It’s a Wonderful World: als dat eens waar zou zijn.Of de wereld en vooral wat wij ervan maken zo wonderbaarlijk is, leg ik graag ter discussie op tafel. In elk geval siert het Frédéric Guérard dat hij met de keuze van zijn titel een positieve boodschap uitdraagt. Het is immers niet altijd kommer en kwel. Dubbel hoera, trouwens, want ook het spel stemt me positief.Foto: RollTheDice
In It’s a Wonderful World bouwen de spelers draftgewijs een imperium op. U kent het wel, een aantal – hier 7 – kaarten krijgen, 1 kaart kiezen, de rest doorgeven. Deze fase eindigt voor elke speler met 7 potentiële ontwikkelingen voor zijn imperium.
Ontwikkelen vereist combinaties van bouwmateriaal, onderzoek, energie, goud en kennis terwijl afgewerkte projecten dan net weer bouwmateriaal, onderzoek, energie goud en kennis kunnen opleveren. Geen ei zonder kip, geen kip zonder ei.
Omdat starten vanaf nul in dit geval ook nul zou opleveren en verre van ‘Wonderful’ lijkt, begint elke speler met een productiebasis.Bovendien levert ook het niet ontwikkelen (=recycleren) een grondstof op. Grondstof is de verzamelnaam voor bouwmateriaal, onderzoek, energie, goud of kennis. Tijdens het spel grijs, zwart, groen, geel of blauw blokje.
Eigenaardig wel, een bonus ontvangen voor het recycleren van iets wat nog niet bestaat, maar het maakt vooruitgang mogelijk en, het is een ‘Wonderful world’.
Waar was ik gebleven? Voor elk van de 7 kaarten beslist een speler of hij deze ontwikkelt, zeg maar bouwen of recycleert, zeg maar afleggen.
De recyclagebonus, moet u direct toewijzen. Ofwel legt u deze op een project in aanleg ofwel slaat u ze op in de basis. Daarna mag de grondstof niet meer verlegd worden. Een ontwikkeling waarop de laatste benodigde grondstof wordt gelegd, geldt als afgewerkt en wordt het onmiddellijk aan het imperium toegevoegd. Zodra 5 grondstoffen op de basis liggen, moet u deze transformeren naar crystallium, rood blokje, in dit spel de jokergrondstof.
Een ronde eindigt met de productiefase. Daarin ‘produceren’ de imperia achtereenvolgens bouwmateriaal, energie, kennis, goud en onderzoek. Per categorie ontvangt het meest gulzige imperium een bonus in de vorm van een financier of generaal, een puntenfiche zeg maar.
Na de vierde ronde worden de imperia naar waarde geschat. Ontwikkelingen leveren direct of in combinatie met andere ontwikkelingen punten op. Generaals en financiers hebben een basis waarde van 1 punt, bepaalde ontwikkelingen verhogen de waarde ervan. Grondstoffen, ontwikkelingen in aanleg en zelfs crystallium zijn waardeloos.
Foto: Brian LaFountain
It’s a Wonderful World is voorzien van heel duidelijke spelregels. Een verademing vind ik dat. Afgezien van een tweetal tikfouten – wat jammer toch – de perfectie nabij.
Het spelmateriaal is van goede kwaliteit. Kleurrijke blokjes, fiches en spelbord uit stevig – echt wel dik – karton. Dik karton heeft echter ook een nadeel: het buigt niet, het kreukt. Ik ondervond het in een poging een opwippend deel terug te vouwen.
Het spelmechanisme is echt eenvoudig. De aanbevolen leeftijd van 14 lijkt vrij hoog. Mijn zoon van 9 en mijn dochter, 11, spelen dit gezwind mee. De moeilijkheid zit echter niet verscholen in spelmechanisme en spelregels maar wel in het selecteren van de juiste ontwikkelingen en het logisch opbouwen van een imperium. Dan merk ik dat zoonlief inderdaad nog wat jong is. Vaak heeft hij al zijn ontwikkelingen gebouwd vooraleer het spel afgelopen is. Hij houdt met andere woorden nog geen rekening met wat de laatste ronde nog kan opbrengen aan grondstoffen.
Net dat is de kern van de zaak. Een goede mix vinden van ontwikkelingen die grondstoffen produceren en ontwikkelingen die punten opleveren. Daarbij moet ook rekening gehouden worden met de volgorde waarin grondstoffen geproduceerd worden. Bouwmateriaal wordt het eerst geproduceerd. Als u daarmee een ontwikkeling kan afwerken, wordt deze direct aan het imperium toegevoegd. Die ontwikkeling kan dan zelf ook nog grondstoffen, bijvoorbeeld goud of kennis produceren. Vooruitdenken blijkt hier een gave.
Interactie is er niet in overvloed. Tijdens het ‘draften’ zijn vooral de eigen mogelijkheden belangrijk en ook het toewijzen van de ontwikkelingen gebeurt solitair. Wat betreft productie is er wel wat concurrentie. Mij stoort het niet omdat ik dit soort spellen wel kan smaken.
U kan vrezen dat al het tellen en vooruitdenken resulteert in downtime maar dat is niet zo. Er wordt simultaan gespeeld. De vooropgestelde 45’ zijn realistisch.
150 ontwikkelingskaarten zorgen voor voldoende variatie. U zult de wondermooie wereld van Frédéric Guérard niet snel beu zijn.
De namen van de ontwikkelingskaarten zijn niet vertaald. Dat vind ik een beetje jammer. Mijn zoon begrijpt niet waarom een ‘offshore oil rig’ energie en goud produceert. Als ik hem uitleg dat dit een booreiland betreft waar olie ontgonnen wordt, is hij wel mee met het verhaal.
Frédéric Guérard voorziet ook een solovariant met verschillende scenario’s. Net omdat er vrij weinig interactie is, zijn de aanpassingen gering. U kunt uw score vergelijken met een puntentabel. Die maakt sprongen van 20 punten wat veel is. Volgens die tabel ben ik geen levende God, uniek toch, een spel met mensenkennis?
Kritische boardgamegeekers merken op dat it’s a Wonderful World niks meer is dan goederen verzamelen om te bouwen om nog meer goederen te verzamelen om nog meer te bouwen om nog meer goederen te verzamelen, enz…
Dat vind ik wat kort door de bocht. De kracht van it’s a Wonderful World wordt bepaald door de spelduur. 4 rondes is zo kort dat u als speler gedwongen wordt om keuzes te maken. U kunt niet zomaar produceren om te produceren. U moet wel doordacht te werk gaan, rekening houdend met de toekomst. Gestaag de productie opbouwen en op het ideale moment investeren in punten. Een uitdaging die mij enorm bevalt!
Een wondermooi wereld, helemaal mijn ding. Uitgelegd in 5 minuten maar gegarandeerd uren spelplezier. Een wondermooi spel!- Geronimo Games(2020)
- Auteur: Frédéric Guérard
- Artwork: Anthony Wolff
- 1 -4 spelers vanaf 12-14 jaar
- 45 minuten
- Adviesprijs: 40€