Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





9 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Welke versie van Catan
BerichtGeplaatst: wo 29 jan 2020, 10:21 
Avatar gebruiker
Hoi,

Ik wil graag een Catan spel aanschaffen. Naast de 'gewone' versie met uitbreidingen zijn er ook een aantal op zichzelf staande versies, zoals Val van Rome, Opkomst van de Inca's, Europa Ontwaakt...

Hebben jullie tips welke versie ik aan zou moeten schaffen? Veel van mijn vrienden hebben de gewone versie al, dus ik zit zelf vooral te kijken naar een losstaande versie. Welke losstaande versies zijn leuk, en wat is dan het verschil met de gewone Catan versie?

Groeten,
Marjolein


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: wo 29 jan 2020, 11:59 
Condottiƫrre
Avatar gebruiker

Berichten: 932
Woonplaats: Utrecht
Game of Thrones Catan)
gewoon omdat het game of thrones is... en je te maken krijgt met een muur waarachter zich wildlings verzamelen om over de muur te springen en dan de opbrengstvelden te blokkeren.
Plus je hebt steeds een wisselende karakterkaart voor je liggen die je een special power geeft :)

En de nieuwste is gaaf: Kosmonauten.
Dan vlieg je de ruimte in op zoek naar nieuwe opbrengstvelden en kan je onderweg ook allerlei bonussen en verbeteringen verzamelen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 29 jan 2020, 14:34 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1200
Woonplaats: Woerden
Aha je wilt catan met ander thema zoals ruimtevaart?

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 29 jan 2020, 15:17 
Avatar gebruiker
kosterix schreef:
Aha je wilt catan met ander thema zoals ruimtevaart?


Ja bijvoorbeeld. Maar ik weet niet of die dus leuk zijn. En als ze leuk zijn, welke dan. Op de website heten ze standalones geloof ik. Vaak hebben ze ook een net iets ander spelmechaniek dan de basisversie van Catan, niet alleen maar een andere layout.


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: wo 29 jan 2020, 15:38 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1200
Woonplaats: Woerden
Leuk zijn is zo persoonlijk, moeilijk daarin te adviseren zonder dat je aangeeft wat specifiek je zo gaaf vindt aan die van je kennissen.
Het enige van belang is of je voor plastic of hout wilt gaan. Eerstehans is tegenwoordig alles plastic. Tweedehans is hier en daar hout.

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 29 jan 2020, 15:49 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
marjolein29 schreef:
Hoi,

Ik wil graag een Catan spel aanschaffen. Naast de 'gewone' versie met uitbreidingen zijn er ook een aantal op zichzelf staande versies, zoals Val van Rome, Opkomst van de Inca's, Europa Ontwaakt...

Hebben jullie tips welke versie ik aan zou moeten schaffen? Veel van mijn vrienden hebben de gewone versie al, dus ik zit zelf vooral te kijken naar een losstaande versie. Welke losstaande versies zijn leuk, en wat is dan het verschil met de gewone Catan versie?

Groeten,
Marjolein


Ik vond deze variant erg leuk: http://www.bordspel.com/artikel/catanprehistorie.html

Die is vast tweedehands nog wel te vinden.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: wo 29 jan 2020, 15:49 
Avatar gebruiker
kosterix schreef:
Leuk zijn is zo persoonlijk, moeilijk daarin te adviseren zonder dat je aangeeft wat specifiek je zo gaaf vindt aan die van je kennissen.
Het enige van belang is of je voor plastic of hout wilt gaan. Eerstehans is tegenwoordig alles plastic. Tweedehans is hier en daar hout.


Plastic of hout heb ik eerlijk gezegd geen voorkeur voor. Hmm mijn kennissen hebben dus de originele Catan, en daaraan vind ik eigenlijk het hele concept leuk: dorpjes/ steden/ straten bouwen, grondstoffen verzamelen, combinatie tussen geluk en tactiek, en de competitie tussen spelers voor de beste plek op het bord.

Maar misschien is de 'gewone' Catan wel gewoon het leukst, dat kan natuurlijk ook. Vind het lastig om een spel te kiezen zonder het ooit geprobeerd te hebben.


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: wo 29 jan 2020, 20:21 
Locomotief

Berichten: 32
Woonplaats: Gent
Dan is de gewone catan met de uitbreiding Steden en ridders wel een goede keuze volgens mij


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 29 jan 2020, 23:25 
Professor Pimpel
Avatar gebruiker

Berichten: 233
Woonplaats: Joure (Friesland)
Ik zou zeker voor steden en ridders als uitbreiding gaan. Na vele catan jaren spelen we niet meer heel vaak maar als het op tafel komt altijd met steden en ridders.
De scenario spelen van catan zoals bv prehistorie heb ik geen goede ervaringen. De herspeelbaarheid met vaste borden is niet groot.

_________________
Winnen is niet het doel als je maar speelt om te winnen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
9 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Welke versie van Catan  

Gebruikers die deze topic waarderen

kosterix

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags

Kolonisten van Catan



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®