Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





10 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 25 jan 2010, 00:42 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6326
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
In zijn blog onthult auteur Klaus Teuber dat er volop gewerkt wordt aan een herziene versie van het Kolonisten kaartspel. Zowel de inhoud als de illustraties worden herwerkt.

Bedoeling is om het kaartspel vlotter te maken. De uitbreidingen voor het kaartspel zijn achteraf pas toegevoegd. Ze maken het spel complexer, zeker voor nieuwe spelers en vereisten soms ook kleinere aanpassingen aan de regels. Daarom wil Klaus Teuber net voor de 15de verjaardag (we worden oud) van het Kolonisten kaartspel een volledig herwerkte versie publiceren.

'Die Fürsten von Catan', zoals het spel voorlopig heet, zal toegankelijker zijn voor nieuwe spelers. Het basisspel heeft geen agressieve kaarten meer en alle kaarten zullen onmiddellijk gebruikt kunnen worden. Zo kunnen nieuwkomers het spel makkelijk leren: bouwen van dorpen en straten en deze aanvullen met andere gebouwen.

Drie themaspellen zullen stap voor stap extra regels, stadsuitbreidingen en agressievere kaarten toevoegen. Waar het kaartspel start in het middeleeuwse Catan, zullen de thematische uitbreidingen geplaatst worden in latere tijdperken.

De illustraties van het het nieuwe Kolonisten kaartspel zijn van de hand van Michael Menzel.
Publicatiedatum voor 'Die Fürsten von Catan' is voorzien voor september 2010.

Wordt de herwerkte versie ook in het Nederlands uitgebracht?

bron:
Catanism - D
Catanism - E

Afbeelding Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 28 jan 2010, 14:06 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
[OT]

Is Franz Vohwinkel gestopt als spellen illustrator?

[/OT]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 28 jan 2010, 15:51 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Mijn hemel zeg. Geen agressieve kaarten meer in het basisspel, wel in themasets. Ik kan me niet voorstellen dat dat een leuk spel oplevert. En alhoewel ik me kan voorstellen dat sommige regels uit het kaartspel inderdaad een beetje 'gamey' zijn, vind ik ook dat je op moet passen om spellen aan te passen voor nieuwkomers. Nieuwkomers worden op een gegeven moment ervaren spelers, en als je dan opnieuw geld moet uitgeven om de uitdaging op niveau te houden, krijgt het geheel meer weg van het geheel zo goed mogelijk uitmelken dan van een goed en duurzaam product afleveren.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 28 jan 2010, 16:51 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6700
Woonplaats: Leusden
BaSL schreef:
Is Franz Vohwinkel gestopt als spellen illustrator?



Ik citeer......



Citaat:
Neue grafische Gestaltung - Franz Vohwinkel und Michael Menzel: Als wir begonnen haben, über die Neukonzeption des Kartenspiels nachzudenken, haben wir zunächst Franz Vohwinkel gefragt, weil wir seine Arbeit (insb. für das Kartenspiel in den letzten (fast) 15 Jahren) und ihn sehr schätzen und weil seine Illustrationen das Catan-Kartenspiel ganz maßgeblich geprägt haben, Franz "steht" für das Catan-Kartenspiel!
Er hat die Neugestaltung des Kartenspiels dann abgelehnt, weil er sich nicht vorstellen konnte, seine Arbeit am Kartenspiel komplett neu zu interpretieren. Aber genau darum geht es bei den "Fürsten von Catan", es geht auf keinen Fall um die Frage von gut, schlecht oder besser. Denn das wird immer Geschmackssache bleiben.
Als das Kartenspiel 1995 konzipiert wurde, war die Idee, was Catan wirklich ist, lange nicht so elaboriert wie sie das heute ist. Heute hat Klaus Teuber eine sehr konkrete Vorstellung von Catan, von seinen Bewohnern, von seiner geschichtlichen Entwicklung. Und diese Vorstellung im neuen Kartenspiel umzusetzen, ist ein wesentlicher Kern dieser Neuinterpretation. Daher haben wir uns an Michael Menzel gewandt, der mit der Deutschland-Edition im vergangenen Jahr bereits eines der schönsten Catan-Spiele gestaltet hat.
Es ist ein Neuanfang, in jeder Hinsicht!

Sebastian Rapp / Kosmos


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 28 jan 2010, 18:23 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Aha, OK. Dank!

Ik zag z'n naam steeds minder, was bang dat we hem kwijt waren. Ben meer fan van Vohwinkel dan van Menzel.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 31 jan 2010, 17:02 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 361
Woonplaats: Utrecht
Ik kan me goed voorstellen dat als je iets neerzet, daar later uitbreidingen bij doet, dat je op een gegeven moment een minder constitent geheel hebt.

Het huidige kaarstpel heb ik na drie pogingen aan de kant gedaan, wie weet dat het bij mij wel aanslaat in de nieuwe versie.

_________________
Een 7 is een GOED cijfer voor een spel.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 07 feb 2010, 12:41 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6326
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Op Catan.de kan je het nieuwe grafisch ontwerp van kaarten en tegels bekijken.

*** edit *** met dank aan Elenitza: een dikke misser van mij; het gaat hier inderdaad om de (Duitse) herwerking van het bordspel en NIET VAN HET KAARTSPEL :oops: :oops: :oops:


Laatst bijgewerkt door Bart op zo 07 feb 2010, 18:58, in totaal 5 keer bewerkt.

Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 07 feb 2010, 13:33 
Regenmaker
Avatar gebruiker

Berichten: 276
Woonplaats: Rijswijk
Bart schreef:
Op Catan.de kan je het nieuwe grafisch ontwerp van kaarten en tegels bekijken.

Opvallend is dat de grondstofkaartjes nu ook de zeshoekige vorm van het bordspel krijgen. Persoonlijk vind ik het nieuwe ontwerp toch wennen, want de stijl verschilt wel erg van het oorspronkelijke spel.


Dat is van het bordspel he.., niet het kaartspel.

Over de hervorming van het kaartspel. Ik vind het verontrustend dat de grootste drijfveer voor deze hervorming de dalende verkoopcijfers zijn. Het gaat dus niet om het spel, maar om het geld :S.
Ik ben geen fan denk ik van het nieuwe spel, zonder actiekaarten en dergelijke. Dat haalt alle tactiek enzo eruit.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 07 feb 2010, 13:43 
21 10 20 10

Berichten: 356
Woonplaats: Klein plekje in een grote wereld
Nieuwe ontwerp ziet er wel mooier uit vind ik.

Maar tja, bordspel heb ik al helemaal compleet dus ik vrees dat ik 'm niet aanschaf.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 07 feb 2010, 13:49 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6326
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Tassie schreef:
Nieuwe ontwerp ziet er wel mooier uit vind ik.

Maar tja, bordspel heb ik al helemaal compleet dus ik vrees dat ik 'm niet aanschaf.


Je hebt gelijk... misser :oops:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
10 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Kolonisten van Catan kaartspel wordt volledig herwerkt  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Tags

Kolonisten van Catan Kaartspel



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®