Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024



De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



1 bericht | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bresk!
BerichtGeplaatst: di 07 jul 2020, 15:20 
Avatar gebruiker

Berichten: 406
Woonplaats: Kortrijk
Bresk! Roll & Write met letters.


Foto: Joost van Haasteren

Als je Bresk! speelt, probeert u een raster van 8 x 8 vakjes te vullen met letters en spaties. U ordent deze best op zo’n manier dat er bestaande woorden ontstaan.
Welke letters u moet invullen, hangt af van de dobbelstenen.
Een zeszijdige dobbelsteen bepaalt het aantal letters. Bij pech verschijnt een ‘0’ en moet u een beurt overslaan. Wedden dat u dat snel flauw gaat vinden?
Als het resultaat van de worp 3, 2 of 1 is, mag u 3, 2 of 1 letter(s)/spatie(s) kiezen. Alle spelers moeten deze letters aan hun raster toevoegen.
Als de zeszijdige dobbelsteen op het Bresk! - symbool stopt, bepaalt het resultaat van de alfabetdobbelsteen de letter.

Het spel eindigt als de 64 vakjes vol gekrabbeld zijn. Elke letter die deel uitmaakt van een bestaand woord dikt de score met 1 punt aan. Dit geldt zowel van links naar rechts als van boven naar beneden. Een bonus van 5 punten wordt toegekend aan de speler(s) met het langste woord en de speler(s) met het meeste woorden.


Foto: Wieland Herold

Bresk! bestaat uit een scoreblok, 5 potloden, 2 dobbelstenen en een spelregelboekje waarvan de Nederlandse uitleg 3 bladzijden inneemt. Bresk! hoeft geen uitleg vooraf en speelt ontzettend vlot.

Het scoreformulier bevat rechts een kleiner raster waarop de beschikbare letters genoteerd kunnen worden. Op die manier kunt u wat nadenken over de meest geschikte plaats voor een letter waarna u deze op het kleine raster kunt afvinken. De ervaring leert dat na verloop van tijd dit raster er bij elke speler anders uitziet. Een sluitend systeem is dit dus niet. Het is ook wat onnozel om er gebruik van te maken als er maar 1 letter moet worden toegevoegd. Wij laten dit mini-rooster vaak links liggen.

Woordspelletjes vind ik best wel fijn. Vroeger speelde ik met mijn vader wel elke dag een eigen variatie op rolwoord of stapelwoord. Op die manier leerde ik op een speelse manier heel wat nieuwe woorden aan. Bresk! speel ik daarom het liefs met mijn gezin. Mijn kinderen gaan de uitdaging gretig aan en zijn intussen bezig met taal. Vreemd ook dat – hoewel mijn woordenschat een stuk uitgebreider is – de scores vaak dicht bij elkaar liggen.

Frans en Milan de Boevere zijn de bedenkers van dit vlotte woordspelletje. Ik heb een vermoeden dat beide heren geen doorwinterde ontwerpers en/of spelers zijn. Zo goed als elke speler die ik met dit spel laat kennismaken, vindt het storend als een beurt moet worden overgeslagen. Het verschil tussen zelf 3 letters kiezen en een beurt overslaan is gigantisch groot en vrij score bepalend. Een minpuntje waar makkelijk een mouw aan te passen is. Wij vervangen de ‘0’ door een ‘2’.

Bresk! vind ik leuk als afwisseling. Het concept is eenvoudig maar leuk. Bij de start lijkt alles nog rozengeur en maneschijn. Toch wordt snel duidelijk dat enige creativiteit aan de orde is. Bresk! is ook perfect met het gezin speelbaar. Als u van woordspelletjes houdt, moet u deze zeker een kans geven.


  • Bresk! (2020 Jumbo)
  • Auteur: Frans en Milan de Boevere
  • Artwork: niet aangegeven
  • 2 -5 spelers vanaf 9 jaar
  • 30 minuten
  • Adviesprijs: 13€


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
1 bericht | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Bresk!  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Tags

+9, 2020, Bresk!, Frans de Boevere, Jumbo, Milan de Boevere, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®