Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



3 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Santorini
BerichtGeplaatst: vr 09 maart 2018, 02:07 
Avatar gebruiker

Berichten: 401
Woonplaats: Kortrijk
Grieks eiland in de Egeïsche zee

Santorini dankt zijn bekendheid aan de prachtige architectuur uit de Minoïsche tijd. De landschappen zijn er spectaculair, maar ook de witte huisjes met blauwe koepelkerkjes springen in het oog. Het bood Gordon Hamilton voldoende inspiratie voor het ontwerp van zijn gelijkgenaamde bordspel.


Foto: W. Eric Martin

Santorini is een toegankelijk abstract strategisch spel voor 2. Bij de start van het spel plaatsen de spelers om beurt een arbeider op het lege spelbord dat uit 25 vakjes (5x5) bestaat. Beide spelers starten het spel met twee arbeiders. In je beurt moet je één van jouw arbeiders 1 vak in een willekeurige richting verplaatsen. Je mag daarbij maximum 1 niveau stijgen. Daarna moet je, aangrenzend aan de verplaatste arbeider, een blok of koepel bouwen. Zo ontstaan torens. Elke toren bestaat uit 3 blokken (=verdiepingen) en een koepel. Blokken plaats je op vrije vakken of verdiepingen in logische volgorde.

Als je tijdens het bewegen van een arbeider de derde etage van een toren bereikt, win je Santorini. Als je tijdens je beurt niet kunt verplaatsen en bouwen, verlies je het spel.

Santorini bevat ook 40 godenkaarten. Als je een spel met godenkaarten speelt, kiest één speler (de uitdager) 2 godenkaarten die hij open op tafel legt. De tegenspeler kiest er als eerste één van, de uitdager krijgt de overgebleven kaart en bepaalt wie begint. Een godenkaart biedt extra mogelijkheden voor zijn bezitter.

Hoewel Santorini oorspronkelijk als spel voor twee ontworpen werd zijn er ook regels voor 3 of 4 spelers toegevoegd. Een spel met 4 speel je in teams.

De periode waarin koning Minos de scepter zwaaide is een opeenvolging van spectaculaire gebeurtenissen. Vulkaanuitbarsting, oorlog, aardbeving, bloeiende haven, … Daar vind je in dit bordspel weinig van terug. Alleen de vormgeving kan gelinkt worden aan (de gebouwen op) het prachtige eiland. Het spelsysteem is abstract en droog.

Toch vind ik Santorini een geslaagd spel. Je probeert een zo gunstig mogelijke situatie te creëren zonder de tegenspeler uit het oog te verliezen. Daarbij is elke zet, waarbij je de tegenspeler niet moet afblokken en dus zelf kunt uitbouwen, een stap richting overwinning. Het initiatief is aan de startspeler waardoor die licht in het voordeel is. In die zin doet Santorini mij wat aan vier op een rij denken. De tegenspeler afblokken en gelijktijdig het initiatief overnemen is de sleutel tot succes. Afblokken kan je door een koepel te plaatsen of vreemde arbeiders in te sluiten met torens en eigen arbeiders. De plaatsing van je arbeiders is daarbij cruciaal.

Omdat de spelregels zo eenvoudig zijn, mist Santorini wat variatie. De toevoeging van de godenkaarten is wat dat betreft een slimme vondst. Niet alle godenkaarten vind ik even fascinerend, maar aangezien je zelf een selectie maakt, wil ik daar geen punt van maken.
Ik ben fan van abstracte spellen en vind Santorini een verrijking voor mijn verzameling. Ik vrees echter dat de prachtige vormgeving alleen niet voldoet om niet-abstract-liefhebbers te overtuigen.



Foto: Steph Hodge



Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Santorini
BerichtGeplaatst: zo 11 maart 2018, 15:44 
Meeple
Avatar gebruiker

Berichten: 10
Woonplaats: Kruibeke
Top spel vind ik.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Santorini
BerichtGeplaatst: wo 12 feb 2020, 14:40 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1198
Woonplaats: Woerden
De retail versie vind ik niks aan. Het is slecht plastic in een slechte plastic zak. De advanced goden hebben heel advanced powers en het is verder puur abstract. Je kunt 2 poppetjes vs 2 spelen of 3p, maar het gaat heel snel vervelen. Ziet er wel leuk uit, maar zonder ziel. Gelukkig kunnen verkopen, met 30 euro verlies graag zelfs.

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
3 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Santorini  

Gebruikers die deze topic waarderen

Bart, BaSL

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

, +8, 2015, David Forest, Gordon Hamilton, Lina Cossette, Roxley, Santorini, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®