Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024



De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



3 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Queendomino
BerichtGeplaatst: do 04 okt 2018, 19:13 
Avatar gebruiker

Berichten: 406
Woonplaats: Kortrijk
Elke koning zijn koningin!

De koning heeft er na een jaartje solospel genoeg van. Zijn eega, de koningin in dit geval, mag mee aan tafel. Dat zorgt meteen voor meer sfeer en gezelligheid.
Kingdomino verzamelde in 2017 heel wat nominaties en verzilverde er daar ook enkele van. Spiel des Jahres, Gouden Ludo, Gioco dell’Anno, dat staat mooi op een palmares. Queendomino is een logische variant ontsproten uit dat succes. Varianten en uitbreidingen zijn intussen schering en inslag. Surfen op de golven van succes is minder lastig dan nieuwe wateren verkennen. Het adertje onder het gras? Gewenning en verveling!



Foto: Nekrataal

Queendomino is Kingdomino met wat extra toeters en bellen. De spelers bouwen aan de hand van 'dominotegels' een koninkrijk van 5 op 5 velden rondom een eigen startveld met kasteel. De tegels bestaan uit 2 velden waarop verschillende landschaptypes en eventueel ook kronen staan. Een tegel moet je zo aan je koninkrijk toevoegen dat minstens één veld een landschapstype van dezelfde soort raakt.
Op de achterkant van de tegels staan getallen. Bij de start van het spel worden 4 tegels in oplopende volgorde open op tafel gelegd. Eén voor één plaatsen de spelers een pion op één van die tegels. Daarna worden opnieuw 4 tegels open in oplopende volgorde op tafel gelegd.

Een beurt start met het aanleggen van je tegel. Vervolgens mag je extra acties uitvoeren. Om af te sluiten moet je een nieuwe tegel kiezen. Hoe lager de waarde van een tegel, hoe eerder je in de volgende ronde terug van start gaat. Meer interessante tegels hebben, gelukkig maar, een hogere waarde.
Op een aangelegde tegel kan je een ridder plaatsen om belastingen te innen. De opbrengst hangt af van het aantal aangrenzende velden van hetzelfde type.
Je mag in je beurt ook een gebouw kopen op voorwaarde dat je een vrij stadsveld in je koninkrijk bezit. Gebouwen genereren extra punten, ridders, torens of geld.
Als je met destructieve gedachten worstelt kan je voor 1 munt de draak inhuren en die een gebouw laten vernietigen.
De speler met het meeste torens in zijn koninkrijk verovert de koningin en betaalt 1 minder voor gebouwen.

Als alle tegels zijn gebruikt, eindigt het spel. Spelers ontvangen punten voor fortuin, gebieden (aantal kronen x aantal aangrenzende velden van dezelfde soort) en gebouwen (afhankelijk van het type). De speler met de koningin mag deze inzetten als extra kroon in zijn grootste gebied.


Foto: Henk Rolleman

Queendomino ziet er leuk en robuust uit. De stevige dikke tegels liggen perfect in de hand en worden voor de gelegenheid uit een – wat mij betreft niet zo handig te gebruiken – toren getoverd.
Het selectiesysteem uit Kingdomino is onveranderd. Dat vind ik een goede zaak omdat net dit zo goed werkt. In je beurt word je als het ware verplicht te kiezen voor een goede startpositie of voor een goede tegel. De uitdaging bestaat erin je rijk zo te bouwen dat ook een tegel met een lager cijfer interessante mogelijkheden biedt. Misschien laat je een goede tegel aan je neus voorbij gaan omdat je hoopt op een nog beter exemplaar in de volgende ronde. Je moet wat geluk hebben want het aanbod kan tegenvallen, sneu als je net dan voor de startpositie kiest.

Kingdomino plaats ik in de schuif ‘heel eenvoudige spellen’. De koning moet het echter zonder zijn vrouw stellen. Door de extraatjes plaats ik haar net een categorie hoger (dat betekent niet beter!) maar een expertspel is dit zeker niet. Mijn kinderen 9 en 11 spelen probleemloos mee.
De extraatjes verhogen de scoremogelijkheden en daarmee, voor mij persoonlijk, ook het spelplezier. Grote gebieden zijn interessant als je belastingen int waardoor er meer mogelijkheden zijn voor tegels met een lagere waarde. Gebouwen leveren vaak meer punten op dan gewone tegels maar staan zeker niet garant voor een zekere overwinning. De draak betalen lijkt zinloos, maar als snel merk je dat een gebouw vernietigen best wel interessant kan zijn.

Ondanks de extra franjes kan je de afkomst van Kingdomino niet verloochenen. De aanpassingen zijn eerder subtiel, in elk geval niet drastisch.
De toren heeft een esthetische meerwaarde, maar ik vind hem wat onhandig in gebruik. Waarschijnlijk zegt dat meer over mijn handigheid dan over de kwaliteit van de toren. Wie het spel en de tegels wat kent, heeft onmiskenbaar een voordeel ten opzichte van nieuwe spelers. Kleine aantekeningen want Queendomino vind ik een zeer geschikt familiespel. Het is eenvoudig, snel, leuk en uitdagend.
Queendomino kan me iets meer bekoren dan Kingdomino, logisch want koninginnen boeien me al mijn hele leven meer dan koningen. De twee combineren levert een langer avontuur op, maar daar voel ik de nood niet voor. Als je niet van Kingdomino houdt, dan vrees ik dat ook Queendomino je niet gaat overtuigen. Als ik een keuze moet maken, kies ik 9 op de 10 keer voor Queendomino.




Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Queendomino
BerichtGeplaatst: vr 05 okt 2018, 13:51 
Avatar gebruiker

Berichten: 85
Woonplaats: Groningen
Leuke review! :thumbup:

Ik vind Kingdomino een ontzettend leuk spelletje! Ik hou er wel van dat het lekker simpel is. Ik kan het mooi spelen met mensen die niet zo into bordspellen zijn. (Ik heb trouwens ook een youtube videotje over het spel gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=ioVpaJed3tw)

Ik weet niet of de extra'tjes van Queendomino heel veel toevoegen. Ik heb mij wel een beetje ingelezen maar ik zou het niet kopen. Ik vond het spel eigenlijk al wel goed zoals hij was. ;)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Queendomino
BerichtGeplaatst: di 09 okt 2018, 16:58 
PIONier

Berichten: 2
Woonplaats: Alsemberg
:clap: we hebben het spel nu een week in huis en hebben het al vaak gespeeld. de aanzet tot de aankoop was het uittesten van Kingdomino in de winkel (jaarmarkt) Nu kan je met Queendomino ook gewoon-een vluggertje- Kingdomino spelen, maar voor de enkele euro's meer heb je toch wat leuke extra spelelementen erbij. Stevig materiaal.
Tevens kan je je vrienden die Kingdomino bezitten eens uitnodigen voor een combinatiespel van beide spelen dat je dan met tot wel 8 spelers kan spelen !
Nou, als dat niet voor een fijn uurtje spelplezier kan zorgen ?...


Omhoog
Offline Profiel    Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
3 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Queendomino  

Gebruikers die deze topic waarderen

BaSL

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Tags

+8, 2018, Bruno Cathala, Cyril Bouquet, Queendomino, White Goblin Games, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®