Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





1 bericht | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 31 dec 2018, 11:41 
BordSpelMania Fan!
Avatar gebruiker

Berichten: 1581
Woonplaats: Hasselt, Belgie
Het voorbije weekend speelde ik Carnavalo (999 games) met mijn zonen van 14 en 18. Ze vonden het allebei, net als ik, een leuk spel. Het gebeurt niet zo dikwijls dat ze beiden hetzelfde spel leuk vinden. Gezien ik nog geen review van Carnavalo op BSM vond, leek het me leuk er zelf één te schrijven.

Carnavalo is een spel waarin maximum 6 spelers hun 5 carnavalisten (kaarten) met waardes 1 t/m 5 inzetten om confetti schijfjes en veren fiches te verzamelen. Elke speler speelt met een andere nationaliteit. De nationaliteiten zijn niet expliciet vermeld maar ik meen België, Nederland, Italië, Brazilië, Duitsland en vermoedelijk de Verenigde Staten te herkennen.

In maximaal 4 ronden (of 4 dagen) spelen alle spelers telkens hun 5 kaarten (of soms minder) in de 6 verschillende carnavalstenten om hier de meerderheid te verkrijgen. Elke tent beloont de beste speler met een confetti schijfje of een fiche met 1 tot 4 veren. Om de meerderheid te behalen, spelen de spelers hun kaarten ofwel gedekt onderaan de al aanwezige stapel kaarten ofwel open bovenop de stapel. Indien er nog geen stapel is, wordt de kaart sowieso open gespeeld. Afhankelijk van hoe je je kaart op of onder een stapel speelt, krijgt de speler die van boven lag een andere beloning.

In plaats van een kaart te spelen, kan je ook één van de 3 gemeenschappelijke burgers verplaatsen om zo ofwel:
- De toegang tot een tent te blokkeren
- De bovenste kaart van de stapel naar de carnavalsstoet te sturen
- De onderste kaart van de stapel mee te nemen naar een andere tent

Kaarten die naar de stoet gestuurd worden, kunnen zowel positieve als negatieve punten opleveren. Indien je de meerderheid hebt in de stoet en nog geen praalwagen hebt, dien je deze aan te kopen voor 5 strafpunten. Indien je al een wagen hebt uit een vorige ronde, of indien je de tweede bent, krijg je een fiche met veren (pluspunten)

Voor of na je actie heb je ook na de mogelijkheid om de 3 burgers te verplaatsen, ten minste je een bewegingsfiche hebt verkregen als beloning tijdens de beurt van één van de andere spelers.

Aan het einde van elke dag is er een afrekening. Het spel eindigt als ten minste één speler 5 confetti schijfjes heeft verzameld of na 4 ronden. Er is dan nog een eindtelling. Diegene met de hoogste score wint.

Wat ik leuk vind:
- Het feit dat je je kaarten open of gedekt kan spelen
- Het feit dat je door middel van de burgers de meerderheden kan beïnvloeden in de tenten
- Het idee dat je eerste deelname aan de stoet je strafpunten kost terwijl je daarna met je deelname punten kan scoren
- De duur van het spel: 1 uur is voor mij ideaal om het gezin aan het spelen te krijgen
- De vormgeving. Ik vind de tekeningen heel geslaagd en heel verschillend van andere spellen.

Wat ik minder leuk vind:
- De manier waarop je de burgers verplaatst. Je kan ze verplaatsen door bewegingspunten te gebruiken. Het aantal beschikbare bewegingspunten verandert telkens er een kaart gespeeld wordt of er bewogen wordt en je moet er dan telkens aan denken deze wijziging telkens toe te passen. Dit riskeert nogal eens over het hoofd gezien te worden.
- De spelregels met betrekking tot de beweging zijn wat mij betreft niet zo heel duidelijk geschreven. Zelfs na enkele keren lezen twijfelde ik nog hoe ik bepaalde tekst diende te interpreteren. Hier zou een online video met uitelg van de spelregels zeker kunnen helpen.

Al bij al, vind ik Carnavalo een geslaagd spel dat zeker nog op tafel zal komen. Het is voldoende strategisch, uitdagend en afwisselend en het ziet er bovendien nog mooi uit ook!

Hieronder enkele foto's die ik maakte om je een idee te geven over de vormgeving.

Erik


https://boardgamegeek.com/image/4476189/carnavalo


https://boardgamegeek.com/image/4476188/carnavalo

_________________
BordSpelMania Fans (BSM Fans) - De spellenclub voor Vlaamse en Nederlandse BSM fans die ook op BoardGameArena (BGA) actief zijn. Kom er bij en leer de andere leden beter kennen tijdens een online spelletje!
https://boardgamearena.com/group?id=6888453


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
1 bericht | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Carnavalo - korte impressie  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Tags

999 Games, Carnavalo, Mark Borgions, Peter Verhaeghe, recensies, review



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®