Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


Onze columnisten geven in deze rubriek hun persoonlijke kijk op de spellenwereld.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



1 bericht | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 13 maart 2018, 01:20 
Jakkiebak!

Berichten: 70
Die Quelle alles Guten liegt im Spiel

Tamara Bakker


Essen 2017. Ik schrijf een gedeelte van de beursspecial voor de Spel! en richt me op een deel van de Nederlandse uitgevers. Onder de vlag van M.A.D. staan verschillende kleine uitgevers uit de Lage Landen hun spellen te demo-en. De onderlinge sfeer is geweldig en de uitgevers helpen elkaar waar ze dat ook maar kunnen. Met zijn allen kun je een grotere en indrukwekkendere stand huren in Essen en meer aandacht is meer verkoop.

Onwillekeurig moet ik terugdenken aan Essen 2005. In de stand van de net opgerichte speldistributeur Vendetta staan verschillende kleine spelauteurs/-uitgevers hun spel te demo-en. Als echtgenote van één van de oprichters van Vendetta regelde ik een deel van de verkoop van de spellen. Ook hier gold dat de onderlinge sfeer geweldig was en we samen sterk stonden. Eén van de uitgevers had bijvoorbeeld een vader die een bouwbedrijf had. Via dat bouwbedrijf konden we een gigantische steiger lenen, die tegelijk diende als blikvanger en als opslag voor de spellen die we verkochten.

Essen 2005 begon al op de woensdag ervoor. In alle vroegte werd een vrachtwagen ingeladen met de bouwsteiger en met pallets vol spellen. In Essen aangekomen hebben we ons de rest van de dag bezig gehouden met de opbouw van de stand. Doodmoe kwamen we aan in de slaapzaal bij Frau Pleva, waar de hele Vendettacrew in één zaal lag.

Als je weinig privacy hebt, leer je elkaar op een ongebruikelijke manier beter kennen. Zo was er een niet nader te noemen spelauteur die Zwitsalzeep gebruikte om zichzelf mee te wassen en op zijn konijnensloffen naar de douche slofte. En na de eerste nacht was pijnlijk duidelijk wie er hard snurkte en wie niet. Afijn, het mocht de pret niet drukken. Met name de Zwitsalzeep werd een running gag.

Vervolgens kwamen er vier geweldige beursdagen, waarbij iedereen liep op adrenaline. Eten en drinken doe je tijdens de beurs standaard te weinig, want dit leidt af van de hoofdzaak en dat is natuurlijk het promoten van je spellen. En na de beurs ben je over je ergste honger heen...

Zondagavond na de beurs volgde de afbouw: nog tot middernacht waren we bezig de stand af te breken en in het holst van de nacht arriveerden we in de buurt van Utrecht bij het magazijn. Al met al kropen mijn echtgenoot en ik na vijf geweldige, maar slopende dagen tegen de vroege ochtend in bed.

Tegen het middaguur werden we wakker. Moe, maar heel voldaan. En wat doe je dan als je vier nachten met weinig privacy in een slaapzaal hebt gelegen met snurkende spelauteurs?

Negen maanden later werd onze zoon Christophe geboren. Op zijn geboortekaartje prijkt een uitspraak van de Duitse pedagoog Fröbel: “Die Quelle alles Guten liegt im Spiel.”


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
1 bericht | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - De kolomnisten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Die Quelle alles Guten liegt im Spiel  

Gebruikers die deze topic waarderen

Bart, BaSL

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

De kolomnisten van de Lage Landen, column



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®