Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


Onze columnisten geven in deze rubriek hun persoonlijke kijk op de spellenwereld.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



1 bericht | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Brexit: Crash and burn?
BerichtGeplaatst: ma 30 sep 2019, 22:46 
Jakkiebak!

Berichten: 70
Brexit: Crash and burn?

Tamara Bakker

Het was 1993 en ik volgde als eerstejaars student wiskunde het college Programmeermethoden. Voor het eerst leerde ik programmeren. Te beginnen met TurboPascal, later in C++. Fascinerend, dat je een computer kunt laten doen wat jij wilt. Althans, als alles goed gaat. Want op de een of andere manier kreeg ik het altijd voor elkaar dat mijn programma in de soep liep.

In die tijd leerde ik het spel Roborally kennen. Met mijn (gebrek aan) talent voor programmeren in real life vond en vind ik dit een briljant spel. Het is zo chaotisch als de gemiddelde informaticaprofessor en elke keer had ik weer die frustratie omdat mijn programma, net als bij daadwerkelijk programmeren, weer totaal niet deed wat ik had verwacht.


Voor wie dit prachtspel nog niet kent: in dit spel programmeer je een robot met behulp van kaartjes als 1, 2 of 3 vooruit of achteruit, bochten links of rechts. Je moet je robot naar een aantal vlaggen op het bord leiden, waarbij het bord ook weer bestaat uit allerlei elementen, zoals lopende banden, crushers die je robot mollen, lasers die je robot beschieten etcetera. En dan heb je altijd nog de robots van je medespelers, die je beschieten of net dat duwtje geven waardoor je zorgvuldig uitgekozen programma precies de mist in gaat.

Maar daar waar Roborally hoog in mijn top 10 staat van meest geliefde spellen, wordt dit spel tegelijkertijd door een grote groep spelers gehaat. De uitbreidingsset die Crash and Burn heet, geeft ongeveer hun gevoel over dit spel weer. Waarom toch?

Volgens een gerenommeerde Roborallyhater is het een foute mix van ‘investeren in planning, plotten en denkwerk’ en ‘chaos heerst in de uitvoering van de plannen’. Het lijkt verdorie de Brexit wel! In 2016 stemden de Britten voor een Brexit, maar de uitvoering hiervan lijkt tot op heden Roborally in het kwadraat: De deal van May, de opkomst van BoJo, het illegaal wegsturen van het Lagerhuis op extra “vakantie” en Queen Elizabeth die advies heeft gevraagd omdat ze BoJo zou willen ontslaan. Iedere dag is weer een nieuwe aflevering van deze soap.


Diezelfde Roborallyhater wees me ook op het komisch gehalte van de Roborallydiscussie. En daar zijn meerdere voorbeelden van. Zie bijvoorbeeld op pagina 6 van deze tread met een al dan niet gesloopte Roborally of hoe een thread over King of Tokyo ineens draait naar Roborally in deze thread op pagina 2. Het is erg vermakelijk allemaal. En als je dan een vraag stelt over de taalafhankelijkheid van Roborally dan krijg je ineens als antwoord dat het spel in alle talen net zo goed brandt in de kachel.

Zo bezien: was die hele Brexit maar net zo’n lichtvoetige discussie als de running gag over Roborally. Cartoonisten hebben inmiddels al talloze spotprenten gemaakt over BRitain EXecutes ITself. Maar het primaat hiervoor ligt natuurlijk bij de Engelse politiek. Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen. Crash and burn met die Brexit? Of worden de Schotten of de Ieren Armed and Dangerous? We zullen het zien op 31 oktober. Of toch niet, als er weer uitstel wordt verleend. To Brexit or not to Brexit, that's the question...

politico.eu
brexitcartoons.eu
 
publictechnology.net             


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
1 bericht | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - De kolomnisten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Brexit: Crash and burn?  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags

De kolomnisten van de Lage Landen, column



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®