Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



5 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Memoarrr!
BerichtGeplaatst: za 17 feb 2018, 09:43 
Regenmaker
Avatar gebruiker

Berichten: 297
Woonplaats: Nieuwenhove
Zoek de pinguïn! (Een walrus of een schildpad is ook goed.)

Je voelt je een dagje ouder worden. Geen paniek, daar is niets mee. Of beter nog, je wilt terug naar je kindertijd. Ook goed. In beide gevallen kan je wel wat geheugentraining gebruiken. Memoarrr! voldoet hieraan. Opgepast, overdrijf niet want voor je het weet ben je verslaafd of erger nog, wil je in je dromen absoluut op zoek gaan naar een roze pinguïn.



Memoarrr! bestaat uit 25 kaarten. Vijf dieren (pinguïn, walrus, schildpad, octopus en krab) en vijf landschappen (oceaan (blauw), jungle (groen), woestijn (geel), lava (rood) en bloemen (roze)). Iedere kaart is uniek. Ja, ik hoor je denken. Unieke kaarten in een memoriespel? Geen paniek, ik leg je het meteen uit.

Met de 25 kaarten maak je een vierkant van 5 bij 5 (een eiland). Vanzelfsprekend liggen alle kaarten gedekt neer. De middelste kaart van het vierkant verwijder je ongezien uit het spel. Eén kaart doet dus niet mee. De 7 schatkaarten worden geschud en op de plaats gelegd van de verwijderde kaart. Bovenop de schatkaarten komen een aantal vulkaankaarten (een minder dan het aantal spelers). Op de vulkaankaarten is er naast een vulkaan ook een aantal vogels afgebeeld.

Iedere speler krijgt drie startkaarten toegewezen (drie middelste kaarten van een buitenrij van het vierkant). De spelers bekijken deze kaarten en leggen ze dan in de correcte volgorde terug.

Daarna draait de startspeler een kaart om (niet één van de startkaarten). De volgende speler moet nu een kaart omdraaien waar ofwel het dier ofwel het landschap van de omgedraaide kaart op staat. Lukt dit. Dan blijft de speler in het spel. Draai je een verkeerde kaart om, dan doe je deze ronde niet meer mee en neem je een van de vulkaankaarten. Zijn alle vulkaankaarten in handen van de spelers, dan komt de schatkaart tevoorschijn. De laatste overgebleven speler wint de schatkaart. Daarna worden alle openliggende kaarten terug omgedraaid.

De vulkaankaarten worden terug op de overblijvende schatkaarten gelegd. De speler die de vulkaankaart had met de meeste vogels op wordt de volgende startspeler.

Er zijn in totaal zeven schatkaarten, zeven rondes dus. Iedere schatkaart bevat een aantal robijnen (variërend van 1 tot 4). Wie na de zevende ronde de meeste robijnen heeft, wint het spel. Eenvoudig toch?

Wil je het spel wat meer sturen en het aantal robijnen dat je wint niet laten afhangen van geluk, dan kan je de schatkisten sorteren. De kaart met vier robijnen leg je onderaan, die met drie er net bovenop, daarna komen de drie kaarten met twee robijnen. Bovenop leg je de twee kaarten met een robijn. De eerste ronden zijn namelijk het makkelijkst te winnen en soms is het puur toeval dat je als laatste speler overblijft. Naarmate het spel vordert en meer kaarten omgedraaid werden, is de speler met het beste geheugen vaak de winnaar. Op die manier wordt die speler beter beloond. Aan te raden als je het spel al wat vaker gespeeld hebt!

Er is ook nog een expertvariant. In de expertvariant beschikken de dieren over bepaalde vaardigheden. Als je een kaart omdraait, voer je de vaardigheid van het dier uit. Naar mijn persoonlijke mening is deze expertvariant niet nodig. Het maakt het spel nodeloos moeilijker. Memoarrr! is uitstekend in zijn pure versie.

Afbeelding

Een memoriespel?! Een memoriespel hoor ik je denken. En jij, kerel, durft op een spellensite bedoeld voor speltechneuten zoals bordspelmania, een recensie schrijven voor een memoriespel. Yep, en ik bloos zelfs nog niet eens. Want Memoarrr is gewoonweg leuk. Het legt uit in twee minuten, het speelt in een kwartiertje. En als je klaar bent, wil je nog een keer. Wat verlang je nog meer van een spel?

Diepgang? Tactische beslissingen? Spelopbouw om op het laatste moment toe te slaan? Pestelementen? Vele sporen die naar de overwinning leiden? Akkoord, als je dat allemaal wilt, zoek dan iets anders.

Ben je echter tevreden met vijftien minuten puur spelplezier zonder al te veel moeten nadenken (oei, misschien toch wel een beetje als je jezelf niet al te belachelijk wil maken), speel Memoarrr!

Ik daag je uit om het te spelen en om mijn ongelijk te bewijzen. Och ja, nog een kleine tip. Speel het als volwassene nooit met kinderen, als je wil winnen tenminste.




Laatst bijgewerkt door xanthie op ma 12 nov 2018, 12:57, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Memoarrr!
BerichtGeplaatst: wo 28 feb 2018, 23:16 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2749
Woonplaats: Utrecht
bij een kennis kwamen de vrienden van zoonlief (allen 18 jaar) voor een spellenavond bijeen.
Kom, zei moeders, we beginnen met een memorie spelletje.
?!?! was de reactie van de mannen.

1 rondje, 10 minuten, doe het voor mij, zei moeders.
een uur en zes rondes later kwam er pas wat anders op tafel...

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Memoarrr!
BerichtGeplaatst: vr 09 maart 2018, 11:06 
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Avatar gebruiker

Berichten: 3024
Woonplaats: Nijmegen
ik heb eerlijk gezegd nog nooit de basis gedaan maar juist alleen maar de 'expert'! En dat is erg goed bevallen met verschillende groepjes!

_________________
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Memoarrr!
BerichtGeplaatst: vr 09 maart 2018, 20:13 
Avatar gebruiker

Berichten: 641
Woonplaats: Klundert
Elke keer als ik de titel van dit topic voorbij zie komen moet ik denken aan een gefrustreerde speler van een heel ander spel......... :lol: :lol: :lol: :think:

_________________
organisator van Memoir'44 speldagen bij M44Brigade


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Memoarrr!
BerichtGeplaatst: zo 11 maart 2018, 18:44 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2749
Woonplaats: Utrecht
Antoi schreef:
Elke keer als ik de titel van dit topic voorbij zie komen moet ik denken aan een gefrustreerde speler van een heel ander spel......... :lol: :lol: :lol: :think:
jebedoelt vast memorie...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
5 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Memoarrr!  

Gebruikers die deze topic waarderen

Bart, BaSL

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

+8, 2017, Carlo Bortolini, Memoarrr!, Pablo Fontagnier, White Goblin Games, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®