Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024



De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



4 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Insider
BerichtGeplaatst: wo 06 maart 2019, 19:48 
Regenmaker
Avatar gebruiker

Berichten: 299
Woonplaats: Nieuwenhove
De mol in het klein. Allé een soort van mol dan toch.

Ik weet het, ik weet het. Ik kan niet verstoppen dat ik een Vlaming ben. Let maar op het “allé” in mijn titel. Wij Vlamingen zijn de uitvinders van het in Nederland super populaire “De Mol”. Zo populair zelfs, dat The Resistance in Nederland gewoon als De Mol werd uitgegeven.
Er zijn intussen tal van de Molvarianten op de markt met telkens een eigen invulling. Bij Insider krijgt de mol een speciale rol. Hij moet ervoor zorgen dat de andere spelers het juiste antwoord weten te vinden, zonder dat het opvalt dat hij de spelers helpt. Snapt u? Neen, wel lees dan onderstaande uitleg.


Afbeelding

Insider heeft 8 rollenkaarten (één per speler, met vier spelers gebruik je dus vier rollenkaarten). Er zijn drie verschillende rollen: de spelleider, de insider en de gewone burgers. De spelleider en de insider doen altijd mee. Daarnaast vul je de rollen aan met gewone burgers tot je genoeg rollenkaarten hebt om aan iedere speler een rol te geven.

Het spel zelf bestaat uit twee fasen: de samenwerkingsfase en de confrontatiefase.

In de samenwerkingsfase leidt de spelleider het spel. Hij zorgt ervoor dat iedere andere speler de ogen sluit. Daarna schudt hij de themakaarten en legt de bovenste kaart open. Op iedere themakaart staan zes genummerde woorden, de achterkant van een themakaart bevat een getal (1 tem 6). Op tafel ligt nu één open themakaart en de gedekte stapel met kaarten waarvan de bovenste kaart een cijfer bevat. De spelleider kijkt naar het thema voor deze ronde. Het cijfer op de trekstapel duidt aan welk thema van de themakaart het actieve thema is. Daarna sluit hij zijn ogen en roept de insider op om de ogen te openen.

De insider kijkt nu ook naar het thema voor deze ronde. Daarna sluit hij terug zijn ogen. De spelleider opent terug de ogen en legt de open kaart gesloten op de trekstapel. Dus enkel hij en de insider kennen het thema van deze ronde. Daarna draait de spelleider de zandloper om en mogen alle spelers aan hem vragen stellen. De spelleider mag enkel antwoorden met ja, neen of ik weet het niet.

Bedoeling is dat het thema geraden wordt voor de zandloper ten einde is. Wordt het thema niet geraden, dan verliezen alle spelers. De insider doet er dus goed aan om gerichte vragen te stellen, zodat het thema geraden wordt.

Als het thema geraden is, start fase twee: de confrontatiefase. Eerst discussiëren de spelers en proberen ze onder elkaar uit te maken wie de insider is. Daarna wordt er gestemd. Eerst wordt gekeken of de speler die het thema raadde, de insider is. Spelers stemmen bij handopsteking. Ook de spelleider stemt mee, want hij weet, net als de rest, niet wie de insider is.

Als een meerderheid van de spelers zegt dat de speler die het juiste antwoord gaf, de insider is, en dit blijkt ook te kloppen, dan winnen de burgers en de insider verliest. Als hij de insider niet is, dan wint de insider.

Als een meerderheid van de spelers zegt dat de speler die het juiste antwoord gaf, de insider niet is, en dit klopt niet, dan wint de insider. Klopt het wel, dan volgt er een volgende stemronde. In die volgende stemronde duiden de spelers dan door te wijzen, wie volgens hen de insider is. De speler die het meest aangeduid wordt, onthult zijn rol. Is hij de insider dan winnen de burgers. Is hij de insider niet, dan wint de insider.

Simpel hé!


Afbeelding
Ik hou van rollenspelen waarbij een of meerdere spelers het spel saboteren. Met onze spellengroep hebben we legendarische sessies van Weerwolven, Spyfall, The Resistance, Shadows over Camelot achter de rug. Avonden lang konden we hetzelfde spel opnieuw spelen. Hilarische momenten leverde dat op.

Ook met insider hebben we ons al uitstekend vermaakt. Insider is simpel en speelt heel erg vlot. Soms moet je als insider geen moeite doen en vinden de andere spelers zonder externe hulp vlot het thema. Makkelijke job en niemand die achterhaalt dat je insider was. Vaak is het echter zo dat de medespelers mijlenver van het juiste antwoord blijven. Dan is het de kunst om ze heel subtiel de juiste weg op te sturen en dat is niet iedereen gegeven.

Net zoals andere De Molvarianten staat of valt Insider met het gezelschap waarmee je het spel speelt. In bepaalde van mijn speelgroepen zou ik dit nooit durven bovenhalen, maar met de mannen van hierboven, je weet wel die van de legendarische sessies, is Insider een voltreffer.

Dank je wel Oink Games! Vooral ook voor de Nederlandse versie van het spel, met Nederlandse woorden en spelregels.


  • Insider(Oink Games, 2017)
  • Auteur: Kwaji, Daichi Okano, Kito Shinma en Akihiro Itoh
  • Artwork: Jun Sasaki
  • 4-8 spelers vanaf 8 jaar
  • 15 minuten
  • https://oinkgms.com/en/insider
  • Adviesprijs: 17 euro


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Insider
BerichtGeplaatst: do 07 maart 2019, 08:29 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Ken het spel en vind het concept erg leuk.

Vind alleen dat er veel te weinig woorden in het spel zitten.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Insider
BerichtGeplaatst: do 07 maart 2019, 10:20 
Regenmaker
Avatar gebruiker

Berichten: 299
Woonplaats: Nieuwenhove
In de spelregels staat als tip opgenomen dat de spelleider zijn eigen woorden mag kiezen. Op die manier is de voorraad onuitputtelijk.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Insider
BerichtGeplaatst: do 07 maart 2019, 12:13 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2668
Woonplaats: Etten-Leur
Ja snap ik, maar uit ervaring weet ik dat niet alle woorden zich even goed lenen hiervoor. Iets meer woorden op kaartjes aanleveren was geen overbodige luxe.

Heb dit zelf geprobeerd met codenames kaartjes.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
4 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Insider  

Gebruikers die deze topic waarderen

BaSL

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Tags

+8, 2017, Akihiro Itoh, Daichi Okano, Insider, Jun Sasaki, Kito Shinma, Kwaji, Oink Games, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®