Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




16 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 16 mei 2019, 22:52 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6304
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Azul, het tegellegspel van doorwinterde spellenauteur Michael Kiesling, kaapt vandaag de eerste plaats in de Spellengek Top-100 van de Lage Landen! Daarmee stoot het Puerto Rico van de troon.


Azul is een spel voor 2 tot 4 spelers. Uit de beschikbare voorraadplaatsen nemen spelers beurt om beurt een tegelkleur op. Hiermee zullen de spelers een tegelpatroon proberen te vormen. Overbodige tegels leveren strafpunten op. Tijdens het spel worden punten gescoord voor tegels die aan elkaar grenzen. Bij de eindtelling worden punten verdiend voor volledige tegelrijen en -kolommen of voor het volledig bezetten van een kleur. Azul is niet alleen een zeer goed spel, ook de kleurrijke vormgeving spreekt aan.


Sinds de eerste editie in 2008 van Peter Heins Top-100 van de Lage Landen, stond Puerto Rico quasi ononderbroken op de eerste plaats. Enkel in 2009 schopten de boeren van Agricola de kolonisten van Puerte Rico een plaatsje achteruit. Het volgende jaar wisselden ze van plaats. Acht jaar lang wist Puerto Rico deze toppositie te behouden. Maar tijden veranderen en spellen verouderen.

Azul, ontworpen door Michael Kiesling, werd in 2017 uitgegeven en mocht ondertussen heel wat spellenprijzen in de wacht slepen. Vorig jaar flitste Azul als een komeet de lijst van de Lage Landen binnen naar plaats 6. Vandaag pakt het de eerste plaats in.



Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 17 mei 2019, 10:51 
1. Wingspan (2019)
Avatar gebruiker

Berichten: 2048
Woonplaats: Montezuma
Ik had zelf Azul niet op 1 gezet, want mijn natuurlijke voorkeur gaat toch uit naar thematische opbouwende bordspellen. Azul is wel het beste abstracte spel hier in huis. Nou hebben we daar ook weer niet zoveel van, maar toch.
Ik vind het een enorm fijn spel om te spelen. Met 2 heel anders dan met 3 of 4, maar allebei supergoed. Materiaal is ook uitstekend: je pakt gewoon graag die steentjes. Opbouwtijd is nihil, tactische zwaarte is zeer goed (zeker met 2: als je even niet scherp bent, ben je weg) en je speelt het snel uit. En nog eens en nog eens. Leuk dat Azul op 1 staat. Puerto Rico komt er wel overheen, denk ik.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 17 mei 2019, 11:16 
Avatar gebruiker

Berichten: 2091
Woonplaats: Eindhoven
Hoeveel lijstjes zijn er ingediend, en op hoeveel daarvan stond Azul?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 17 mei 2019, 11:42 
Just my luck
Avatar gebruiker

Berichten: 1063
Woonplaats: Groningen
Best bijzonder, Azul op één. Het is ook best een goed ontwerp, maar dat zo'n abstract spel schijnbaar zo'n brede groep aanspreekt verbaast mij toch.

Komt het omdat het uiterlijk hierin meespeelt? De mooie glimmende tegels waarmee het heerlijk prutsen is? Van de mensen die beide Azuls gespeeld hebben kreeg ik de indruk dat de nieuwere versie beter ontvangen wordt. Maar ja, die is wel gelijk minder mooi dan het origineel.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 17 mei 2019, 13:11 
spellengek
Avatar gebruiker

Berichten: 1045
Woonplaats: Amersfoort
Jerome schreef:
Hoeveel lijstjes zijn er ingediend, en op hoeveel daarvan stond Azul?

Azul kwam op meer dan 40% van alle lijstjes voor. Nooit eerder werd er zo vaak op een spel gestemd. Tegelijk hadden maar 3 mensen Azul op de eerste plaats staan.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: vr 17 mei 2019, 15:09 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2649
Woonplaats: Etten-Leur
Blijft altijd lastig. Azul lijkt me ook een spel wat makkelijker op tafel komt dan Gloomhaven en wat meer mensen spelen dan Gloomhaven.

Toch staat Gloomhaven op BGG op 1.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 17 mei 2019, 15:30 
Just my luck
Avatar gebruiker

Berichten: 1063
Woonplaats: Groningen
Edwin84 schreef:
Toch staat Gloomhaven op BGG op 1.

Het algoritme dat de rating op BGG berekent is niet bekend. Hoe het telt, wat het telt...

Het is in ieder geval een stuk minder simpel dan het turven dat gedaan is in deze top 100. Daarnaast is er voor deze lijst een selecter publiek bevraagd en zijn er slechts 20 spellen per persoon meegenomen. Niet gek dat dat een andere volgorde oplevert.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 17 mei 2019, 15:37 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2649
Woonplaats: Etten-Leur
Nee dat snap ik helemaal.

Wilde een punt maken dat dit soort lijstjes lastig zijn.

Meer mensen hebben fillers of kleinere spellen in hun bezit en spelen deze vaker.

Daardoor is het lastig dit soort spellen met de zwaardere jongens in een top 100 te meten.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 17 mei 2019, 15:56 
Veenboer
Avatar gebruiker

Berichten: 184
Woonplaats: BE - Boutersem
Inderdaad het is niet gemakkelijk om zo'n lijst samen te stellen maar ik denk dat het uiteindelijke resultaat toch wel een mooie mix van zware en lichtere spellen opgeleverd heeft. Ik heb zelf een beetje rekenwerk gedaan en het gemiddelde gewicht volgens BGG van de spellengek top 100 is 2.71, niet superzwaar maar toch ook niet vederlicht. Een 40-tal spellen heeft een BGG weight van 3 of meer. De top 100 van BGG is wel beduidend zwaarder: 3.17

Ik heb vrienden die vinden dat een licht/eenvoudig spel niet op dezelfde manier (lees: lager) gewaardeerd moet worden dan een complex spel. Terwijl ik eigenlijk gewoon volgens de voorgestelde schaal van BGG waardeer: hoe graag zou ik een spel spelen, ongeacht de moeilijkheidsgraad of speelduur. Daardoor krijgt bv zowel Flamme Rouge als Odin van mij een 9.5. Ik speel ze allebei even graag alhoewel Flamme Rouge sneller op tafel zal verschijnen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 17 mei 2019, 16:05 
4. Bios: Origins (Second Edition) (2019)
Avatar gebruiker

Berichten: 135
Woonplaats: Zoetermeer
Peter Hein schreef:
Jerome schreef:
Hoeveel lijstjes zijn er ingediend, en op hoeveel daarvan stond Azul?

Azul kwam op meer dan 40% van alle lijstjes voor. Nooit eerder werd er zo vaak op een spel gestemd. Tegelijk hadden maar 3 mensen Azul op de eerste plaats staan.


Grappig... Iedereen vindt Azul leuk, maar niet echt geweldig (Ik hoor bij de 60%, maar Azul zou waarschijnlijk wel in m'n top 50 terecht komen - prima vermakelijk spel).

Gelukkig is de vraag 'wat is het beste spel' niet objectief te beantwoorden ;-) Misschien is het beste spel per categorie nog wel te bepalen...als je de categorieën maar klein genoeg maakt...

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 17 mei 2019, 16:52 
2. Terraforming Mars (2016)
Avatar gebruiker

Berichten: 2048
Woonplaats: Montezuma
Saaur schreef:
Misschien is het beste spel per categorie nog wel te bepalen...als je de categorieën maar klein genoeg maakt...

:lol: het beste spel in de categorie abstracte spellen met vierkante steentjes is...


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 17 mei 2019, 18:37 
Avatar gebruiker

Berichten: 2091
Woonplaats: Eindhoven
Peter Hein schreef:
Jerome schreef:
Hoeveel lijstjes zijn er ingediend, en op hoeveel daarvan stond Azul?

Azul kwam op meer dan 40% van alle lijstjes voor. Nooit eerder werd er zo vaak op een spel gestemd. Tegelijk hadden maar 3 mensen Azul op de eerste plaats staan.


Dat is wel knap van Azul, relatief vaak genoemd.
Maar het is nog steeds niet helder hoevéél lijstjes er nou ingediend zijn.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 17 mei 2019, 18:58 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
Misschien is het juist wel beter dat niet alle getalletjes achter de top-100 bekend zijn. Een beetje geheimzinnigheid is ook wel leuk.
Ik zal proberen volgend jaar weer de inspiratie te vinden om ook mijn lijstje in te sturen, want ik zie graag een andere nummer 1.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 18 mei 2019, 10:05 
Joker

Berichten: 7
Ik geniet elk jaar weer van deze lijst. Natuurlijke is het alleen een afspiegeling van de inzendingen. Dat is de top 25 hier op het platform ook. Maar het geeft wel een beeld wat er graag gespeeld wordt. Voor mijn is het elk jaar de start van alle top tien lijstjes richting Spiel en het eind van het jaar lezen, horen en kijken wat er gebeurd in de wereld van de bord spelen. Ik ben erg blij dat Peter de moeite neemt om deze lijst samen te stellen. Heel erg bedankt ik heb er van genoten.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 19 mei 2019, 08:06 
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Avatar gebruiker

Berichten: 3024
Woonplaats: Nijmegen
ik ben eerlijk gezegd wel blij dat er een keer een andere nummer 1 is :) Puerto rico heeft veel te lang geheerst en staat mi nog steeds te hoog.

Dat wingspan de top 10 komt binnen vliegen vind ik ook opmerkelijk. Afgelopen weekend gespeeld en het was wel prima spel. Maar ik snap niet waarom er nou zo'n hype om dit spel is. Maar ik heb dan ook niks met vogeltjes op zich.

Anyway, superleuk weer deze top 100!!

_________________
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
16 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spellenprijzen  
 Feed - Onderwerp - Azul nieuwe nummer één in Lage Landen.  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags

Azul, Michael Kiesling, Next Move Games, Peter Hein van Mulligen, Plan B Games, Spellengek Top-100 van de Lage Landen 2019, spellenprijs, spellenprijzen, winnaars



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®