Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


Onze columnisten geven in deze rubriek hun persoonlijke kijk op de spellenwereld.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



1 bericht | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Let the battle begin!
BerichtGeplaatst: di 13 feb 2018, 01:23 
Jakkiebak!

Berichten: 70
Let the battle begin!

Mathias

Ik neem jullie graag terug mee naar het jaar 2007. Nog op de middelbare school en die tijd kon je als student nog een beetje fiscaal-vriendelijk bijklussen tijdens de zomervakantie. Geweldige tijd was dat. Daarmee gepaard een som geld ter beschikking waar je zelf mee mag doen wat je wil. (Dat was toch de opvoedingspolitiek in het gezin waar ik ben groot geworden.)

Nog niet wetende dat ik aan het begin van een nieuwe hobby stond, kocht ik de Battlelore (1st edition) en alle expansies die voor handen waren. Toch al snel 40% van mijn budget gespendeerd.
(En de andere 60% is op mijn spaarboek terecht gekomen.) Dat spel heeft me in contact gebracht met de meeste van mijn spellenvrienden waar ik nu nog regelmatig mee aan tafel zit.

Onwetende hoe de spellenmarkt in elkaar zat, vernam ik dat Days of Wonder zijn licentie had verkocht aan FFG. Was dat goed of slecht nieuws? Alsof ik tijd had om daar bij stil te staan. Als verzamelaar braaf alle nieuwe expansies ook maar gekocht – maar waren die nu een grote meerwaarde? Niet echt… Zo vond ook FFG, want die trokken de stekker uit Battlelore 1st edition.
RIP mijn meest dierbare spel.

Zij die het gespeeld hebben, herinneren zich ook nog wel de Heros-expansion? Tegen beter weten in heb ik me meermaals door die spelregels geploegd, zonder resultaat. Kwam diezelfde FFG met het schitterende idee haar Battlelore versie 1.1 (Aka Battles of Westeros) op heel dit systeem van heros te baseren. Voor zij die nooit van dit spel hebben gehoord. U hebt niks gemist. Lees rustig verder.

Maar eindelijk was daar: Battlelore 2nd edition. Hier hadden ze duidelijk meer hun best gedaan om een degelijk spel in elkaar te knutselen. En onweerlegbaar, het is een zeer gestroomlijnd spel waar het speltempo enorm is opgedreven. Toch blijft het wat vreemd aanvoelen om je manschappen op solo(zelfmoord)missie te sturen naar het éné dorp dat elke ronde overwinningspunten oplevert. Waar je vroeger je manschappen als één leger samen probeerde te houden, bestuur je nu gewoon je ‘assets’ waar ze ‘return’ leveren.

Voor zij die weer in de marketingvalstrik zijn getrapt – mezelf inclusief – om de hele collectie te willen verzamelen, zijn er weer aan voor de moeite. Wie had er ook nog graag de Elves losgelaten op zijn slachtvelden? Het zal bij een droom blijven als je de geruchten mag geloven.

FFG heeft een tijd geleden namelijk zelf zijn alliantie met GW verbroken en zo kwam Runewars Miniatures Game tot ontstaan. Soms moet je in de strijd inderdaad wel eens een Asset opofferen als dat een grotere return in de weg staat. Maar het mag toch subtieler toch?

Vol nostalgie grijp ik terug naar een uitbreiding van mijn Battlelore 1st Edition:
Battlelore 1st edition: Goblin Marauders (en man, wat een inlay!) €24.99
Battlelore 2nd edition: random expansion €49.99
Runewars Minitare expansion: Reken al snel € 29.99 voor 1 doos met 2 à 6 figuurtjes.

Ik ben intussen gestopt met verzamelen. De Runewars was me net een versnelling te hoog.
(Als u graag een complete set wil en u zou de normale winkelprijs betalen, dan mag u €900 op tafel leggen. Aja en nog een keer €10 voor zes extra dobbelstenen, want die paste blijkbaar niet meer in de doos.)

Nu ik nog even in een nostalgische bui ben. Wie van jullie was er ook van het begin bij met de LCG van Lord of the Rings. 6 kleine packs en dan zo één grote prachtige, robuuste, stevige, kartonnen doos om een cycle compleet te maken. Is het je wel eens opgevallen in wat voor rommel ze kaarten nu verpakken?

Langzaam maar zeker blijf ik FFG niet associëren met de hoogstaande kwaliteit waar ze ooit bekend voor stonden. Kwalitatief zijn hun spellen en hun spelcomponenten nog steeds top.

Maar het wordt meer en meer duidelijk dat de return on assets toch wel meer de bovenhand beginnen krijgen. En wat dat op lange termijn zal brengen… (Allicht een Twilight Imperium 5th edition.)
Maar ik ga mijn Battlelore 1st edition nog een keer van onder het stof halen en de veldslagen van weleer beleven.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
1 bericht | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - De kolomnisten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Let the battle begin!  

Gebruikers die deze topic waarderen

Bart

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Tags

De kolomnisten van de Lage Landen, column



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®