Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





3 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: vraagje over "mijn dorp"
BerichtGeplaatst: di 04 feb 2020, 16:40 
PIONier

Berichten: 2
Hallo,

Ik heb een paar dagen geleden het bordspel "mijn dorp" gekocht, en ik snap 1 ding niet uit de spelregels.

Je moet namelijk veel kaarten zo neerleggen in het begin dat alle symbolen op het blauwe vaandel en wat daar onder staat zichtbaar zijn.

Het gaat hier om de raadzaal, kerk en ambachtslocatie kaarten.

De andere kaarten moeten op elkaar neergelegd worden zodat je van te voren niet weet welke kaart er onder ligt.

En hier komt dus mijn vraag om de hoek kijken.

Aangezien de kerk en de ambachtslocatie kaarten verschillende waardes en beloningen hebben, moeten ze dan ook niet op elkaar liggen zonder dat je weet wat de volgende kaart is?

Of mag je dus bij aanvang van je beurt zelf bepalen welke kerk of welke ambachtslocatie kaart je wil hebben?

Het lijkt mij namelijk logischer dat je die kaarten ook op elkaar legt zodat je nooit weet wat de volgende kaart is, want anders gaan wellicht de beste kerk kaarten weg, en heb je vrij spel met de ambachtslocatie kaarten

Voorbeeld:

kerk: Ik heb het spel ingezet op klantenkaarten. Logischerwijs wil ik dan de handels kerk.
Mijn tegenstander heeft ook ingezet op klantenkaarten en wil deze kaart dus ook.

Ambachtslocatie: spreekt voor zich, omdat je dus meerdere keuzes hebt wat betreft het bepalen van de vaandelwaarde.

Wat mij logischer lijkt is dat je de kerk kaarten op elkaar legt, en de ambachtslocatie kaarten ook, omdat de beloningen van de kerk kaarten en de kosten van de ambachtslocatie kaarten verschillend zijn.

Zo is het dus vanaf het begin een gok wat je doet, want je weet alleen wat de bovenste kaart doet of vraagt, en nooit wat er onder ligt, zoals bij de monnik of reiskaarten het geval is.

Hierdoor krijg je in mijn ogen een spannender potje, wat tot meer genoegen leid, denk ik zo.

Maar goed, daarom dus mijn vraag of je zelf mag bepalen welke kaart je dan kiest?

Want is dat laatste het geval, wat maakt het dan uit in welke volgorde je de kaarten neerlegt.
Er staat namelijk in de spelregels dat je ze in willekeurige volgorde moet neerleggen, wat in mijn ogen betekent dat je alsnog de bovenste kaart van de rij moet nemen omdat die altijd het makkelijkst te pakken is.

De kaarten liggen immmers een beetje over elkaar heen.

Dus, bij deze de vraag of iemand mij hier van een duidelijk antwoord kan voorzien?

Alvast bedankt.

Vriendelijke groet van Martijn Spiegelaar.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 05 feb 2020, 09:32 
.
Avatar gebruiker

Berichten: 844
Woonplaats: De Meern
Dag Martijn,

Het is al een hele tijd geleden dat ik Mijn Doop heb gespeeld, maar ik herinner me dit nog wel.
Alle kerken, en alle raadzalen zijn vanaf het begin van het spel te kiezen. In tegenstelling tot het reizen (en in zeker zin ook de monniken) neem je hierbij geen gok, maar kies je specifiek welke kerk of raadszaal je wilt bouwen. Je hebt hier dus ook een soort wedstrijdje met je tegenspelers wie, wanneer welke kerk of raadszaal pakt.

Concreet is het antwoord dus. Je legt ze hoe je maar wilt, maar iedereen mag op elk moment kiezen welke hij/zij wil kopen. Elke is maar één keer beschikbaar.

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door pieter.schutz op wo 05 feb 2020, 23:06, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 05 feb 2020, 22:56 
PIONier

Berichten: 2
Bedankt Peter,

Hier heb ik zeker wat aan.
Gaat dan goed komen als we het weer gaan spelen.

Nogmaals bedankt!


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
3 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - vraagje over "mijn dorp"  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 9 gasten


Tags

Mijn Dorp



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®