicatie (Magic Maze).

Het is tijd voor weer een nieuwe ontwikkeling in de spellen. Er wordt gezocht naar nieuwe mogelijkheden. Combineer een app met een spel, om administratieve zaken te vereenvoudigen en onverwachte ontwikkelingen te sturen. Het verandert echter niet de manier waarop je een spel wint. De Legacy spellen zijn in opkomst: spellen worden blijvend veranderd tijdens het spelen. Je acties hebben gevolgen voor de volgende spellen die je speelt. Misschien verandert wel de manier waarop je het spel de volgende keer kunt winnen. De escaperoom-spellen: deze borduren voort op de coöperatieve spellen. Maar zijn het wel spellen? Of zijn het puzzels? Eenmaal opgelost kun je het eigenlijk niet meer spelen.

Hoe verzin je iets nieuws om een spel te winnen? Fluxx deed een goede poging. Dit spel begint zonder winconditie. Die moeten de spelers tijdens het spel zelf bepalen. En veranderen. En nogmaals veranderen. Een andere goede poging vond ik in Antiquity. Tijdens het spel moeten de spelers elk een kathedraal bouwen, die bepaalt op welke manier zij het spel kunnen winnen. De kathedraal helpt je daarbij, maar geeft meteen aan de andere spelers aan hoe ze je kunnen dwarsbomen. Geniaal. Daar moet meer mogelijk mee zijn.

Wellicht moet je denken aan een combinatie van een racespel en een puntenspel? Een spel in twee tijdperken. Lukt het je om in het eerste tijdperk een bepaald doel te halen, dan heb je gewonnen. Zo niet, dan gaan we door in het tweede tijdperk en scoor je punten op andere vlakken. Zet je alles op alles in het eerste tijdperk om het doel te halen of zit je de andere spelers daarbij dwars en bouw je op voor een grote puntenscore. Het is maar een idee.

Toen ik deze column aan het schrijven was, stuitte ik op de blog van auteur Bruno Faidutti , waarbij hij een lans probeert te breken voor de racespellen. Deze zijn grotendeels uit het beeld verdwenen. Hij prijst El Dorado en Divinity Derby en hoopt dat uitgevers de racespellen weer eens meer aandacht willen geven.

Zijn er wellicht in Nederland auteurs die een nieuwe draai aan het race-genre kunnen geven? Ik kijk er naar uit.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Hoe win je een spel?
BerichtGeplaatst: wo 17 jan 2018, 11:30 
Just my luck
Avatar gebruiker

Berichten: 1063
Woonplaats: Groningen
Een leuke gedachtenuiteenzetting dit. Dus iets zou óf een racegame, óf een vorm van puntenoptelling zijn. Tja, zo raar is dat niet eigenlijk. Of iemand haalt als eerste een aantal punten, of je speelt een x-aantal beurten en kijkt wie de meeste punten heeft gehaald. Als je het zo relativeert, zie ik niet zo heel veel meer smaken.

Met de vorm waarin het is gegoten, is de afgelopen 20 jaar natuurlijk wel enorm mee geëxperimenteerd. Vooral de variabele speellengte en verschillende manieren waarop gewonnen kan worden (en het kunnen sturen van speellengte als speler kan ook een manier van winst naar je toe trekken zijn).

Volgens mij heb ik geen duidelijke voorkeur voor het één of het ander, al stoor ik mij wel steeds meer aan de generieke puntenoptelmachines zoals sommige spellen voelen.

Eén van m'n favorieten dat zeer duidelijk een racespel is, is bijvoorbeeld Lewis & Clark. Een ander spel dat ik steeds meer waardeer is Inis. Net als sommige andere Matagot titels een racespel, maar dan één met meerdere mogelijke eindstrepen. Als je maar aan één van de winstcondities voldoet, dan win je. Dus als je wat rondkijkt dan zijn er denk ik voldoende racespellen te vinden tussen de puntensalades. En dan nog; Bij Sharespeare win je op punten, maar die zijn zo schaars dat het een sprokkelwedstrijd is. Ook al weer een topper.

Scythe is misschien een aardig voorbeeld waarin beide aspecten een beetje zitten. Het spel eindigt wanneer iemand een zesde mijlpaal (van de tien mogelijke) heeft gehaald, maar de winnaar wordt bepaald op punten.

Nu ik er zo over denk; Een variant op een racespel dat niet meer zo populair is tegenwoordig -want euro-(r)evolutie- is player elimination. Toch, wanneer dat in een kort en bondig concept wordt verpakt, is het wel weer erg vermakelijk (bijvoorbeeld King of Tokio, of Junk Art).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Hoe win je een spel?
BerichtGeplaatst: wo 17 jan 2018, 21:12 
Jakkiebak!
Avatar gebruiker

Berichten: 57
Woonplaats: Affligem
Seven Wonders Duel combineert de twee eindcondities die je eerst in je artikel noemde: ofwel behaal je zo snel mogelijk een bepaalde conditie, militair of wetenschappelijk (dat is dus een race), ofwel speel je door tot alle kaartjes gebruikt zijn (een vast eindpunt dus). In dat spel zit de balans tussen beide eindes goed.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Hoe win je een spel?
BerichtGeplaatst: do 18 jan 2018, 11:04 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 184
Woonplaats: BE - Boutersem
Ik denk dat racespellen zeker niet uit het beeld verdwenen zijn en gelukkig komen er regelmatig verfrissende ontwerpen op de markt die voortborduren op het genre: The Quest for El Dorado is zoals gezegd al een goed voorbeeld. Ook Flamme Rouge heeft me het voorbije jaar veel plezier bezorgd. Clank! is in de eerste plaats een deckbuilder maar heeft toch ook wel een race-element in zich om zo snel mogelijk de meest waardevolle artifacts te bemachtigen.

En de spellen waarbij je als eerste aan een aantal voorwaarden moet voldoen zijn natuurlijk veel talrijker, bv Fabelfruit, Istanbul dobbelspel, Century specerijenroute...

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Hoe win je een spel?
BerichtGeplaatst: wo 24 jan 2018, 21:51 
Spelmagazijn.com
Avatar gebruiker

Berichten: 683
Kolomnist schreef:
Hoe win je een spel?
Wellicht moet je denken aan een combinatie van een racespel en een puntenspel? Een spel in twee tijdperken. Lukt het je om in het eerste tijdperk een bepaald doel te halen, dan heb je gewonnen. Zo niet, dan gaan we door in het tweede tijdperk en scoor je punten op andere vlakken. Zet je alles op alles in het eerste tijdperk om het doel te halen of zit je de andere spelers daarbij dwars en bouw je op voor een grote puntenscore. Het is maar een idee.

Grappig. Lees ik vandaag over het nieuwe kaartspel CIV: Carta Impera Victoria, een civilization kaartspel in drie tijdperken. Een speler wint als hij de overmacht in een onderdeel weet te verkrijgen. Zo niet, dan is er aan het eind van het spel een meerderhedentelling.

De kaarten zijn niet gelijkmatig verdeeld over de onderdelen en tijdperken. Als je aan het eind van het tweede tijdperk nog geen overmacht in het onderdeel geloof hebt, dan zul je van strategie moeten wijzigen. (Aldus de tekst op BGG).


Omhoog
Offline Profiel   Twitter   
 
 Berichttitel: Re: Hoe win je een spel?
BerichtGeplaatst: wo 24 jan 2018, 22:15 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2646
Woonplaats: Etten-Leur
Vond Claim ook we leuk.

Je hebt 5 rassen. Het gaat om de meerderheid in rassen.

Als je de meeste kaarten van 1 ras hebt heb je de meerderheid. Kaartwaardes tellen niet.

Zo kun je ook meer kaarten hebben dan je tegenstander maar als de ander de meerderheid heeft in 3 facties wint hij toch.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Hoe win je een spel?
BerichtGeplaatst: do 25 jan 2018, 10:24 
Stidjen Plays Solo
Avatar gebruiker

Berichten: 1448
Woonplaats: Hapert
Edwin84 schreef:
Vond Claim ook we leuk.

Je hebt 5 rassen. Het gaat om de meerderheid in rassen.

Als je de meeste kaarten van 1 ras hebt heb je de meerderheid. Kaartwaardes tellen niet.

Zo kun je ook meer kaarten hebben dan je tegenstander maar als de ander de meerderheid heeft in 3 facties wint hij toch.

Interessant inderdaad, niet echt een racespel noch een puntenspel... Ik vind overigens Scythe ook meer op Claim lijken dan op racen of punten, eerlijk gezegd.

_________________
Recent speelde ik...

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Hoe win je een spel?
BerichtGeplaatst: wo 05 dec 2018, 20:33 
Locomotief

Berichten: 33
Leuke gedachte. Kunnen we geen nieuwe versies van oude spellen uitgeven met nieuwe wincondities?

Game of thrones the board game heeft overigens ook beide wincondities: je wint als je als eerste 7 kastelen hebt, of als je de meeste kastelen hebt aan het einde van het spel.

_________________
Schrijver voor http://www.bordspeltheorie.nl: Strategieën voor je favoriete bordspellen


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Hoe win je een spel?
BerichtGeplaatst: wo 05 dec 2018, 22:24 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2646
Woonplaats: Etten-Leur
Hanamikoji.

Je wint als je de meerderheid bij 4 geishas hebt of als je 3 geishas met totale waarde 11 hebt.

Als de ene speler 4 geishas heeft en de ander 11 punten gaat de 11 punten voor.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
9 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - De kolomnisten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Hoe win je een spel?  

Gebruikers die deze topic waarderen

Bart, BaSL

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

De kolomnisten van de Lage Landen, column



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®