Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





3 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 30 maart 2020, 19:42 
Caballero
Avatar gebruiker

Berichten: 758
Woonplaats: Haasrode (B)
Net IS Empires of the North gespeeld. Dat was geen succes. We speelden met 2 personen en met de 2 eerste clans. De laatste ronde ging in omdat mijn vrouw met de Ulaf Clan over de 25 punten ging terwijl ik nog maar amper 8 punten had met de Glenn Clan. Het was na 2 rondes al duidelijk en om dan een spel af te werken is karaktertraining…
Al zijn we ervan overtuigd dat er we wel wat dingetjes verkeerd hebben gedaan. Ondanks het feit dat we IS kennen en heel leuk vinden zitten hier toch heel wat meer onduidelijkheden in lijkt ons. Daarom deze vragen:

1) Arbeiders:
Als je die betaald, dan gaan ze op je kaartje “gebruikte arbeiders”. Maar wat als je ze moet betalen as bouwkost? Want bij bouwen staat duidelijk : Betaal de bouwkosten die linksboven op de kaart zijn afgebeeld met goederen uit je persoonlijke voorraad. Leg deze goederen in de ALGEMENE voorraad.
Als je ze betaald voor een actie gaan ze op je bordje…

2) Glenn Clan:
2a) Kaart Kruispunt: Daarna meg je 1 verbeterkaart uit je hand spelen. Wat is in godsnaam een verbeterkaart?????? Zijn dat de boostkaarten? Zijn dat de kaarten die enkel aan de rechterkant goederen hebben staan die je moet toewijzen aan een andere kaart?

2b) Kaart Scheepswerf: “Kies een nabijgelegen eiland en voed dit direct toe aan jouw rijk:. Krijg je dan ook de “voordelen” van deze kaart zoals de plunderbuit ofwel de bouwbonus (want je bouwt de kaart dan toch in je rijk?)

2c) Kaart Robinson: Kopieer een veroverd eiland. Enkle van jouw veroveringen of ook van andere spelers? Ik neem aan van andere spelers

3) Ulaf Clan:
3a) Kaart Wachtpost: Wij gaan ervan uit dat dit een kaart is dat je gewoon kan “oogsten”? Dus als je ze speelt komt ze in je rijk liggen en daar kan je bijlen gaan halen bij de oogstactie?

4a) Witte Vesting: Elke keer als je een veroverd eiland activeert, mag je het effect twee keer uitvoeren. Als er nu op dat eiland staat “actie: betaal 1 steen en ontvang 1 appel” dat je dan gewoon 2 steen kan betalen en zo 2 appels krijgen?

5)Spelregels zelf:
Kaarten met een “direct effect” . Dit zou volgens pagina 4 het “boost effect “ moeten zijn. Maar op pagina 9 staat dat kaarten met een direct effect daarna worden afgelegd. Dat zijn dus kaarten die nooit punten in je rijk kunnen opleveren? Je speelt ze en ze gaan op je aflegstapel, correct?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

_________________
derodehazen.be
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 30 maart 2020, 20:38 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1350
Woonplaats: Doetinchem
Ik had hetzelfde toen ik het voor de eerste keer speelde.
Maar als je op de laatste pagina van het spelregelboek kijkt bij 'Trefwoorden op kaarten', dan vind je de meeste vragen beantwoord.
Verder is dit ook een handige: https://portalgames.pl/en/empires-of-the-north-faq/

Succes

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 30 maart 2020, 21:48 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2669
Woonplaats: Etten-Leur
Paar antwoorden.

Arbeiders betaal.je altijd aan die clankaart. Staat ook Betaalde arbeiders op.

Als je een actie 2 maal mag uitvoeren is het inderdaad 2 keer kosten betalen en 2 keer het voordeel nemen.

Boost en verbeterkaarten is volgens mij het zelfde inderdaad. Die kaarten die een extra grondstof opleveren die je vanaf rechts onder een productiekaart stopt.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
3 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Onduidelijkheden IS: Empires of the North  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags

Imperial Settlers: Empires of the North



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®