Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


Onze columnisten geven in deze rubriek hun persoonlijke kijk op de spellenwereld.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



31 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: #Me too
BerichtGeplaatst: di 30 jan 2018, 01:05 
Jakkiebak!

Berichten: 70
#Me too

Tamara Bakker

Shithole countries, filmsterren in het zwart naar de Golden Globe Awards, de speech van Oprah Winfrey…. 2017 was het jaar van #metoo, maar ook 2018 begint met foute uitspraken en dito gedrag, en met protest daar weer tegen. En zelfs met protest tegen het protest, als je Catherine Deneuve mag geloven.

Gelukkig lijkt #metoo de unplugged spellenwereld voorbij te gaan. Hebben we al eens gehoord van billenknijpende spelauteurs? Van spelfabrikanten die auteurs oneerbare voorstellen doen? Nee toch? Maar gaat de #metoo discussie de spellenwereld dan echt voorbij? Want in de spellenwereld liggen de controversiële spellen en thema’s voor het oprapen.

Kan Donald Trump the boardgame nog, anno 2018? Een spel over de man die vrouwen, latino’s, iedereen met een niet-blanke huidskleur en nog heel veel categorieën anderen stelselmatig beledigt. Als je wilt, kun je jezelf online door Mr. President laten beledigen via http://time.com/3966291/donald-trump-insult-generator/

En hoe zit dat met Hippodice winnaar Emira? Ooit heette dit spel Harem, maar de naam vond men toch te gortig. Omgedoopt tot Emira is het door Phalanx uitgegeven. En hoewel in dit spel eigenlijk de vrouwen de sjeiks uitkiezen en niet omgekeerd, voor sommigen blijft er een luchtje van vrouwonvriendelijkheid aan zitten.

Wat denken we van Escape from Colditz, en dan in het bijzonder de Britse versie inclusief hakenkruizen op de doos? Kan dat nog anno 2018? Een spel waarbij politiek gevangenen moeten ontsnappen uit een nazigevangenis? Is dit tegen de achtergrond van de huidige opkomst van rechts radicale politieke partijen in heel Europa nog wel te verdedigen?

En niet te vergeten de klassieker Busen Memo. Memory waarbij je de goede linkerborst bij de goede rechterborst moet vinden. Wie snapt anno 2018 dat dit een spel met een knipoog is? Wat zou Oprah Winfrey hiervan denken?

Ravensburger was wellicht zijn tijd al vooruit, door Puerto Rico te voorzien van kolonisten, terwijl er in werkelijkheid vooral werd gewerkt met slaven op de plantages. Dat zet de VOC-mentaliteit waar Balkenende het jaren geleden over had, toch echt in een ander daglicht.

En misschien moet ik deze breder trekken: zijn alle spellen met een Gouden Eeuw thema niet langzamerhand verdacht vanwege ons slavernijverleden? Niet voor niets wordt van tijd tot tijd gediscussieerd over de rafelranden van onze nationale helden uit de Gouden Eeuw. De controverse over het weghalen van een beeld van Maurits in het Mauritshuis berustte dan wel uiteindelijk op een misverstand, maar de discussie was er dagenlang niet minder fel om. En niet alleen over Maurits: binnenkort staat wellicht de file bij the-tunnel-formerly-known-as-the-Coentunnel.

Tegen deze achtergrond bezien: Kan De Veilingmeesters van Amsterdam nog? Hoe zit dat met Captains of the Golden Age? En hoe zit het met met Piraten en Kooplui? En met het Koop- en Kaapvaartspel? Kan VOC! nog wel?

Wat moeten we met deze “foute” spellen? Niet meer spelen? De discussie over starten op twitter met #metoogames? Of bedenken dat een spel maar een spel is, en dat je sommige spellen in hun tijd moet plaatsen? Dat een geintje moet kunnen?

Wie het weet mag het zeggen. Ondertussen speel ik wel een politiek correct potje Lyngk, want dat spel kan je tenminste niet verdenken van een fout thema!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: #Me too
BerichtGeplaatst: di 30 jan 2018, 08:25 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2646
Woonplaats: Etten-Leur
De politieke correctheid is te ver doorgeslagen.

De geschiedenis is zoals hij is. Dat kun je niet meer veranderen.

Slavernij vind ik ook zo'n overdreven discussie. Ja donkere mensen zijn slaven geweest. Omdat dit in films vaak naar voren wordt gehaald zijn blanken gelijk rascisten en mag dit thema niet worden aangehaald.

Met vergeet dat slaven vroeger algemeen gebruik waren en dat mensen van allerlei volken en huidskleuren ooit slaaf zijn geweest. Se zwarte slaven uit Afrika waren notabene in Afrika al slaaf voordat blanken voet aan wal zetten en zijn door hun medebewoners verkocht voor geld.

Me Too gaat ook veel te ver. Echte seksuele intimidatie en verkrachting zijn zaken waar naar mijn mening zwaar tegen op moet worden getreden. Maar tegenwoordig geldt een dubbele standaard.

Vrouwelijke modellen die zelf een carrière als bikimodel of model voor parfum reclame kiezen zijn opeens lustobject en dit kan niet. Maar tijdschrift Linda de voorloper van de Me Too aanhangers in Nederland schrijft gerust een artikel over lekkere brandweermannen met ontblootlijf die Linda best even mogen komen blussen.

Ik hoop dat dit echt iets wordt van 2017 en niet jaren door blijft gaan.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: #Me too
BerichtGeplaatst: di 30 jan 2018, 08:37 
1. Alhambra (2003)

Berichten: 433
Woonplaats: Veldhoven
Het meest domme dat je kunt doen is wegkijken. Alle thema's die je noemt, moet je juist benoemen en moet je in een juist perspectief kunnen plaatsen. Als ik een doos zie met hakenkruizen erop, denk ik niet direct dat ik een rechts extremistisch spel te pakken heb, etc.

Het probleem zit hem ook veel meer in de hardheid waarmee discussies tegenwoordig gevoerd worden dan in de onderwerpen an sich. Het is op social media zo makkelijk om maar van alles te roepen, zonder in het achterhoofd te houden waar het nu eigenlijk om gaat.

We moeten de geschiedenis niet wegstoppen. Slavernij is gebeurd. Is dat iets positiefs? Nee, natuurlijk niet, maar wil dat zeggen dat mensen die in die tijd leefden 100% fout waren? Nee, natuurlijk ook niet. De 2e wereldoorlog is gebeurd. Zijn daarom alle Duitsers fout? Nee, natuurlijk niet. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ik haal vaak het volgende voorbeeld aan. Stel dat over 200 jaar blijkt dat de aarde aan natuurrampen kapot is gegaan en dat de oorzaak hiervoor vooral ligt in het feit dat wij nu in onze auto's rijden, met vliegtuigen vliegen, etc. Is het dan logisch dat men over 200 jaar zegt dat bijvoorbeeld wij allemaal niet deugden? Dat zou ook nergens op slaan.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: #Me too
BerichtGeplaatst: di 30 jan 2018, 08:51 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 888
Woonplaats: Genk (B)
Hopelijk blijft het bij 1 opiniestuk wat betreft politieke ballonnetjes op BSM...

_________________
Instagram: SigiScsi Plays Games

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: #Me too
BerichtGeplaatst: di 30 jan 2018, 10:06 
Avatar gebruiker

Berichten: 992
Woonplaats: Huis ter Heide
(Laat ik me toch weer verleiden om hier op te reageren. :think: )

Ach, gewoon lekker spelen. Juist vaker spelen. Moeilijke topics moet je nooit mijden. Juist films, muziek, boeken, grappen en spellen over die zaken maken. Zolang je het maar een beetje respectvol benaderd en je goed inleest als het om het verleden gaat. Zo blijft de geschiedenis levend, blijven we dit soort zaken bediscussiëren en blijven we ons afvragen wat kan en niet kan. Dit houdt iedereen een beetje scherp.

Wat ik altijd grappig vind is dat er zo met verschillende maten wordt gemeten. Oorlog/ mensen doodmaken als thema vindt iedereen (ik neem even de vrijheid om iedereen over één kam te scheren) supernormaal (ik had doodnormaal kunnen gebruiken, maar die is iets te hilarisch natuurlijk :yawn: ), maar spellen over ons slavernijverleden of seks zouden dan niet kunnen?

Alle bordspelthema's zijn wat mij betreft bespreekbaar, als je maar weet waar je over praat.

We projecteren vaak normen en waarden van nu (en onze cultuur) op het verleden (en andere culturen) en dit slaat (kort door de bocht misschien) nergens op. Mensen dachten vroeger heel anders over bepaalde zaken (en dan bedoel ik lang geleden hè, niet een jaar of tien. Tien jaar geleden was iemand bij de pussy grijpen ook al not-done, maar wellicht als je het iemand die in de Middeleeuwen leefde vraagt wat hij of zij van Trumpie vindt?), omstandigheden waren anders en ze hadden een andere moraal, dus ja als je met de huidige maatstaven naar lui als Columbus, Vikings of de VOC kijk, dan zou ik ze niet als toffe lui omschrijven, maar net doen alsof het allemaal niet is gebeurd veranderd er niets aan. Over honderd jaar kijken de mensen ook met andere ogen naar deze tijd en naar alles wat ik zelf nu heel normaal vind. Moeten ze ons dan ook doodzwijgen als iets niet helemaal strookt met de moraal van die tijd?

De verheerlijking van sommige personen of groepen in het (zelfs recente) verleden is zelfs best interessant. Waarom vonden we dhr. Coen eerst een enorme baas (de Coen-tunnel bestaat nog niet zo heel lang, jaren zestig), maar nu valt iedereen over elkaar heen om hem als eerste te ontvrienden? Iedereen roept maar wat, hebben even snel een kop gelezen in de krant (of erger, via via op een forum). Weg met de Coen-tunnel!

Ik zou zeggen, maak een goed bordspel over de VOC en laat daarin ook de 'minder mooie' kant van het werkt van Jan Pieterszoon zien. Probeer het in het licht van die tijd te zien en wacht even af met iedereen gelijk af te branden op internet of spellen te verbannen/ boycotten.

Zorg voor context (dit is wellicht het belangrijkste woord in dit stukje commentaar), zelfs als je een Hollywood filter gebruikt voor je spel. Prima als je iets romantiseert of probeert iets lollig neer te zetten (wel een beetje smaakvol graag), maar zorg er dan in ieder geval voor dat je, wellicht in het regelboek, wat achtergrondinfo geeft die wel dicht bij de waarheid blijft of meerdere kanten van het verhaal laat zien.

_________________
Hier vind je mijn stukjes over bordspellen
&
Check de website van de Nederlandse Spellenprijs


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: #Me too
BerichtGeplaatst: di 30 jan 2018, 10:20 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6690
Woonplaats: Leusden
Edwin84 schreef:
De politieke correctheid is te ver doorgeslagen.

De geschiedenis is zoals hij is. Dat kun je niet meer veranderen.

Slavernij vind ik ook zo'n overdreven discussie. Ja donkere mensen zijn slaven geweest. Omdat dit in films vaak naar voren wordt gehaald zijn blanken gelijk rascisten en mag dit thema niet worden aangehaald.

Met vergeet dat slaven vroeger algemeen gebruik waren en dat mensen van allerlei volken en huidskleuren ooit slaaf zijn geweest. Se zwarte slaven uit Afrika waren notabene in Afrika al slaaf voordat blanken voet aan wal zetten en zijn door hun medebewoners verkocht voor geld.

Me Too gaat ook veel te ver. Echte seksuele intimidatie en verkrachting zijn zaken waar naar mijn mening zwaar tegen op moet worden getreden. Maar tegenwoordig geldt een dubbele standaard.

Vrouwelijke modellen die zelf een carrière als bikimodel of model voor parfum reclame kiezen zijn opeens lustobject en dit kan niet. Maar tijdschrift Linda de voorloper van de Me Too aanhangers in Nederland schrijft gerust een artikel over lekkere brandweermannen met ontblootlijf die Linda best even mogen komen blussen.

Ik hoop dat dit echt iets wordt van 2017 en niet jaren door blijft gaan.


Jij hebt de domoor van het jaar trofee alvast verdiend. Gefeliciteerd!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel: Re: #Me too
BerichtGeplaatst: di 30 jan 2018, 10:32 
Spellen aan den Rijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1976
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
tja, bij het Stenen Tijdperk plaats je 2 meeples in een hut om een 3e meeple te verkrijgen. :lol:

Bij Dynasties studeren de vrouwen ook niet? en bij Among Nobles worden ze ook echt uitgehuwelijkt... Er zijn heel veel vrouwonvriendelijke spellen, maar dat maakt mij niet uit hoor. Zo ging het vroeger, en dat ontkennen is geschiedvervalsing.

Days of Wonder heeft bij Five Tribes de slavenkaarten vervangen door Fakirkaarten, maar slaafsymbooltjes kom je toch nog hier en daar tegen in het spel... dus hadden ze dan eerder moeten bedenken.

Bij Santa Maria zit in de spelregels overigens een hele pagina met uitgebreid verhaal over de geschiedenis. Heel netjes.

_________________
Everybody has the right to play...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: #Me too
BerichtGeplaatst: di 30 jan 2018, 10:32 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2646
Woonplaats: Etten-Leur
Erwin schreef:
Edwin84 schreef:
De politieke correctheid is te ver doorgeslagen.

De geschiedenis is zoals hij is. Dat kun je niet meer veranderen.

Slavernij vind ik ook zo'n overdreven discussie. Ja donkere mensen zijn slaven geweest. Omdat dit in films vaak naar voren wordt gehaald zijn blanken gelijk rascisten en mag dit thema niet worden aangehaald.

Met vergeet dat slaven vroeger algemeen gebruik waren en dat mensen van allerlei volken en huidskleuren ooit slaaf zijn geweest. Se zwarte slaven uit Afrika waren notabene in Afrika al slaaf voordat blanken voet aan wal zetten en zijn door hun medebewoners verkocht voor geld.

Me Too gaat ook veel te ver. Echte seksuele intimidatie en verkrachting zijn zaken waar naar mijn mening zwaar tegen op moet worden getreden. Maar tegenwoordig geldt een dubbele standaard.

Vrouwelijke modellen die zelf een carrière als bikimodel of model voor parfum reclame kiezen zijn opeens lustobject en dit kan niet. Maar tijdschrift Linda de voorloper van de Me Too aanhangers in Nederland schrijft gerust een artikel over lekkere brandweermannen met ontblootlijf die Linda best even mogen komen blussen.

Ik hoop dat dit echt iets wordt van 2017 en niet jaren door blijft gaan.


Jij hebt de domoor van het jaar trofee alvast verdiend. Gefeliciteerd!
Want?


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: #Me too
BerichtGeplaatst: di 30 jan 2018, 12:09 
Avatar gebruiker

Berichten: 384
Woonplaats: Putten
Dat mensen zich toch zo druk maken over dit topic...... :roll:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: #Me too
BerichtGeplaatst: di 30 jan 2018, 14:56 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
En toch ben ik nog steeds op zoek naar een goede ziel die Secret Hitler aan mij wil doorverkopen? :mrgreen:

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: #Me too
BerichtGeplaatst: di 30 jan 2018, 15:05 
Stidjen Plays Solo
Avatar gebruiker

Berichten: 1448
Woonplaats: Hapert
ditterio schreef:
En toch ben ik nog steeds op zoek naar een goede ziel die Secret Hitler aan mij wil doorverkopen? :mrgreen:

#metoo :roll:

_________________
Recent speelde ik...

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: #Me too
BerichtGeplaatst: di 30 jan 2018, 15:28 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
Stijnhoofd schreef:
ditterio schreef:
En toch ben ik nog steeds op zoek naar een goede ziel die Secret Hitler aan mij wil doorverkopen? :mrgreen:

#metoo :roll:


:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: #Me too
BerichtGeplaatst: di 30 jan 2018, 15:29 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 888
Woonplaats: Genk (B)
Nog even en die group pledge voor HATE komt er wel! :P

_________________
Instagram: SigiScsi Plays Games

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: #Me too
BerichtGeplaatst: di 30 jan 2018, 16:13 
Just my luck
Avatar gebruiker

Berichten: 1063
Woonplaats: Groningen
ditterio schreef:
En toch ben ik nog steeds op zoek naar een goede ziel die Secret Hitler aan mij wil doorverkopen? :mrgreen:

Volgens mij zijn er leukere hidden traitor games die daarnaast ook een stuk goedkoper zijn. Ik krijg het idee dat de hype vooral aan de titel te danken is en niet zo zeer aan het spel. Bij ons in de groep werkte het in ieder geval niet echt.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: #Me too
BerichtGeplaatst: di 30 jan 2018, 16:41 
Just my luck
Avatar gebruiker

Berichten: 1063
Woonplaats: Groningen
Bridget schreef:
tja, bij het Stenen Tijdperk plaats je 2 meeples in een hut om een 3e meeple te verkrijgen. :lol:

En dat is controversieel omdat? Het zijn zelfs genderneutrale meeples! Misschien dat tweelingen zich nu tekort gedaan voelen? :wink:

Maar wat jammer is van de afgelopen tijd, is dat de discussies gekaapt worden door extreme meningen. Het doorgeschoten schuldgevoel met als tegenkramp dat alles bij het oude moet blijven. De onderdrukten die bloed ruiken met als reactie politiek correcte zelfcensuur en anderen die zich dáár weer aan storen. Zo vermoeiend. Het lijkt alsof er altijd wel iemand is die ergens een aanleiding in ziet om bij het minste of geringste in de pen te klimmen en vanaf de kansel de eigen mening denkt te moeten prediken.

Ergens dacht ik dat dit een forum was waar louter buitenbeentjes samenkomen die het met gelijkgestemden over hun hobby kunnen hebben zonder zich sociaal al te ongemakkelijk te voelen. Dat de boze buitenwereld ook hier al binnensijpelt... :o


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
31 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - De kolomnisten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - #Me too  

Gebruikers die deze topic waarderen

Bart

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

De kolomnisten van de Lage Landen, column



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®