Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024



De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



21 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: The Quest for El Dorado
BerichtGeplaatst: do 03 jan 2019, 18:43 
Regenmaker
Avatar gebruiker

Berichten: 299
Woonplaats: Nieuwenhove
Vind El Dorado om ter snelst en word stinkend rijk!

Ergens in elk van ons zit ongetwijfeld een avonturier verscholen. Iemand die zonder nadenken have en goed verkoopt om zich zonder stil te staan bij alle mogelijke risico’s in een weergaloos avontuur te storten. Is dit nu om de bronnen van de Nijl te vinden, dokter Livingstone te zoeken of de restanten van Atlantis te vinden. Het maakt niets uit. Als we ons maar amuseren en ons steentje kunnen bijdragen aan het oplossen van een van de wereldmysteries. Wel de bronnen van de Nijl zijn intussen gevonden, alsook dokter Livingstone. Daar moeten we ons geen zorgen meer over maken. En Atlantis, wel ja Atlantis ligt daar ergens of misschien wel niet. Maar dat ligt waarschijnlijk onder water en ik kan niet zwemmen. Dus laten we dat maar voor wat het is. Wat schiet er dan nog over hoor ik u vragen?

El Dorado! De mythische stad vol met goud waar Spaanse conquistadores hun tanden op stuk beten, ligt nog altijd ergens in de grote Zuid-Amerikaanse jungle op ons te wachten. Maar haast u, er zijn kapers op de kust. In deze saaie tijden zijn er namelijk nog anderen op zoek naar een nieuwe uitdaging. En er kan er maar één de eerste zijn om El Dorado te ontdekken!


Afbeelding
The Quest for El Dorado is kinderlijk eenvoudig. Het bordspel bedoel ik wel. Laten we elkaar niet verkeerd begrijpen. Het spel begint door het in elkaar steken van de weg naar El Dorado. Je hebt daarvoor maar liefst 10 dubbelzijdige tegels ter uwer beschikking. Duizenden mogelijkheden dus om speelterreinen samen te tellen. Enkel de starttegel en de eindtegel (El Dorado) doen in ieder spel mee. Voor de rest mag je jouw fantasie laten werken. Gelukkig worden er bij het spel 7 voorbeelden van mogelijke wegen naar El Dorado aangeboden, gerangschikt van makkelijk over gemiddeld naar moeilijk.

Eens het speelterrein klaar is, start de race naar El Dorado. Iedere speler heeft een eigen pion (twee in een tweespelersspel) die met behulp van kaarten zich een weg baant naar El Dorado. De avonturier (aangeduid als expeditieleider) krijgt velden van drie verschillende terreintypes voorgeschoteld (groen, geel en blauw). Ieder veld heeft daarnaast ook nog een moeilijkheidsgraad variërend van 1 naar 4. Naast de begaanbare velden zijn er ook bergen die ongevraagd de weg versperren.

Om te starten krijgt iedere speler 8 dezelfde kaarten. Dit is zijn trekstapel. De speler neemt hiervan vier kaarten op de hand. Met die kaarten kan de speler twee acties doen. Hij kan zijn expeditieleider bewegen en hij kan nieuwe kaarten kopen op de markt. Het bewegen is simpel. Speel de juiste kaart uit voor het terreinveld dat je wilt betreden. Let er op dat de kaart de juiste moeilijkheidsgraad voor het terreinveld heeft. Bijvoorbeeld, je kan geen groen veld met waarde 3 betreden met een kaart van waarde 2 en een kaart van waarde 1. Nope, we zijn kieskeurig. De gespeelde kaart moet waarde 3 hebben. Je kan wel met een 3-kaart een veld van waarde 1 betreden en daarna met dezelfde kaart verder stappen naar een veld met waarde 2. Medespelers kunnen jouw opmars vertragen door in de weg te lopen, want je mag nooit een terreinveld betreden waar al een expeditieleider aanwezig is.

Je kan alle vier de kaarten gebruiken om jouw pion te bewegen, maar je kan ook kaarten gebruiken als geld om op de markt andere (lees betere) kaarten te kopen. Opgepast, je mag maar een kaart per beurt kopen en de markt is beperkt tot zes soorten kaarten. Enkel als een soort uitverkocht is (er zijn telkens drie kaarten van een soort) kan je naar de uitbreiding van de markt kijken om daar een van de andere 12 soorten te kopen. Meteen wordt die nieuwe soort dan op de markt geplaatst om de markt terug tot 6 soorten aan te vullen.

De pas aangekochte kaart leg je samen met de gebruikte kaarten op jouw aflegstapel. Sommige kaarten (gemarkeerd met een rode X) verdwijnen echter uit het spel na gebruik. Daarna vul je jouw hand terug aan tot 4 kaarten. Is jouw trekstapel leeg dan mag je jouw aflegstapel terug schudden en zo de bijvoorbeeld pas gekochte kaart in het spel brengen.

Van zodra een speler El Dorado bereikt wordt de speelronde nog ten einde gespeeld. Iedere speler moet namelijk evenveel beurten krijgen. Bereikt nog een andere speler in zijn laatste beurt El Dorado dan wordt er gekeken wie onderweg de meeste blokkades (overgangen tussen twee van de tegels waaruit het speelbord is opgebouwd) heeft weggenomen. Die wint dan het spel. Ben je de laatste speler in spelersvolgorde en je bereikt El Dorado als eerste dan ben je meteen gewonnen.

Het spel is ook perfect met twee spelers speelbaar. Iedere speler krijgt dan twee pionnen. De winnaar is nu de speler die beide pionnen als eerste in El Dorado krijgt. Let wel beide pionnen bestuur je ook maar met jouw vier handkaarten.

Daarnaast zit er in de doos ook nog een grottenvariant. Onderweg kan je dan namelijk grotten verkennen. Die grotten bevinden zich op bepaalde bergvelden. In de grotten liggen bijkomende tokens die je kan verzamelen. Die tokens zijn extra stappen die je kan bewegen, of hulpmiddelen die je toelaten om extra kaarten van de trekstapel in jouw hand te nemen of zelfs velden te passeren waarop de pion van een andere speler staat en zo voort. Ik heb deze variant niet uitgeprobeerd, het basisspel is uitdagend en afwisselend genoeg.
Afbeelding
The Quest for El Dorado is geen nieuw spel. Ravensburger bracht het al in 2017 uit, het won ook verschillende prijzen in Duitsland en toch heb ik het gevoel dat het op de Nederlandstalige markt een beetje onder de radar bleef. Onterecht, dit is een van de beste Knizia’s van de laatste jaren.

Ik ben niet zo’n voorstander van deckbuilding. Dominion is echt niet aan mij besteed. Maar hier werkt de deckbuilding fantastisch. Knizia slaagde erin om de deckbuilding om te zetten in een racemechanisme. El Dorado speelt snel, verrassend snel. Zelfs met vier spelers heb je nauwelijks de tijd om na te denken, de spelersbeurten volgen elkaar in wervelend tempo op.

Telkenmale moet je als speler een keuze maken tussen zo snel mogelijk vooruitgaan of even temporiseren om de juiste kaart te kopen op de markt. Maar ook die kaarten kopen moet je niet onbezonnen doen. Door de laatste kaart van een bepaalde soort te kopen open je de markt voor de spelers na jou en, zeker met vier spelers, kan die ene kaart die je nodig hebt om vooruit te geraken, weggekocht worden door de andere spelers.

Het spel heeft ook een heel grote herspeelbaarheid. Niet alleen de weg naar El Dorado kan iedere keer anders zijn. Ook de keuzes die jouw medespelers maken tijdens het spel, zorgen iedere keer voor een ander spelgevoel.

Ik ben een fan. Maak me gerust wakker midden in de nacht als je je verveelt en je zin krijgt om El Dorado te zoeken. Ik zoek met plezier mee!




Laatst bijgewerkt door xanthie op do 03 jan 2019, 23:44, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 03 jan 2019, 22:49 

Berichten: 86
Ik vind dit spel ook een topper 8)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 04 jan 2019, 00:17 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4025
Dit is absoluut een topper! Samen met Shards of Infinity en Rajas of the Ganges mijn ontdekking van 2018 :D, al zo´n tiental potjes achter de rug (zowel met 2 als 4 spelers) en wil dit altijd spelen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 04 jan 2019, 00:52 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
Ik deel het enthousiasme. Erg leuk spel.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: ma 07 jan 2019, 21:36 
6. Pandemic Legacy: Season 1 (2015)

Berichten: 657
Woonplaats: Brasschaat
Hij bestaat in het Duits, Frans en Engels. Klopt dat?
Maar hij is zo goed als taalonafhankelijk zo te zien? = de beperkte tekst is niet al te moeilijk/veel?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 07 jan 2019, 22:03 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4025
Kevin schreef:
Hij bestaat in het Duits, Frans en Engels. Klopt dat?
Maar hij is zo goed als taalonafhankelijk zo te zien? = de beperkte tekst is niet al te moeilijk/veel?

Zeker, ik houd niet zo van Duitse versies normaal, maar hierbij stoort het me totaal niet! Alles staat zowel in tekst als in symbool.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 07 jan 2019, 22:09 
.
Avatar gebruiker

Berichten: 544
Woonplaats: Den Haag
Kevin schreef:
Hij bestaat in het Duits, Frans en Engels. Klopt dat?
Maar hij is zo goed als taalonafhankelijk zo te zien? = de beperkte tekst is niet al te moeilijk/veel?

Correct! De namen op sommige kaartjes zijn taalafhankelijk, maar de bijbehorende afbeeldingen zijn identiek voor de Duitse en de Engelse edities. Dus de bijbehorende acties van de kaartje zijn visueel te koppelen aan de uitleg in de spelregels.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 10 jan 2019, 18:12 
Caballero
Avatar gebruiker

Berichten: 758
Woonplaats: Haasrode (B)
maxitaxi777 schreef:
Kevin schreef:
Hij bestaat in het Duits, Frans en Engels. Klopt dat?
Maar hij is zo goed als taalonafhankelijk zo te zien? = de beperkte tekst is niet al te moeilijk/veel?

Zeker, ik houd niet zo van Duitse versies normaal, maar hierbij stoort het me totaal niet! Alles staat zowel in tekst als in symbool.


Had hem dit jaar voor een leuke prijs in Essen in mijn handen maar heb hem toch maar laten liggen omdat er precies net iets te veel Duitse tekst was. Maar dat blijkt nu niet zo?

_________________
derodehazen.be
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 10 jan 2019, 19:34 
Zwarte Piet
Avatar gebruiker

Berichten: 4025
Joverowa schreef:
maxitaxi777 schreef:
Kevin schreef:
Hij bestaat in het Duits, Frans en Engels. Klopt dat?
Maar hij is zo goed als taalonafhankelijk zo te zien? = de beperkte tekst is niet al te moeilijk/veel?

Zeker, ik houd niet zo van Duitse versies normaal, maar hierbij stoort het me totaal niet! Alles staat zowel in tekst als in symbool.


Had hem dit jaar voor een leuke prijs in Essen in mijn handen maar heb hem toch maar laten liggen omdat er precies net iets te veel Duitse tekst was. Maar dat blijkt nu niet zo?

Ik vind het erg meevallen ja. Zeker na 1x spelen weet je het wel, maar ook vanaf het begin vind ik de iconen genoeg om de kaarten te begrijpen. Een Engelse versie bestaat ook en de uitbreiding bevat wel wat meer tekst (mocht je die in de toekomst willen), maar die is zowel Engels als Duits. Even afwegen dan of je Engels voor de basis noodzakelijk vindt en of je die überhaupt vindt hier in Europa. Maar ik zou het spel er zeker niet om laten liggen, nogmaals, toppertje :D.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 10 jan 2019, 23:39 
.
Avatar gebruiker

Berichten: 544
Woonplaats: Den Haag
Joverowa schreef:
Had hem dit jaar voor een leuke prijs in Essen in mijn handen maar heb hem toch maar laten liggen omdat er precies net iets te veel Duitse tekst was. Maar dat blijkt nu niet zo?

Ik heb de Duitse versie en mijn kinderen hebben het niet eens door. Ik heb één keer alle kaartacties moeten uitleggen en dat was dat. Ik heb zelf wel de Engelse spelregels gebruikt als naslag.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 22 jan 2019, 23:31 

Berichten: 18
Woonplaats: Milsbeek
Ik vind het spel ook erg leuk!

Van het weekeinde met vrienden gespeeld, wij gaan hem nu ook zelf kopen.
Er is ook een uitbreiding van, deze willen wij ook meter bestellen. Maar ik kan hem nergens vinden, weet iemand van jullie waar ik die het beste kan kopen?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 23 jan 2019, 00:03 
Completionist
Avatar gebruiker

Berichten: 2219
Woonplaats: Den Haag
marthe75 schreef:
Ik vind het spel ook erg leuk!

Van het weekeinde met vrienden gespeeld, wij gaan hem nu ook zelf kopen.
Er is ook een uitbreiding van, deze willen wij ook meter bestellen. Maar ik kan hem nergens vinden, weet iemand van jullie waar ik die het beste kan kopen?
Amazon.de €20; heb je meteen een Eng/D versie

_________________
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: wo 23 jan 2019, 08:49 

Berichten: 18
Woonplaats: Milsbeek
Op Amazon.de kan ik alleen de Duitse versie vinden (en ik ben echt heel slecht in Duits!)


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 23 jan 2019, 09:38 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
marthe75 schreef:
Op Amazon.de kan ik alleen de Duitse versie vinden (en ik ben echt heel slecht in Duits!)


Hij doelt waarschijnlijk op de uitbreiding.

De Engelstalige spelregels van het basisspel vind je op de Ravensburger website.

De paarse kaartjes worden hierin helder uitgelegd, zodat de korte Duitse tekst op die kaartjes geen probleem hoeft op te leveren.

Misschien heb je hier iets aan.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: wo 23 jan 2019, 09:44 

Berichten: 18
Woonplaats: Milsbeek
Oh oke, dan is het gewoon op te zoeken!
Is deze uitbreiding er alleen nog in het Duits dus?


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
21 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - The Quest for El Dorado  

Gebruikers die deze topic waarderen

BaSL, marthe75

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Tags

+10, 2017, 2020, 999 Games, De Zoektocht naar El Dorado, Franz Vohwinkel, Ravensburger, Reiner Knizia, The Quest for El Dorado, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®