Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





2 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 29 maart 2019, 12:03 
Spellen aan den Rijn
Avatar gebruiker

Berichten: 1977
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Raja's van de Ganges bij Spellen aan den Rijn

We hebben bij Spellen aan den Rijn de afgelopen maand een aantal keer het spel Raja's van de Ganges gespeeld van 999 Games. Het is zeker een aanrader om deze meerdere keren te spelen en dan vooral met de uitbreiding "Navaratnas" die het spel pas een echt interessant maakt.

Bij Ganges maakt het niet veel uit of je vooral veel geldpunten verzamelt of roempunten. Als je pionnen van beide scoresporen elkaar passeren heb je het goed gedaan. De eerste speler die dat voor elkaar krijgt luidt daarmee het einde van het spel in, maar degene die zichzelf met de grootste afstand heeft gepasseerd en daarmee dus de meeste punten heeft verdiend, wint het spel.

Als speler begin je met 4 dobbelstenen die je voor acties nodig hebt. Vrijwel meteen heb je door dat je moet voorkomen een tekort aan dobbelstenen te krijgen. Je wilt immers varen op de Ganges om items te krijgen, je hebt dobbelstenen nodig om tegels te kopen om in je eigen provincie te bouwen, je wilt acties doen in het paleis.

Mocht je toch zonder dobbelstenen zitten zijn er ook actieplaatsen waar je een werker kan neerzetten om een dobbelsteen te verkrijgen overigens, dat wel, maar meerdere tegelijk is altijd beter! Wat de werkers betreft, je start met 3 meeples, maar daarvan wil je er ook graag meerdere. Hoe verder je komt, kun je er één verkrijgen op het geldspoor, er is er één op het roemspoor en één op de rivier.

Het spel komt wat ons betreft wel een beetje als een race over. Je wilt immers zo snel mogelijk die extra werkers krijgen om daarmee weer meer acties te kunnen doen. Daarbij bepaalt de snelst spelende speler ook het einde van het spel, het spel bestaat niet uit een vastgesteld aantal ronden.

Keuzes genoeg in het spel. Bouw je tegels met marktkramen in je provincie, kun je met een meeple naar een actieveld om daar (veel) geld mee te verdienen. Bouw je tegels met gebouwen, dan ga je punten verdienen op het roemspoor, ook lekker. Maar nogmaals, wil je dit voortzetten, zorg dan steeds op tijd voor meer dobbelstenen om die acties ook te kunnen uitvoeren.

Lastig spel om uit te leggen, dat gaan we in deze recensie dus ook helemaal niet doen. Wil je meer weten, kom dan eens langs bij één van onze speldagen om het te spelen en de regels te leren. Al spelenderwijs leert echt het beste.

Wel vertellen we je hier over onze ervaring met dit spel, en die is erg goed. We kunnen ons hier helemaal in verliezen, een uur is zo voorbij als je bezig bent. Trek voor dit spel maar 1,5 uur uit en met beginnende spelers nog langer. Vind je dit een lange speelduur? Wees gerust, omdat je druk bezig bent valt dit echt heel erg mee. De spelersbeurten volgen elkaar ook erg snel op dus je hoeft niet lang op je tegenspelers te wachten. En in die wachttijd kun je zelf alvast bedenken wat je volgende stap gaat zijn.

Nogmaals dank aan 999 Games voor de sponsoring van dit geweldige spel.

2-4 spelers
Leeftijd 12+
45-75 minuten

_________________
Everybody has the right to play...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 29 maart 2019, 12:48 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
Met de vorige ontwerpen van M&I Brand wist ik niet zo goed wat ik er niet goed aan vond, want eigenlijk leek alles te kloppen in hun spellen. Over Rajas had ik enthousiaste verhalen gehoord en toen ik het eind vorig jaar voor een koopje kon krijgen besloot ik de gok te wagen.

Daar ben ik erg blij om. Rajas is in korte tijd tot een van mijn favorieten gegroeid. Sterker nog, ik heb me niet ingehouden en alledrie de mini expansions aangeschaft. Alleen de ‘Snake’ is tot nu toe op het bord gekomen en die verschafte mij meteen de winst, dus daar ben ik ook al mee in mijn nopjes. Het wachten is nu nog op de Stier als mini expansion, maar het zou me niet verbazen als er ooit nog een grote uitbreiding komt.

Rajas is vooral een tactisch spel. Je moet je aanpassen aan immer veranderende omstandigheden. De dobbelstenen die je krijgt rollen nét niet genoeg ogen dus pas je je plan aan. De tegel waar je op zat te loeren wordt voor je neus weggekocht, dus pas je je plan aan. Of je legde je al neer bij een verloren beurt waarin je niks kan, tot ineens dat plekje op de rivier vrij komt. Of er een nieuwe tegel verschijnt waarvoor je wél genoeg dobbel-ogen hebt.
Is er dan geen strategie? Jawel, zeker als je zelf mag bepalen waar de bonussen op jouw plateau komen kan je vooraf jouw route naar de winst vormgeven. Of het dan ook lukt, is een tweede...

Rajas of the Ganges. Topspel.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
2 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Raja's van de Ganges gespeeld bij Spellen aan den Rijn  

Gebruikers die deze topic waarderen

BaSL

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Tags

999 Games, Raja's van de Ganges, recensie



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®