Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.



31 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Age of Steam
BerichtGeplaatst: di 17 maart 2009, 17:54 
9. Terra Mystica (2012)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
Ik vond vandaag de nieuwsbrief van QWG op mijn digitale deurmat, en daarin staat Age of Steam aangekondigd. Ik dacht dat Phalanx hier eerst mee bezig was? Blijkbaar is het in ieder geval een erg goede titel (ik ken het zelf overigens niet, dus ik kan het niet baseren op ervaringen).


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 17 maart 2009, 18:14 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Nee, ze zijn niet hetzelfde, en het verhaal erachter leidt op BGG altijd tot enorme ruzies en flamewars. Age of Steam is bedacht door Martin Wallace op basis van Volldampf, een ouder treinenspel, maar John Bohrer van Winsome Games heeft Age of Steam echt uitontwikkeld. Er waren een paar informele afspraken gemaakt over wie wat zou doen en waar het geld terecht zou komen en hoe de licensering van nieuwe landkaarten zou lopen; alleen zijn die afspraken nooit notariëel bekrachtigd. Het gevolg: grote ruzies tot zelfs een afgeblazen rechtszaak aan toe. Er wordt nu zelfs gesteggeld over het gebruik van het logo.

De situatie nu: John is in de praktijk eigenaar van Age of Steam. Martin heeft met Glenn Drover het spelprincipe sterk vereenvoudigd in Railroad Tycoon, maar bloed kroop blijkbaar waar bloed niet gaan kon, en heeft toen sommige principes van RT 'teruggekopiëerd' naar Age of Steam; het resultaat heet Steam. Steam lijkt erg op Age of Steam, en je kunt de een met het materiaal van de ander spelen. Het prettige is ook dat alle uitbreidingen uitwisselbaar zijn. Steam wordt uitgebracht door Phalanx. QWG Games heeft nu een licentie op Age of Steam, in een grafisch wat aansprekender jasje, met onveranderde regels. En QWG heeft zo te zien ook een deal gesloten met Ted Alspach van Bézier Games om een paar van zijn kaarten op te nemen in de doos.

Ik neem er vergif op in dat er bij Phalanx HQ niet blij wordt gekeken na deze aankondiging, en ik vraag me ook af waarom QWG überhaupt tot deze zet heeft besloten. Het is niet bepaald slim om twee vrijwel identieke spellen in de Nederlandstalige nichemarkt aan de man de brengen: dat kan alleen maar verliezers opleveren. Aan mij verdienen ze helaas niets omdat ik het spel (natuurlijk) al heb en ik geen noodzaak zie om voor veel geld alleen mooier materiaal aan te schaffen dat je eigenlijk niet eens meer ziet als je op uitbreidingskaarten speelt die toch al een vrij groot 'hobbygehalte' hebben.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 17 maart 2009, 19:59 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
Cymric geeft een aardige schets van het geschil, ongetwijfeld gebaseerd op hetgeen hij op BGG voorbij heeft zien komen. Klopt volgens mij niet helemaal met de feitelijke gang van zaken, maar voor een buitenstaander is het verhaal raak genoeg.

Ik vind dit een oliedomme zet van QWG Games. Ze komen met een uiterlijk opgeleukte heruitgave van een pittig treinenspel (dat bij de liefhebbers van het genre al jaren in de kast staat), die moet opboksen tegen de inhoudelijk gestroomlijnde en elegantere editie van Phalanx. Volgens mij hebben ze deze wedstrijd al verloren voordat hij is gespeeld.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 17 maart 2009, 20:03 
spellengek
Avatar gebruiker

Berichten: 1049
Woonplaats: Amersfoort
Ik denk dat de term 'opmerkelijk' hier wel op zijn plaats is. QWG heeft onlangs een deal met FRED gesloten; ik kan me voorstellen dat het uitbrengen van Age of Steam in Nederland onderdeel van die deal was.

Anyway, ik zal er dus toch eens aan moeten geloven om (Age of) Steam eens te spelen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 17 maart 2009, 21:06 
1. Legendary: A Marvel Deck Building Game (2012)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
Ik ben zo te zien - samen met Peter Hein dan wellicht? - de laatste der Mohikanen hiero die het spel nog niet heeft gespeeld, en die simpelweg blij is met elk topspel dat door een Nederlandse uitgever wordt uitgebracht... Helemaal als dat een spel is uit de top 11 van BGG ;)


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 17 maart 2009, 21:07 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Erwin schreef:
Cymric geeft een aardige schets van het geschil, ongetwijfeld gebaseerd op hetgeen hij op BGG voorbij heeft zien komen. Klopt volgens mij niet helemaal met de feitelijke gang van zaken, maar voor een buitenstaander is het verhaal raak genoeg.

Ik had inderdaad niet op details die ik niet wist moeten ingaan: er zwerven zoveel 'feitelijke gangen van zaken' rond dat het voor de buitenstaander allang niet meer interessant is om te weten wát er precies is gebeurd. Alleen interessant is dát er in het verleden (en laatst nog weer) erg veel geruzie, gezeik, en geëtter is geweest, tot op een afgeblazen rechtszaak aan toe, waardoor er nu twee erg op elkaar lijkende versies van hetzelfde spel naast elkaar bestaan.

De verschillen kan eenieder in dit document nalezen. Steam is het 'gestoomlijndere' broertje met wat minder rare toeters en bellen dat voor nieuwelingen waarschijnlijk wat makkelijker te leren en te spelen is. Maar voor ervaren spelers maakt het naar mijn idee niet echt veel meer uit: de een is dan een variant van de ander, en omgekeerd.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 17 maart 2009, 21:09 
1. Legendary: A Marvel Deck Building Game (2012)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
cymric schreef:
Steam is het 'gestoomlijndere' broertje.


Mooie woordspeling :D


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 17 maart 2009, 22:16 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
cymric schreef:
Ik had inderdaad niet op details die ik niet wist moeten ingaan: er zwerven zoveel 'feitelijke gangen van zaken' rond dat het voor de buitenstaander allang niet meer interessant is om te weten wát er precies is gebeurd. Alleen interessant is dát er in het verleden (en laatst nog weer) erg veel geruzie, gezeik, en geëtter is geweest, tot op een afgeblazen rechtszaak aan toe, waardoor er nu twee erg op elkaar lijkende versies van hetzelfde spel naast elkaar bestaan.


Jammer dat zo'n sympathiek duo zo vreselijk hard heeft kunnen botsen.

cymric schreef:
De verschillen kan eenieder in dit document nalezen. Steam is het 'gestoomlijndere' broertje met wat minder rare toeters en bellen dat voor nieuwelingen waarschijnlijk wat makkelijker te leren en te spelen is. Maar voor ervaren spelers maakt het naar mijn idee niet echt veel meer uit: de een is dan een variant van de ander, en omgekeerd.


Steam is hoogstwaarschijnlijk het betere spel voor een nieuw publiek.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 18 maart 2009, 01:06 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1246
Woonplaats: Woerden
Ken beide spellen niet en ben toch wel nieuwsgierig.

Begrijp ik nu goed dat de uitbreidingen van Age of Steam nu ook met Steam gespeeld kunnen worden of is dat onmogelijk?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 18 maart 2009, 01:51 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Ten eerste: nieuwe landkaarten introduceren ook vaak regelwijzigingen---bepaalde acties kunnen meer of minder worden uitgevoerd, andere zijn nieuw, en soms worden hele brokken spel weggelaten of veranderd. Die kaarten zijn ontworpen met het oude AoS-systeem in gedachten, en zomaar overstappen naar Steam kan wel eens voor problemen zorgen.

Dat gezegd: de Steam-pagina op BGG vermeldt op dit moment alleen nog de kaarten van Ted Alspach. De kaarten van J.C. Lawrence zijn naar zijn zeggen zeer gevoelig voor het aantal speciale spoortegels in het spel, maar omdat die informatie tot op heden nog niet bekend is, is er over de compatibiliteit niet zoveel te zeggen. Echter, J.C.'s kaarten zijn veelal dermate ingrijpend in de basismechanismen dat overstapnnen naar het wat klunkier AoS-systeem slechts een extra verandering uit velen is. Officiële uitbreidingen van Winsome Games... moeilijk te zeggen. Waarschijnlijk zullen ze met minimale aanpassingen wel werken.

Met andere woorden: in theorie is het mogelijk, fysiek kan het ook (de tegels hebben dezelfde grootte, enz.), maar of het in de praktijk een werkend en spannend spel oplevert is niet 1-2-3 te zeggen. Ik zou zeker niet blind een set kaarten aanschaffen, in ieder geval. Maar als je geduld hebt, gaan de heren enthousiastelingen vast aan de gang om zoveel mogelijk om te zetten.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 18 maart 2009, 02:20 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Deze link bevat een zeer interessante en inhoudelijke discussie van AoS-cracks die echt weten waar ze het over hebben. Niet aan te raden voor mensen die het spel niet kennen; wel aan te raden voor degenen die het al wel hebben en willen weten wat de gevolgen zijn.

Interessant extraatje voor CAB over de kaarten: Ted Alspach schrijft in die discussie dat de systemen in de praktijk al dermate verschillen dat hij bij zijn kaarten aparte AoS- en Steam-regels zal doen, ook al lijken de verschillen cosmetisch. Ik denk daarom dat het antwoord op je vraag 'nee' zal moeten zijn: uitbreidingen van AoS zijn niet zonder meer speelbaar met Steam.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 18 maart 2009, 10:10 
9. Clever hoch Drei: Challenge I (2021)

Berichten: 733
Woonplaats: rilland
Ik ken deze spellen ook nog niet en ben benieuwd...


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 02 apr 2009, 21:34 
Locomotief
Avatar gebruiker

Berichten: 36
Woonplaats: Zeist
Kijk hier ook erg naar uit. Railroad Tycoon zal in ieder geval een stuk minder op tafel komen. Scheelt wel weer met dat achterlijke grote bord op tafel :)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 25 aug 2009, 20:52 
7. Memoir '44 (2004)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
Ik zie net op de QWG-site dat Age of Steam in aantocht is; waarschijnlijk vanaf eind volgende week.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 25 sep 2009, 22:46 
6. BattleLore (2006)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
Ik heb Stoom inmiddels ook in de winkels zien liggen.

Welke versie zouden jullie mij (ik denk dat ik mezelf toch tot de meer ervaren spelers mag rekenen) aanraden: Age of Steam of Stoom?


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
31 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Nieuws en geruchten  
 Feed - Onderwerp - Age of Steam  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 7 gasten


Tags

Age of Steam, QWG Games



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®