Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024



De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



3 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Azul Zomerpaviljoen
BerichtGeplaatst: do 02 jul 2020, 19:39 
Avatar gebruiker

Berichten: 406
Woonplaats: Kortrijk
Het moet niet altijd een paleis zijn, moet Michael Kiesling gedacht hebben, een zomerpaviljoentje kan er ook wel mee door.


Foto: Gerritjan Roubos

Azul Zomerpaviljoen bouwt rustig verder op het gekend recept: kies tegels uit één kleur, leg de rest in het midden. Probeer daarna met de gekozen tegels de patronen op je speelbord zo gunstig mogelijk op te vullen.
Om toch wat vernieuwend te zijn heeft Michael Kiesling een aantal extraatjes bedacht:

  • In het midden ligt een centraal bord met extra tegels. Als u er in slaagt om de bonusvelden van uw spelbordje te activeren, mag u extra tegels van het centraal bord trekken.
  • De speler die als eerste tegels uit het midden pakt, verliest één punt per tegel.
  • Elke ronde wordt met een bonuskleur gespeeld. Je mag van deze kleur echter maximaal 1 tegel per keer pakken. Ofwel 1 tegel in de bonuskleur, ofwel alle tegels in één kleur + 1 tegel in de bonuskleur.
  • Er worden geen mozaïeken maar bloemen gemaakt. Elke bloem is opgebouwd uit 6 tegels die genummerd zijn van 1 tot 6. Om het vakje met de 6 te vullen, moet u 6 tegels in de juiste kleur afleggen. (U mag daarbij ook tegels in de jokerkleur gebruiken.)
  • De centrale bloem moet bestaan uit tegels van verschillende kleuren.
  • Als u een tegel legt, ontvangt u 1 punt voor de tegel en 1 punt extra voor elke tegel die daar (zonder onderbreking) aan grenst. Eén tegel kan zo maximaal 6 punten opleveren.
  • Op het eind van het spel ontvangt u bonuspunten als u alle 1, 2, 3 en/of 4 velden hebt bedekt en ook voor volledige bloemen wordt u rijkelijk beloond.
  • U mag 4 tegels overhouden voor de volgende ronde. Het aantal rondes staat vast op 6.
  • De tegels zijn ‘ruitvormig.’
  • Het spel bevat een kartonnen toren waarin de afgelegde tegels verzameld worden.

Bent u niet bekend met Azul, lees dan https://www.bordspelmania.eu/recensenten-van-de-lage-landen-f111/topic22341.html


Foto: W. Eric Martin

Ik val maar meteen met de deur in huis, Azul Zomerpaviljoen ziet er misschien flitsender en hipper uit, maar dat surplus boet het Zomepaviljoentje aan degelijkheid in.
Azul is de versie waarvan Michael Kiesling dacht: “Dat is hem, met dit exemplaar trek ik naar de uitgever.” Een idee ontsproten vanuit de smacht naar originaliteit, geselecteerd uit meerdere ‘voorontwerpen’. Een spel waar bezieling en enthousiasme vanaf druipen.
Zomerpaviljoen is hoogst waarschijnlijk tot stand gekomen vanwege het commercieel interessant zijn. Een variatie ontstaan vanuit de opportuniteit.

Azul dwingt de speler om keuzes te maken. Die keuzes zijn vaak afhankelijk van wat de andere speler doet. Bovendien kunt u ook goed inschatten wat voor de andere speler interessant is. Soms is het zelfs interessant om de andere speler een kleur op te dringen. Azul heeft ook een uitdagender scoresysteem omdat aangrenzende tegels in zowel rijen als kolommen gescoord worden. Er is meer opbouw mogelijk.

Paviljoen vind ik vrij lineair. Een volledige bloem levert – zonder de bonus - maximaal 21 punten op. Daarvoor zijn 21 tegels nodig. Omdat na elke ronde 4 tegels ‘gespaard’ kunnen worden, is het zo goed als altijd het meest interessant om zoveel mogelijk tegels te verzamelen. De kleur is daarbij van ondergeschikt belang. Als u er dan op let dat u de tegels aansluitend in de bloemen plaatst (maakt niet uit waar u start), dan komt u al een eind ver. Wat de ander doet, is van ondergeschikt belang. Maak u geen zorgen als u bij de start wat pech hebt en weinig extra tegels scoort, u haalt het op het eind nog wel in.

De enige keuze die ik in Paviljoen – meestal na ronde twee – maak is of ik systeem 1 of 2 ga spelen. In het eerste geval ligt de focus op het vullen van alle 1 tot en met 4 plaatsen van alle bloemen. Bij systeem 2 werk ik twee bloemen volledig af en probeer ik ook minstens plaatsen 3 en 4 overal te vullen.

Azul heb ik intussen 111 keer gespeeld en ik zou het zo weer op tafel zetten. Paviljoen heb ik 15 keer gespeeld en ik mis al wat variatie.
Paviljoen is niet slecht, het is goed en we amuseren ons er mee. Ik begrijp dat u nu denkt dat Paviljoen in deze vergelijkende review eerder belabberd voor de dag komt. Dit ligt echter alleen aan het feit dat Azul, naar mijn mening, briljant en geniaal is.


  • Azul Zomerpaviljoen (2020 Next Move Games)
  • Auteur: Michael Kiesling
  • Artwork: Chris Quilliams
  • 2 -4 spelers vanaf 8 jaar
  • 40 minuten
  • Adviesprijs: 39€


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: Re: Azul Zomerpaviljoen
BerichtGeplaatst: wo 24 maart 2021, 19:19 
Geheim Genootschap
Avatar gebruiker

Berichten: 1066
Woonplaats: Nijmegen
Even dubbel checken, is de meegeleverde transparante sticker voor de onderkant van de toren? Ik kan dat even niet zo snel terug vinden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel: Re: Azul Zomerpaviljoen
BerichtGeplaatst: do 25 maart 2021, 16:49 
2. Concordia (2013)

Berichten: 657
Woonplaats: Brasschaat
finalstruggle schreef:
Even dubbel checken, is de meegeleverde transparante sticker voor de onderkant van de toren? Ik kan dat even niet zo snel terug vinden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Daar heb ik 'm ook gekleefd. Als 'versteviging'.

De toren houdt het toch al 6 spelletjes vol.

Tof spel! Ik krijg er alweer zin in!

Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
3 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Azul Zomerpaviljoen  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Tags

+8, 2020, Azul: Zomerpaviljoen, Chris Quilliams, Michael Kiesling, Next Move Games, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®