Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





16 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Jaipur
BerichtGeplaatst: ma 13 jan 2020, 22:12 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1200
Woonplaats: Woerden
Helaas kon ik geen demospel van jaipur vinden om met SO uit te proberen. Ze is nogal goed in combo's vinden en verslaat me met 2 vingers in de neus lachend bijna elk spel zoals Villages of Valeria of Viticulture en soortgelijk. Vind het natuurlijk prima. Jaipur schijnt ook een ultiem 2 persoons spel te zijn. Maar kan het zelf niet zo 123 beoordelen. Videos gaven geen uitsluitsel.

Wat zijn jouw ervaringen?
- verveelt het na 3 potjes?
- heb je het al jaren niet meer gespeeld?
- is het erg gemeen / take that?
- zijn de spelregels ok/acceptabel?
- leidt het tot extreme AP?
- raad je het aan?

Ik kom weleens op conventies en heel zelden zie ik dan jaipur, maar wegens opportunity cost kies ik altijd voor 3+ persoons spellen, eigen schuld maar toch. Alvast bedankt voor je ervaring!

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Jaipur
BerichtGeplaatst: ma 13 jan 2020, 23:17 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
Jaipur is een simpel kaartspelletje met een leuk marktmechanisme dat voor enige interactie zorgt. Maar als je pech hebt dan verlies je, en met wat geluk stijgen de kansen op winst.
Ik heb het vaak gespeeld toen ik het net had en daarna is het vrij snel in de lade verdwenen. Waarschijnlijk komt het daar wel weer een keertje uit, ter afwisseling van andere spelletjes die we nu vaker spelen.

Of ik het aanraad? Als je er de ruimte en het budget voor hebt (niet dat het veel kost en het doosje is ook ook vrij klein) dan zul je er zeker plezier aan beleven, tot je iets beters vindt.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Jaipur
BerichtGeplaatst: ma 13 jan 2020, 23:19 
Jakkiebak!

Berichten: 62
Woonplaats: Baarn
Waar staat SO voor?

Mijn antwoorden:
Ja na 3 potjes is het nog steeds leuk.
Kan het af en toe nog steeds spelen.
Je houd er zeker rekening mee wat je voor de ander open laat qua opties maar heeeft geen aggressief karakter vind ik.
Spelregels zijn prima, bij ons geen AP.
Ja, kan het zeker aanraden als je qua spelbeleving iets zoekt dat lijkt op Lost Cities bijvoorbeeld.

_________________
10 laatste:
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door lbouma op di 14 jan 2020, 13:20, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Jaipur
BerichtGeplaatst: ma 13 jan 2020, 23:36 
Stamhoofd
Avatar gebruiker

Berichten: 509
Woonplaats: Rijswijk
Leuk spel. Toen ik het spel niet meer speelde, heb ik het verkocht. Daarna kreeg ik spijt, en heb ik het spel opnieuw gekocht. Vervolgens kwam de app uit. Die heb ik toen gekocht en het spel opnieuw verkocht. De app geeft je meer solo uitdagingen (met een soort campaign modus) en ook set-ups met alternatieve spelregels.


Omhoog
Online Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Jaipur
BerichtGeplaatst: di 14 jan 2020, 08:55 
Avatar gebruiker

Berichten: 633
Woonplaats: Dordrecht
Ultieme 2 speler spel zou ik nooit over een spel zeggen.... maar dit is wel 1 van de favorieten van mijn vriendin.

Wat zijn jouw ervaringen?
- verveelt het na 3 potjes? Nee, denk dat ik een potje of 30 heb gespeeld en speel het nog steeds regelmatig.
- heb je het al jaren niet meer gespeeld? Nee dus.
- is het erg gemeen / take that? Nee het is niet gemeen, het spel gaat bijna altijd heen en weer door de kamelen.
- zijn de spelregels ok/acceptabel? De spelregels zijn top, simpel en goed te volgen
- leidt het tot extreme AP? Nee je hebt niet heel veel mogelijke keuzes dus dat is juist een plus punt.
- raad je het aan? Als je een snel 2 speler spel wil met wat uitdaging, zeker weten!

Maar wil je de nieuwe Gloomhaven dan is dit het niet... daarom zou ik nooit zeggen ultieme 2 speler spel. Maar van de simpele spellen (of korte redelijk snelle spellen) is dit wel 1 van onze favorieten. :thumbup:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Jaipur
BerichtGeplaatst: di 14 jan 2020, 13:34 
Matroos

Berichten: 40
lbouma schreef:
Waar staat SO voor?


Ik vermoed dat dit om de Significant Other gaat, oftewel de partner.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Jaipur
BerichtGeplaatst: di 14 jan 2020, 14:26 
Jakkiebak!

Berichten: 62
Woonplaats: Baarn
baaigones schreef:
Ik vermoed dat dit om de Significant Other gaat, oftewel de partner.


Dank. Uit de context kon ik het wel begrijpen. Maar ik kon er niet op komen.

_________________
10 laatste:
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door lbouma op di 14 jan 2020, 15:35, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Jaipur
BerichtGeplaatst: di 14 jan 2020, 14:58 
Just my luck
Avatar gebruiker

Berichten: 1063
Woonplaats: Groningen
Jaipur is een simpele set collector met een soort push-your-luck mechanisme; Het uitstellen van het spelen van een setje kan namelijk meer punten opleveren. Als je beide beter wordt in het spel (wat na een paar potjes is, want het is simpel) dan wordt het bijna een soort loterij waarbij luck-of-the-draw een steeds groter aspect speelt. Zodra ik dit merkte, werd de lol snel minder. Iets als Lost Cities (dat ik bijna niet meer kan zien, want grijsgespeeld) vond ik veel houdbaarder.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Jaipur
BerichtGeplaatst: di 14 jan 2020, 15:08 
3. Puerto Rico (2002)
Avatar gebruiker

Berichten: 2901
Woonplaats: Noord-Brabant
Blijft een leuk spel en nu eindelijk weer goed verkrijgbaar via Asmode.

Onderschat de kracht van de kamelen niet. Als je de meerderheid hebt zijn ze maar 5 punten waard, maar je kan ze wel mooi meteen wisselen met interessante goederen. Het komt hier een paar keer per jaar op tafel en dat is voldoende om hem in de collectie te houden.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Jaipur
BerichtGeplaatst: di 14 jan 2020, 17:20 
Spelhamels Beerse

Berichten: 3042
Woonplaats: Dessel
Bruno schreef:
Jaipur is een simpele set collector met een soort push-your-luck mechanisme; Het uitstellen van het spelen van een setje kan namelijk meer punten opleveren. Als je beide beter wordt in het spel (wat na een paar potjes is, want het is simpel) dan wordt het bijna een soort loterij waarbij luck-of-the-draw een steeds groter aspect speelt. Zodra ik dit merkte, werd de lol snel minder. Iets als Lost Cities (dat ik bijna niet meer kan zien, want grijsgespeeld) vond ik veel houdbaarder.

Dit gevoel heb ik ook bij Jaipur, leuk om eens te doen maar de luck of the draw factor was voor mij veel te hoog.

_________________
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Jaipur
BerichtGeplaatst: di 14 jan 2020, 23:25 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1200
Woonplaats: Woerden
Bedankt voor de uitgebreide en onderbouwde meningen! Luck of the draw.. Wij hebben na een jaar of 15 wel een beetje luck of the draw effect bij catan 2p (https://boardgamegeek.com/boardgame/278/catan-card-game maar dan mooier). Er is nog wel plek voor een klein doosje jaipur.
Ander vraagje - zijn er verschillende uitgaven, zoja welke raad je aan? Ik bedoel niet taal maar eerder materiaal/regels/artwork.

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Jaipur
BerichtGeplaatst: wo 15 jan 2020, 11:58 
Avatar gebruiker

Berichten: 633
Woonplaats: Dordrecht
2 uitgaves, taal is geen probleem, maar er schijnt bij de nieuwe versie (gele doos) wat met de regels veranderd te zijn, maar ik heb de oude versie :) (kleiner doosje in ieder geval)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Jaipur
BerichtGeplaatst: za 18 jan 2020, 03:02 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1200
Woonplaats: Woerden
en nu vraag ik aan de experts - welke regels zijn het best?

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Jaipur
BerichtGeplaatst: do 20 feb 2020, 19:54 
3. The Gallerist (2015)

Berichten: 750
Woonplaats: Mechelen
Geen idee van de nieuwe regels.

Jaipur is een spel dat wij ooit kochten om mee op roadtrip te nemen. Het ligt nog steeds in de kast en wordt toch enkele keren per jaar gespeeld.

Waarschijnlijk gaat het dit jaar opnieuw mee op roadtrip.

Er zit inderdaad wat geluk in, maar dat weet je als je er aan begint.
Voor ons een leuk spel. Zijn er betere? Ja tuurlijk, maar dit is best leuk.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Jaipur
BerichtGeplaatst: vr 21 feb 2020, 10:06 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1350
Woonplaats: Doetinchem
kosterix schreef:
en nu vraag ik aan de experts - welke regels zijn het best?

Ik ben geen expert. Ik heb een maand of wat geleden de nieuw uitgekomen versie gekocht van Space Cowboys. Als ik de spelregels vergelijk met de filmpjes op BBG zie ik zo gauw geen verschil.
Dit is trouwens een spel dat mijn vrouw nog al eens vraagt om op tafel te leggen. Dat is fijn, want meestal heeft ze - vanwege gezondheidsproblemen - geen zin of is ze te moe om een spel te spelen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
16 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Duo  
 Feed - Onderwerp - Jaipur  

Gebruikers die deze topic waarderen

kosterix

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Tags

2 spelers, Jaipur



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®