Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




7 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 18 apr 2020, 19:30 
Generalist
Avatar gebruiker

Berichten: 3718
Woonplaats: Amersfoort
Uitleg & Review van het spel "Prêt-à-Porter", uitgegeven door Portal Games, door Nox' Spellenzolder.
Vragen, opmerkingen of verzoekjes, mail mij gerust op spellenzolder@gmail.com.
2-4 Spelers
90 Minuten Speeltijd
Voor meer over bordspellen, ga naar http://www.bordspelmania.eu/index.php

* Wat zit er in de doos? - 01:01
* Opzetten v/h Spel - 02:28
* Speluitleg - 05:08
* Review - 22:49

In samenwerking met Portal Games.
Afbeelding

_________________
Bezoek ook mijn Website


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 26 mei 2021, 10:34 
Garnaal

Berichten: 390
Woonplaats: groot ammers
Bastiaaan, vraagje over dit spel, omdat het in je review helaas niet naar voren komt en op bordspelradar was er blijkbaar ook niemand die mijn vraag kon beantwoorden;

Hoe gaat de bepalen van rewards als je meerdere shows loopt? Het eerste seizoen was eenvoudig, iedereen mocht één show lopen en alle rewards werden uitgereikt. Toevallig was er het tweede seizoen een speler die twee shows deed, dus hij was ook voor de tweede show in elke reward winnaar. Maar toen kwamen het derde en vierde seizoen. Daar hadden we natuurlijk wel allemaal drie en vier shows. Hier komt dan de vraag....
De tokens die je ontvangt leg je allemaal op je eigen spelersbord. Quality, PR en trend.
Maar dat betekent dat alle tokens voor al je shows gelden.... Dus als je bijvoorbeeld drie trend hebt, geldt die drie trend voor al je shows. Hetzelfde met de andere twee. Maar in dat geval maakt dus eigenlijk alleen de reward voor kwantiteit een verschil. Heb je de meeste in één show, dan krijg je daarvoor die reward. Ik snap wel dat in het laatste seizoen voor elke show maar een categorie wordt uitgekeerd, maar wat is dan het verschil tussen vier shows voor één categorie, of één show voor vier categorieën? Alleen nadeel dus voor degenen die eventueel minder shows lopen en niet meedoen in alle categorieën....
Moet je dan dus ook voor de shows bepalen in welke volgorde je de show loopt? Bijvoorbeeld eerst sporty, dan business, rock etc?
Het spel vond ik echt mooi, maar het rewards uitdelen bij meerdere shows is me volstrekt onduidelijk. Kan jij mij hierin verhelderen?


Omhoog
Offline Profiel    Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 27 mei 2021, 08:35 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2651
Woonplaats: Etten-Leur
beekiebeekie schreef:
Bastiaaan, vraagje over dit spel, omdat het in je review helaas niet naar voren komt en op bordspelradar was er blijkbaar ook niemand die mijn vraag kon beantwoorden;

Hoe gaat de bepalen van rewards als je meerdere shows loopt? Het eerste seizoen was eenvoudig, iedereen mocht één show lopen en alle rewards werden uitgereikt. Toevallig was er het tweede seizoen een speler die twee shows deed, dus hij was ook voor de tweede show in elke reward winnaar. Maar toen kwamen het derde en vierde seizoen. Daar hadden we natuurlijk wel allemaal drie en vier shows. Hier komt dan de vraag....
De tokens die je ontvangt leg je allemaal op je eigen spelersbord. Quality, PR en trend.
Maar dat betekent dat alle tokens voor al je shows gelden.... Dus als je bijvoorbeeld drie trend hebt, geldt die drie trend voor al je shows. Hetzelfde met de andere twee. Maar in dat geval maakt dus eigenlijk alleen de reward voor kwantiteit een verschil. Heb je de meeste in één show, dan krijg je daarvoor die reward. Ik snap wel dat in het laatste seizoen voor elke show maar een categorie wordt uitgekeerd, maar wat is dan het verschil tussen vier shows voor één categorie, of één show voor vier categorieën? Alleen nadeel dus voor degenen die eventueel minder shows lopen en niet meedoen in alle categorieën....
Moet je dan dus ook voor de shows bepalen in welke volgorde je de show loopt? Bijvoorbeeld eerst sporty, dan business, rock etc?
Het spel vond ik echt mooi, maar het rewards uitdelen bij meerdere shows is me volstrekt onduidelijk. Kan jij mij hierin verhelderen?


Het is voor mij al even geleden dat ik het speelde, maar de rewards per show zijn toch verschillend? Je legt van die kaartjes op het bord die per show, per reward bepalen hoeveel punten ze waard zijn. Bij sommige shows worden bepaalde rewards helemaal niet gewaardeerd en bij andere shows levert de ene reward meer punten op dan de andere.

Zeker in de allereerste show zal de bovengenoemde reward de meeste punten opleveren van de rewards.


Omhoog
Online Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 27 mei 2021, 09:07 
Garnaal

Berichten: 390
Woonplaats: groot ammers
Ja klopt, maar dat bedoel ik dus niet.... Ik probeer het nog eens uit te leggen.

Je hebt 4 kwartalen.... Na het eerste kwartaal mag je in de show 1 soort kleding showen, sport, of business, of rock, of casual. En dan wordt inderdaad op vier categorieën gejureerd.

Maar na het tweede kwartaal mag je 2 soorten showen, bijvoorbeeld sport en casual. Oplopend tot vier soorten na het vierde kwartaal.
De vraag is dan....

Als je de vierde show loopt, hoe werkt het dan? Want er wordt vier keer apart gejureerd. Moet je dan bijvoorbeeld zeggen; ik loop eerst casual met sport voor de categorie Quality en daarna rock voor categorie Trend (bijvoorbeeld)..... Maar dat betekent ook dat je de tokens die je krijgt op de kleding moet leggen? Maar sommige kleding maak je met verschillende kwaliteiten....
En als het allemaal niet zo is, je loopt 1 show met 4 verschillende soorten, waarom staan de categorieën dan op vier verschillende kaartjes....

Misschien denk ik wel te moeilijk, maar ik blijf er in ieder geval mee zitten en zet m graag weer op tafel, want vind het een leuk spel.


Omhoog
Offline Profiel    Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 27 mei 2021, 11:40 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2651
Woonplaats: Etten-Leur
Zoals ik het begrijp kies je één kledingstijl.

Bijvoorbeeld Rock. Deze scoor je net zo vaak als dat er shows zijn. Alleen per ronde verschilt het aantal punten dat je krijgt door de rangorde van de awards.

In de laatste ronde lijkt het alsof alles even vaak scoort, maar ronde 1 tot en met 3 is er degelijk verschil in rangorde van de awards per ronde.

Als ik ronde 2 als voorbeeld neem doet IEDEREEN die een show loopt, ook 2 shows met dezelfde kledingstukken.
Als je voor sport kiest doe je dus twee sport shows. Door het trekken van de awards kaarten aan het begin van het spel kan het voorkomen dat in ronde 2 PR veel meer punten oplevert verspreid over het twee keer scoren van dezelfde show als bijvoorbeeld Quality.


Thematisch zou ik het zo uitleggen: Je bent een ontwerper die 1 nieuwe collectie maakt. Bijvoorbeeld een nieuwe sportcollectie. Deze ga je in verschillende grote steden showen. Bijvoorbeeld Parijs en Milaan. In Parijs hechten ze meer waarde aan kwaliteit en zal Quality beter scoren. In Milaan gaan ze juist voor de nieuwste trends. Daar krijg je meer lof van de mode industrie als je de nieuwste trends volgt.


Omhoog
Online Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 27 mei 2021, 12:14 
Garnaal

Berichten: 390
Woonplaats: groot ammers
Maar wat is dan letterlijk het verschil tussen ronde 1 en ronde 4?
Of je nu een soort op een fiche met vier categorieën beoordeeld, of een soort op vier verschillende fiches met allemaal een categorie beoordeeld....


Omhoog
Offline Profiel    Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 27 mei 2021, 13:20 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2651
Woonplaats: Etten-Leur
Als in ronde de volgorde van beoordelen is:

Quality
PR
Trend
Grootte van de collectie

Dan verdient de persoon die de beste kwaliteit heeft de meeste award punten. De categorieën eronder verdienen minder punten.

In een spel met 3 spelers bijvoorbeeld:

3 Players
1st Feature 4 Stars 2 Stars
2nd Feature 3 Stars 1 Star
3rd Feature 2 Stars 1 Star
4th Feature 1 Star -

Als feature 1 kwaliteit is krijgt de winnaar met beste kwaliteit 4 sterren en de nummer twee krijgt 2 sterren. speler 3 krijgt niks.

Bij ronde 4 wordt vier keer alleen de 1st and 2nd feature gescoord.


Omhoog
Online Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
7 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Videoreviews en speluitleg  
 Feed - Onderwerp - Nox' Spellenzolder - Prêt-à-Porter  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Tags

Prêt-à-Porter



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®