Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




14 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 14 jun 2020, 17:04 
Sojaboon

Berichten: 26
Ik wil een uitbreiding toevoegen aan Dominion, maar ik wil er niet ontelbaar veel gaan toevoegen. Op dit moment is het voornemen om maar één uitbreiding te voegen. Na wat speurwerk kom ik uit bij Hijs de zeilen, Welvaart en Intrige. Hijs de zeilen is al enige tijd nergens meer te krijgen, dus ik twijfel nog tussen Welvaart en Intrige.

Als je het basisspel met maar één uitbreiding zou spelen , welke van deze twee is dan de beste keuze en waarom? Wat ik ook belangrijk vind buiten jouw eigen persoonlijke voorkeur is of de uitbreiding ook de herspeelbaarheid verhoogt.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 14 jun 2020, 18:38 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2650
Woonplaats: Etten-Leur
Ik zou welvaart pakken.

Het basisspel en Intrige zijn beide basisspellen. Je kunt beide zelfstandig spelen

Van alle dominions hebben de basis en Introge ook de meest standaard kaarten en standaard mechanismes.

Alle andere uitbreidingen draaien rond een bepaald thema en introduceren 1 of meerdere mechanismes.

Welvaart krijgt ook lovende recensies.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 14 jun 2020, 20:48 
Jakkiebak!

Berichten: 64
Woonplaats: Leeuwarden, Netherlands
Dat geld niet voor de 2e editie, intrige is een uitbreiding en niet een losstaand spel meer. Maar volgens mij is de 1e editie van intrige ook al een tijd niet meer te krijgen.

Welvaart is een hele goeie uitbreiding met aardig wat nieuwe kaarten en dus veel nieuwe combinaties. Veel kaarten die vooral veel met geld doen. Welvaart bevat niet zo veel nieuwe type kaarten als bijvoorbeeld Hijs der Zijlen die de duurzame kaarten introduceert.


Sent from my iPad using Tapatalk


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 15 jun 2020, 10:02 
Sojaboon

Berichten: 26
Ik bedoelde inderdaad de tweede versie waarbij intrige een uitbreiding is. Welke uitbreiding(en) voegen jullie meestal toe aan het basisspel?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 15 jun 2020, 11:55 
Just my luck
Avatar gebruiker

Berichten: 1063
Woonplaats: Groningen
skof schreef:
Ik bedoelde inderdaad de tweede versie waarbij intrige een uitbreiding is. Welke uitbreiding(en) voegen jullie meestal toe aan het basisspel?

Allemaal. Met een appje op de telefoon kun je een willekeurige set kaarten laten kiezen. Als je veel uitbreidingen hebt is de handmatige methode namelijk minder ideaal.

Wat ik soms wel eens als extra regel instelde, is dat je minimaal 2 of 3 kaarten van één uitbreiding bij elkaar hebt, aangezien iedere uitbreiding een bepaalde synergie heeft.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 15 jun 2020, 13:52 
Jakkiebak!

Berichten: 64
Woonplaats: Leeuwarden, Netherlands
Wij pakken vaak een van de aanbevolen sets aan kaarten of gebruiken de app om willekeurige kaarten te kiezen, maar dan wel dat er maximaal 2 uitbreidingen tegelijk gebruikt worden anders is het moeilijk om goeie synergieën te krijgen


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 15 jun 2020, 21:23 
Just my luck
Avatar gebruiker

Berichten: 1063
Woonplaats: Groningen
jsmid6 schreef:
Wij pakken vaak een van de aanbevolen sets aan kaarten of gebruiken de app om willekeurige kaarten te kiezen, maar dan wel dat er maximaal 2 uitbreidingen tegelijk gebruikt worden anders is het moeilijk om goeie synergieën te krijgen

De laatste jaren mix ik meestal alles, juist om de standaard ingebouwde combinaties een beetje te vermijden. Dat levert wel eens stroeve sets op, maar ook meer uitdaging.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 15 jun 2020, 22:21 
Grote Dalmuti
Avatar gebruiker

Berichten: 2650
Woonplaats: Etten-Leur
Je.kunt met een App wel bepalen wat voor kaarten erin zitten. Dus bijvoorbeeld minimaal 2 actiekaarten maximaal 4 actiekaarten.

Of maximaal 3 aanvalskaarten.

Zo kun je nooit een ongelukkige set.krijgen met allen aanvals en puntenkaarten.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 07 aug 2020, 10:34 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6304
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Dominion-ontwerper Donald X. Vaccarino gaf vorig jaar zelf een aantal voorstellen voor combinaties, afhankelijk de wensen van spelers. Lees op Dominion Strategy: Donald X.’s Guide to 12 Dominion Expansions. Op dat moment was de 13de uitbreiding Dominion: Menagerie nog niet verschenen.

De link naar Dominion Strategy en een setgenerator kon je al langer vinden op onze BSM-linkpagina met spelspecifieke links. Andere tips voor onze linkpagina zijn welkom.

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 19 jan 2021, 10:26 
1. Wingspan (2019)
Avatar gebruiker

Berichten: 2048
Woonplaats: Montezuma
Oud draadje even opschudden... Welvaart en Intrige dus als beste uitbreidingen, ook als je naar de waarderingen op BSM kijkt: check.
http://www.dominionstrategy.com voor goede startcombinaties: check. Goeie tip!

Als ik dus voor mijn zoon die binnenkort negen wordt en die dol is op Dominion een uitbreiding wil kopen, dan begin ik met Welvaart? Ik twijfel nog een beetje omdat ik zelf de basis wel best vind, dat wil zeggen: leuk maar soms nét niet goed genoeg als deckbuilder. Soms hebben we lekker snelle en pittige potjes, maar het kan ook schuren en slepen, vind ik. Dus... enfin... voegt Welvaart een beetje vaart toe, snelheid, vette combi's? Spel hoeft van mij niet moeilijker te worden (daar hebben we andere spellen voor in huis, maar mag wél soepeler, sneller, spannender... lukt dat met Welvaart?
Of zijn er spelers die juist een heel ánder spel in deze categorie aanbevelen?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 21 jan 2021, 20:49 
Koning Paul!
Avatar gebruiker

Berichten: 2171
Woonplaats: Rotterdam
Pura Vida schreef:
Oud draadje even opschudden... Welvaart en Intrige dus als beste uitbreidingen, ook als je naar de waarderingen op BSM kijkt: check.
http://www.dominionstrategy.com voor goede startcombinaties: check. Goeie tip!

Als ik dus voor mijn zoon die binnenkort negen wordt en die dol is op Dominion een uitbreiding wil kopen, dan begin ik met Welvaart? Ik twijfel nog een beetje omdat ik zelf de basis wel best vind, dat wil zeggen: leuk maar soms nét niet goed genoeg als deckbuilder. Soms hebben we lekker snelle en pittige potjes, maar het kan ook schuren en slepen, vind ik. Dus... enfin... voegt Welvaart een beetje vaart toe, snelheid, vette combi's? Spel hoeft van mij niet moeilijker te worden (daar hebben we andere spellen voor in huis, maar mag wél soepeler, sneller, spannender... lukt dat met Welvaart?
Of zijn er spelers die juist een heel ánder spel in deze categorie aanbevelen?


Als je iets snels en korts zoekt zou je Star Realms eens moeten proberen, in ditzelfde straatje. let op is vooral een 2 speler spel. Als je voor een uitbreiding zou gaan van dominion dan zou ik ook voor welvaart gaan, of die het spel veel sneller maakt is eigenlijk per potje verschillend. Door de vele nieuwe soorten geld kaarten krijg je wel een tragere aankoopfase.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 21 jan 2021, 22:31 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6304
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
16 Feet Pauly schreef:
Als je iets snels en korts zoekt zou je Star Realms eens moeten proberen, in ditzelfde straatje. let op is vooral een 2 speler spel. Als je voor een uitbreiding zou gaan van dominion dan zou ik ook voor welvaart gaan, of die het spel veel sneller maakt is eigenlijk per potje verschillend. Door de vele nieuwe soorten geld kaarten krijg je wel een tragere aankoopfase.

Of Hero Realms, zelfde spel als het geweldige Star Realms, maar in fantasy setting en geschikt voor 2 tot 4 spelers. Beide spellen hebben Engelse tekst op de kaarten.

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 22 jan 2021, 09:56 
10. Orléans (2014)
Avatar gebruiker

Berichten: 2048
Woonplaats: Montezuma
Dank voor tips, heren! Star Realms inderdaad al eens zitten bekijken op bgg. Van die fantasy variant wist ik niet. Mechanisme lijkt exact hetzelfde als van Dominion, maar wat jullie betreft dus beter? Maar stukje goedkoper. En Engels... ik dub nog even door...

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 22 jan 2021, 14:35 
PIONier

Berichten: 3
Toch ook maar even mijn twee meeples...
Als de keuze gaat tussen Hijs de Zeilen en Welvaart, zou ik zelf voor Hijs de Zeilen kiezen.

Waarom? Ik vind (persoonlijke mening) Welvaart redelijk eenzijdig, zeker als dat je enige uitbreiding is. Wil niet zeggen dat het een slechte keuze is, maar ik zou 'm combineren met minimaal twee andere sets, zodat je niet al te veel koninkrijkskaarten (max 3 of 4) uit Welvaart op tafel hebt liggen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
14 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Uitbreidingen Dominion Welvaart en Intrige  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

Dominion: Intrige, Dominion: Welvaart



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®