Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024



De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



1 bericht | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 17 maart 2020, 12:30 
Avatar gebruiker

Berichten: 406
Woonplaats: Kortrijk
De Imperial Settlers zijn het draften verleerd. Solospel tijdens de Corona-crisis

Een Roll&Write-variant van een bestaand bordspel bedenken, is momenteel hip. De titel krijgt als annex ‘The Dice Game’ et voila, de koe kan verder uitgemolken worden. Dat moet beter kunnen, moet Ignacy Trzewiczek gedacht hebben toen hij met het achtervoegsel ‘Roll&Write’ op de proppen kwam. Alhoewel misschien waren de auteurs van Copenhagen hem voor. Wie zal het zeggen.


Foto: Jonny de Vries

Dobbelen en kruisjes zetten, is ook hier de bedoeling. Vooraf moet, de logica blijft gevolgd, gedobbeld worden. Eén actiedobbelsteen en 3 goederendobbelstenen bepalen de mogelijkheden. De actiedobbelsteen geeft, wederom logisch, het aantal acties (= kruisje zetten) voor alle spelers aan. De goederendobbelstenen hebben een invloed op het soort vakjes dat u kunt aankruisen. Een vakje met een houtblok aankruisen kost bijvoorbeeld 1 actie en 1 hout.

Elke speler start met een dorp – en een koninkrijkblad. In het dorp kunt u bouwen. Afgewerkte gebouwen garanderen extra opbrengst of acties. In het koninkrijk plaatst u muren, huizen, schuren en bruggen. Hoe meer energie u daaraan besteed, hoe groter de beloning. Voor het gemak uitgedrukt in punten.
Na 10 ronden wordt gecontroleerd wie de beste keuzes maakte.

Als u liever niet met vrienden afspreekt, wat deze dagen verstandig is, kunt u zich wagen aan de solo-variant. Een avontuur van 48 spellen met telkens een uniek dorpsblad.


Foto: Eszter

De spelregels van deze Roll & Write missen duidelijkheid. Dat vind ik jammer maar het is niet onoverkomelijk. Op internet zijn voldoende fora die duidelijkheid scheppen. Het spelmateriaal geeft me geen ‘waauw-gevoel’. Dat is ook geen sinecure als 90% van het spelmateriaal uit scoreblaadjes bestaat. De illustraties vind ik wel iets hebben.

De spelbeleving voelt wat magertjes. Als ik de solo-variant buiten beschouwing laat, is het aantal mogelijkheden beperkt. Het volledige koninkrijkblad is zo goed als dwingend. U wordt namelijk verplicht om de rijen van links naar rechts aan te vullen. Welke rij u kunt aanvullen, hangt af van de goederendobbelstenen. De gebouwen in het dorp zijn, uitgezonderd van de architect, minder interessant. Ze bieden een oplossing als een worp danig tegenvalt, meer niet.

Als u de uitbreiding erbij neemt, kunt u dorpsgebouwen in het koninkrijk neerpoten. Op die manier verbetert de eigenschap van het gebouw. U moet daarvoor rekening houden met de vorm van het gebouw en u mag de oriëntatie niet aanpassen. Een leuk idee, maar ik had liever variabele oriëntatie en vormen gezien. De architect is het enige gebouw dat een smak punten oplevert in het koninkrijk, vaak ook het enige waarvoor ik moeite doe.

Bij de start van een ronde kiezen de spelers 1 van de 5 voordeelkaarten. Om u te overtuigen van de onzin daarvan moet ik die even duiden. Eén extra actie/een grondstof naar keuze/één grondstofdobbelsteen telt dubbel/grondstoffen wisselen voor punten/extra grondstof bij oogsten.
De laatste twee opties zijn, zeker bij de start van het spel, onbruikbaar. Waarom zou ik een dobbelsteen verdubbelen als ik een grondstof naar keuze kan kiezen? 90% van de tijd is alleen de keuze voor een extra actie of grondstof naar keuze interessant. De olifant baart een muis.

Dit spel overstijgt de middelmaat op geen enkel ogenblik en dan moet ik mijn grootste frustratie nog uiten. Het bijhouden van de hoeveelheid acties, grondstoffen en zelfs rondes loopt vaker fout dan goed. Hoeveel kruisjes heb ik nu al gezet? Heb ik al hout gebruikt? Hoeveel appels…
Er is per ronde een hokje voor notities voorzien, maar dat brengt weinig soelaas. Schiet me net te binnen: waarom steekt in godsnaam een actiedobbelsteen in dit spel. Die varieert van 3 tot 5 en vermoeilijkt alleen het plannen. Er is in het spelregelboekje plaats voor huisregels. Spreekt boekdelen, vind ik.

De solo-variant bevat 48 unieke dorpsbladen en er is ook een Benelux blok. Dat dit de variatie bevordert, staat buiten kijf. Ik lees op Boardgamegeek lovende commentaren over het solospel. Ikzelf heb het na twee pogingen wat opgegeven. Het aanbevolen aantal spelers op BGG is ook 1! Geef mij dan maar Welcome To, Clever, Doodle City of Roll Through the Ages. Imperial Settlers hoefde wat mij betreft niet op de Roll&Write-kar te springen.


  • White Goblin Games (2020)
  • Auteur: Ignacy Trzewiczek
  • Artwork:
    Grzegorz Bobrowski, Aga Jakimiec, Tomasz Jedruszek, Roman Kucharski, Denis Martynets, Maria Pekina, Rafał Szyma
  • 1 -4 spelers vanaf 10 jaar
  • 30 minuten
  • Adviesprijs: 24€


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
1 bericht | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Imperial Settlers Roll & Write  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Tags

+10, 2020, Aga Jakimiec, Denis Martynets, Grzegorz Bobrowski, Ignacy Trzewiczek, Imperial Settlers, Maria Pekina, Rafał Szyma, Roman Kucharski, Tomasz Jedruszek, White Goblin Games, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®