Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




10 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 22 okt 2008, 00:57 
Locomotief

Berichten: 39
Woonplaats: Herent
Beste,

Vandaag hebben we bedriegers bedrogen zitten spelen. Maar voor we begonnen hadden waren mijn zus en haar vriend het niet meteen eens over de kaarten die gelegd moesten worden.

Volgens haar vriend zouden we bij de kopkaart (bovenaan met het tekentje op en het getal) enkel het aantal kaarten mogen leggen dat er bij staat.

Volgens mijn zus zou je vijf kaarten plus 1 kaart mogen leggen. Zodat er eigenlijk zes kaarten zouden liggen.

Zelf hebben mijn vriendin en ik het ook zo leren spelen dat wanneer Maiskolf 5 op de tafel ligt je er vijf kaarten onder legt plus één om het af te sluiten.

Maar wat is nu juist?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 22 okt 2008, 08:48 
Party Animal

Berichten: 475
Woonplaats: Heiloo
Volgens mij is het zo:
maiskolf 5 betekent dat er minstens 5 kaarten onder moeten liggen om de rij af te sluiten. Zolang er nog andere rijen niet afgesloten zijn, mogen er kaarten onder maiskolf 5 gelegd worden. Wanneer de laatste kopkaart afgesloten is, dus bijvoorbeeld een tweede kaart onder mandoline 2, dan is de ronde afgelopen.

Groeten,

Delia


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 22 okt 2008, 11:43 
Critico

Berichten: 2152
Woonplaats: nabij utrecht
zoals delia zegt zo heb ik het ook geleerd

maar moet eerlijk zeggen dat erg verwarrend/onduidelijk in de regels staan


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 23 okt 2008, 09:58 
www.rollthedice.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1792
Woonplaats: Geldrop
Zoals delia het zegt doen wij het ook. Het maakt niet uit of de kaart omgedraaid is of niet, vanaf dat er voldoende kaarten liggen is het gedaan.



Zelf hadden we nog een vraag.
Bij ons lag er in een rij maar 1 kaart en dat was voldoende, bij de telling bleek dat deze kaart een waarde 0 had (even de naam kwijt, maar neemt de waarde ov er van de volgende kaart).
Wint deze speler dan die kaart of niet?

_________________
Groeten Pieter
www.rollthedice.nl


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 23 okt 2008, 11:33 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6325
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
delia schreef:
Volgens mij is het zo:
maiskolf 5 betekent dat er minstens 5 kaarten onder moeten liggen om de rij af te sluiten. Zolang er nog andere rijen niet afgesloten zijn, mogen er kaarten onder maiskolf 5 gelegd worden. Wanneer de laatste kopkaart afgesloten is, dus bijvoorbeeld een tweede kaart onder mandoline 2, dan is de ronde afgelopen.


Ik heb de Nederlandse spelregels erbij genomen, omdat wij het anders speelden (per rij max. aantal kaarten :oops: ), maar je hebt helemaal gelijk Delia (ik heb dit ook nog even gecontroleerd in de Duitse regels).

Citaat spelregels: "Een ronde is afgelopen als alle kolommen zijn afgesloten. Een kolom is afgesloten als er tenminste zoveel karakters liggen als het aantal punten op de doelkaart. Zolang ten minste één kolom nog niet is afgesloten, mogen de spelers kaarten onder alle doelkaarten leggen. Zodra alle kolommen zijn afgesloten, eindigt de ronde direct."

syroit schreef:
Zelf hadden we nog een vraag. Bij ons lag er in een rij maar 1 kaart en dat was voldoende, bij de telling bleek dat deze kaart een waarde 0 had (even de naam kwijt, maar neemt de waarde ov er van de volgende kaart).
Wint deze speler dan die kaart of niet?


Je bedoelt hier 'Dubbelganger'. Persoonlijk zou ik zeggen: geen invloed, dus kan je ook geen doelkaart winnen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 23 okt 2008, 12:04 
www.rollthedice.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1792
Woonplaats: Geldrop
Bart schreef:
syroit schreef:
Zelf hadden we nog een vraag. Bij ons lag er in een rij maar 1 kaart en dat was voldoende, bij de telling bleek dat deze kaart een waarde 0 had (even de naam kwijt, maar neemt de waarde ov er van de volgende kaart).
Wint deze speler dan die kaart of niet?


Je bedoelt hier 'Dubbelganger'. Persoonlijk zou ik zeggen: geen invloed, dus kan je ook geen doelkaart winnen.

Die bedoel ik inderdaad.
Wij hebben het ook zo gedaan, maar dan heb je mensen die komen met. 0 is ook een getal en in dit geval het hoogste getal.

_________________
Groeten Pieter
www.rollthedice.nl


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 23 okt 2008, 14:37 
Party Animal

Berichten: 475
Woonplaats: Heiloo
Op Boardgamegeek was deze discussie ook, en daar kwam dit uit:

Wanneer het gelijkspel is, wint volgens de regels degene die het dichtste bij de doelkaart ligt.
In dit geval heeft iedereen 0, maar er ligt maar 1 kaart het dichtste erbij.
Die wint dus de doelkaart.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 23 okt 2008, 15:55 
www.rollthedice.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1792
Woonplaats: Geldrop
Dat klopt dan ook weer. Maar ik vindt het wel een goede en duidelijke oplossing.

Bedankt delia

_________________
Groeten Pieter
www.rollthedice.nl


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 23 okt 2008, 20:15 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6325
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
delia schreef:
Op Boardgamegeek was deze discussie ook, en daar kwam dit uit:
Wanneer het gelijkspel is, wint volgens de regels degene die het dichtste bij de doelkaart ligt.
In dit geval heeft iedereen 0, maar er ligt maar 1 kaart het dichtste erbij.
Die wint dus de doelkaart.


Dat is inderdaad de regel: bij gelijkspel wint de speler wiens kaart het dichtst bij de doelkaart ligt. Wanneer er minstens 1 ligt is dit niet meer dan logisch.

Maar in dit specifieke geval is er niemand die de macht uitoefent, want een kaart met 0 heeft volgens mij geen invloed.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 24 okt 2008, 07:21 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 361
Woonplaats: Utrecht
Bart schreef:
delia schreef:
...
Maar in dit specifieke geval is er niemand die de macht uitoefent, want een kaart met 0 heeft volgens mij geen invloed.

Ik citeer uit de spelregels "..De speler met de meeste invloedspunten in een kolom ontvangt de bijbehorende doelkaart. Bij een gelijke stand wint van hen de speler die een kaart het dichts bij de doelkaart heeft".

Ergo, als er maar 1 kaart ligt met waarde 0 dan wint die speler de doelkaart.
Er wordt niet gesproken over kaarten, maar over invloedspunten in een kolom. Iedereen begint dus met 0 invloedspunten in elke kolom.

Gr ;-)

_________________
Een 7 is een GOED cijfer voor een spel.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
10 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Bedriegers bedrogen: aantal kaarten  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Tags

999 Games, Bedriegers Bedrogen



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®