Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





4 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Reef Encounter - FAQ
BerichtGeplaatst: ma 08 jun 2009, 22:52 
6. BattleLore (2006)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
Ik heb zojuist de spelregels van Reef Encounter van QWG Games eens zitten bestuderen. Ik heb het spel al sinds het Spellenspektakel in de kast staan, maar nog niet geprobeerd. Dat ga ik binnenkort toch eens doen, want de spelregels intrigeren me enorm en maken me erg benieuwd naar dit spel. Het systeem met de algencilinders en de koralen die elkaar opvreten spreekt me erg aan. Leuk om te zien hoe een bord met verschillende koralen zo snel om kan slaan.

Het komt echter ook over als een vrij complex spel. Daarom vroeg ik me af: is er iemand met beginnerstips?
Uiteraard heb ik keurig netjes mijn huiswerk gedaan, en alle vragen en antwoorden die er al op dit forum te vinden waren (iedereen die ze in de loop der jaren gesteld en beantwoord heeft: bedankt!) gebundeld in deze enige echte SpellenSpektakel Forum Reef Encounter FAQ:


1) Mag je je koraal uitbreiden over de verschillende borden heen? Of stopt elk koraal bij het einde van een koraalbord?
Nee, je moet binnen de borden blijven.

2) Mag je tevens je garnaal over de verschillende borden heen en weer schuiven (binnen de marge van 2 per koraalbord dan)?
Ja, dat mag.

3) Hoe zit het met actie 9?
Actie 9 is een andere manier om te zeggen “doe geen van de acties 1 tot en met 8, en beëindig je beurt meteen, zoals gebruikelijk aan het einde van je beurt, met actie 10'.

4) Als je met je papegaaivis een koraal opeet, komen de vakjes waarop een poliep afgedrukt staat weer tevoorschijn (de velden waarop je aan het begin van het spel polieptegels legt).
Moet je er dan op dat moment weer nieuwe polieptegels op leggen? Of laat je de velden leeg?
Je behandelt ze na aanvang als een normaal, leeg veld. Dus er worden niet zomaar nieuwe tegels opgelegd als ze door opeten weer tevoorschijn komen. Het enige veld waar in de loop van het spel wel wat extra's op kan komen is het veld met het zeesterretje (extra groei veld). Poliepentegels mag je namelijk overal neerleggen, mits:
a. dit niet op een 'diep' veld gebeurt; en
b. er geen verbinding wordt gemaakt tussen twee koralen van dezelfde kleur als beide zijn voorzien van een garnaal, om het even waar de diertjes zich op de bewuste koralen bevinden.
Als daar aan wordt voldaan mag je dus:
a. aanleggen aan een ander gekleurd koraal;
b. je tegels kris-kras over de borden verdelen;
c. een koraal uitbreiden waarop een garnaal van je tegenstanders staat;
d. enzovoort.

Het kan dus nooit zo zijn dat het spel door het eten van complete koralen doodvalt: je kunt namelijk overal met een nieuw koraal beginnen.
Wat wel altijd een extra poliepentegel oplevert is als je een tegel in een veld aangrenzend aan het veld met de zeester legt. Dat speciale veld moet op dat moment wel leeg zijn, anders krijg je die tegel niet.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 08 jun 2009, 23:03 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Je kunt mijn Beginner's Guide er even op naslaan. Daar staat een halve pagina (Engelse) tips. Belangrijkste tip die ik je mee kan geven is dat je je goed realiseert dat je je grote koralen zo snel mogelijk vormt en in een volgende ronde opeet. Verzamel dus eerst een fikse hoeveelheid tegels in dezelfde kleur vóór je scherm, leg die in één keer neer, en eet ze daarna op.

Veel succes!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 08 jun 2009, 23:14 
5. Torres (1999)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
Thanks, ik heb 'm gedownload! Vooral onder 'Dirty tricks' staan een paar interessante; ik ben overigens wel altijd zo sportief dat ik dit soort zaken in het eerste potje met mijn medespelers deel ;)

Door je tip van zojuist snap ik trouwens ook waarom het zo belangrijk is om tegels te vernietigen; die mag je natuurlijk onbeperkt neerleggen (mits ze van één kleur zijn)... Interessant!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 25 jun 2009, 21:36 
8. Istanbul (2014)
Avatar gebruiker

Berichten: 2050
Recent gedaan trouwens én dik verloren :D
Gaaf spel, maar het kost me nog wel een potje om de juiste strategie te doorgronden...


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
4 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Reef Encounter - FAQ  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Tags

QWG Games, Reef Encounter



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®