Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



1 bericht | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Halloween
BerichtGeplaatst: za 03 maart 2018, 14:22 
Avatar gebruiker

Berichten: 401
Woonplaats: Kortrijk
Spoken in de stad

Halloween is ontsproten aan het brein van kersvers auteur Angelo de Maio. Quined durft wel eens een sprong in het duister wagen door nieuwe auteurs onder de arm te nemen. Dit op zich – natuurlijk ben ik niet 100% objectief – verdient een pluim.


Foto: W. Eric Martin

Het spookt in de stad. Een aantal geesten jaagt er de inwoners de stuipen op het lijf. Ingrijpen is niet bijster verstandig want dat is niet de bedoeling. Integendeel, iedereen schrik aanjagen, daar gaat het hem net om.

Het centrale bord toont 6 locaties. Bij de start van het spel worden 3 blauwe geesten in het politiebureau gezet. Elke locatie krijgt ook een bonusfiche. Op het spelbord is ook plaats voor 8 actiekaarten, willekeurig getrokken uit een stapel van 52.
Een speler neemt tijdens zijn beurt de controle over de geesten. Het spelerbord bevat drie actiesporen die in willekeurige volgorde geactiveerd mogen worden. Het bovenste deel van een actiespoor geeft aan welke geesten je kan beïnvloeden. Bij de start zijn dat de zwakke blauwe geesten. Later kan je ook, groene, gele, oranje en rode geesten manipuleren. De onderste helft van het actiespoor toont de beschikbare acties. Per spoor mag je één beschikbare actie uitvoeren. De gekozen actie dek je met een actieschijfje af waardoor de actie op dit spoor niet meer beschikbaar is.

Je kan bijvoorbeeld geesten oproepen, gewoon om het wat gezelliger te maken. Je krijgt daarvoor een geestsfiche in de kleur van de zopas opgeroepen geest. Net zoals dat bij mensen het geval is, heb je twee geesten nodig om een ‘nakomeling’ te produceren.
Schrikpunten verdien je door mensen bang te maken. Het niveau van de geest waarmee je dat doet, bepaalt hoe indrukwekkend jouw 'boegeroep' is. Deze schrikpunten gebruik je vervolgens om geesten op te waarderen. Dit is één van de belangrijkste acties omdat je dan ook het geestniveau van één van je actiesporen mag opwaarderen. Daardoor kan je steeds betere geesten controleren.
Verder zijn geesten ook niet bang van een onderling vechtpartijtje. Een dobbelworp bepaalt over winst en verlies. Hoe sterker de geest, hoe beter de dobbelsteen. Als je een gevecht wint, levert dat een geestfiche op.
Je kan geesten ook verplaatsen. Als je stopt op een locatie met een bonusfiche, dan mag je deze nemen.
Een locatie vervloeken behoort ook tot de mogelijkheden. Je legt dan een pompoenfiche op het scorespoor van de locatie. Vervloeken met een rode geest levert 10 punten op terwijl een blauwe geest slechts 2 punten oplevert. Je wacht dus best wat met vervloeken tot je controle hebt over betere geesten. Elke speler mag immers per locatie slechts 1 keer een vloek uitspreken. Daarbovenop kan per locatie elke soort geest maar één keer vervloeken.

Bonusfiches gebruik je tussendoor, je moet er ook een actieschijfje voor inzetten. Als je voldoende geestfiches bezit, kan je actiekaarten in bezit nemen. Daarvoor moet je wederom een actieschijfje op de gekozen kaart leggen. Omdat de voorraad actiefiches beperkt is, kom je al gauw in de problemen. In plaats van een actie te selecteren op het actiespoor, mag je ook rusten. Alle actiefiches op dit spoor worden dan terug in jouw voorraad gelegd.

Het spel eindigt na de ronde waarin een speler zijn laatste pompoenfiche op het spelbord legt of na de ronde waarin een speler een vijfde actiekaart in bezit neemt. De score wordt bepaald door de punten van de pompoenfiches en de actiekaarten samen te tellen.

Tijdens het uitpakken van Halloween stond ik versteld van de kwaliteit van de stansramen. Die zijn van een ongewoon hoge kwaliteit. (Lekker dik karton en fiches die bijna als vanzelf uit de stansramen vallen.) De spoken, handen op elkaar voor Stephane Simon, zijn een lust voor het oog en ook de rest van het spelmateriaal is van hoge kwaliteit. De speldoos is wat dat betreft de kers op de taart.


Foto: Quined Games

De spelmechanismen zelf voelen origineel aan en zijn makkelijk te begrijpen. Dat betekent echter niet dat de spelbeurten elkaar in razend tempo opvolgen. Omdat de geesten op het spelbord om de beurt door elke speler gecontroleerd worden, is het moeilijk om plannen te maken. Vooraf kan je wel wat opties overlopen maar het is pas in je beurt dat je beslissingen kan nemen. Bovendien moet je drie acties na elkaar uitvoeren en biedt elk actiespoor verschillende mogelijkheden wat betreft geestniveau en beschikbare acties. Dat zorgt, naar mijn gevoel, voor iets te lange wachttijden.

Het gezamenlijk schooltje spoken zorgt er ook voor dat je goed moet overwegen wat je al dan niet weggeeft. Dit geldt zowel bij het opwaarderen van geesten als bij het verplaatsen van geesten. Op zich heb ik daar geen problemen mee, maar ik houd graag controle als ik speel. Verliezen omdat een andere speler te veel weggeeft, vind ik niet fijn. Niet getreurd, mijn vrouw is psychologe, er wordt aan gewerkt!

De actiekaarten hebben een grote invloed op de dynamiek van het spel. Ik raad aan om zeker twee actiekaarten te selecteren waardoor extra punten kunnen verdiend worden. Als alleen pompoenfiches punten opleveren, voelt het spelverloop wat eentonig aan. De expertversie zonder actiekaarten voelt daardoor minderwaardig aan en mag wat mij betreft genegeerd worden. Het hoge aantal actiekaarten komt wel ten goede aan de variatie en dus herspeelbaarheid.

Halloween is het soort spel waarvan ik na een eerste kennismaking niet goed weet wat te denken. Er zijn voldoende vernieuwende en leuke elementen om mijn interesse op te wekken maar er zijn ook een tweetal spelelementen die mij doen twijfelen. Intussen heb ik het vier keer gespeeld en blijf ik nieuwsgierig naar meer. Dat wil wat zeggen. Logischerwijs heb ik tonnen respect voor Quined, misschien laat ik mij daardoor onbewust wat beïnvloeden. Ik stel Halloween graag aan nieuwe groepen voor en schuif even graag aan bij een tekort aan spelers. Een eerlijk advies: zeker het ontdekken waard, geen instant buy.



Foto: Konstantin Vohwinkel

  • Halloween (Quined Games, 2017)
  • Auteurs: Angelo de Maio
  • Artwork: Konstantin Vohwinkel
  • 2 - 4 spelers vanaf 12 jaar
  • 45 - 90 minuten
  • https://www.quined.nl/
  • Adviesprijs €50


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
1 bericht | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Halloween  

Gebruikers die deze topic waarderen

Bart, BaSL

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags

Angelo de Maio, Halloween, Konstantin Vohwinkel, Quined Games



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®