Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



1 bericht | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Pocket Detective
BerichtGeplaatst: za 14 nov 2020, 13:14 
Avatar gebruiker

Berichten: 406
Woonplaats: Kortrijk
Waan u even Sherlock Holmes

‘Pocket’ moet wel het populairste marketing adjectief van het moment zijn. ‘Pocket’-spellen vliegen de deur uit. Logisch, want ‘Pocket’ staat zo goed als altijd garant voor een zeer goede prijs-kwaliteitverhouding.
999 Games springt gretig mee op de kar en biedt naast Pocket Escape Room (6 intussen) nu ook Pocket Detective aan. Daarvan speelde ik beide variaties: Bloedrode Rozen en De blik van de geest.


Foto: 999 Games

Bij de start van het spel wordt een verhaal geschetst, een mysterie dat moet opgelost worden. Vervolgens wordt de plaats delict aan de hand van 4 kaarten en het speldoosje opgezet, krijgt elke speler 3 handkaarten en start het avontuur.

Het mysterie is opgedeeld in een 50-tal hintkaarten die in een vaste volgorde verschijnen. Tijdens een beurt legt u ofwel een kaart open op tafel ofwel legt u de kaart gedekt in het archief. Die laatste actie lijkt zinloos maar is dat natuurlijk niet. De grootte van het archief bepaalt namelijk welke kaarten open gespeeld kunnen worden. Naast een deel van het verhaal bevat elke kaart ook een getal (1 tot en met 10). Een kaart kan alleen open gespeeld worden als het archief minstens even groot is als het getal op de kaart. Als het archief uit 10 gedekte kaarten bestaat, kunnen de andere kaarten dus allemaal open gespeeld worden.

Soms voegt een kaart een extra plotwending of element toe. Deze kaarten worden hardop voorgelezen waarna het spel hervat.
De laatste kaarten bevatten een vijftal vragen die een antwoord eisen. De evaluatie van uw antwoorden kan 1 tot 10 punten opleveren.


Foto: 999 Games

Pocket Detective ziet er goed uit. De extra grote kaarten zorgen ervoor dat alle teksten goed leesbaar zijn. Aangezien er vrij veel tekst verwerkt moet worden, is dat geen overdreven luxe.

Een spelregelboekje bevat Pocket Detective niet. De eerste kaarten begeleiden de start van het spel en in geen tijd bent u het mysterie aan het onderzoeken. De 3D opzet zorgt ervoor dat u de plaats delict als het ware fysiek kunt onderzoeken. Tenminste als u met een paar goed werkende ogen bent uitgerust.

Het spelmechanisme is heel eenvoudig. Minder relevante kaarten moeten het archief spijzen, belangrijke informatie moet gedeeld worden. Het gaat er dus om dat u goed de relevantie van de kaarten inschat.
Informatie van kaarten die in het archief liggen, mag u pas in de vragenronde met uw mede-detectives delen.

Bij dit soort spellen staat of valt alles met het verhaal. De vaste volgorde van de kaarten draagt bij aan een logische ontwikkeling van het verhaal en is een goed mechanisme om te blijven boeien. Er wordt ook geïnvesteerd in extra informatie om spelers wat op het verkeerde been te zetten. Ik ben van mening dat beide verhalen goed zijn maar was wat ontgoocheld in de ontknoping.

Pocket Detective is een éénmalig avontuur. Na de ontknoping van het verhaal verliest Pocket Detective zijn waarde. (Vandaar mijn vriendelijke geste om niks van het verhaal te verklappen.) Dit lijkt me echter geen struikelblok. Ik schonk beide exemplaren aan mijn broer en hij was daar blij mee. Ik ben er trouwens zeker van dat ook hij op zijn beurt er iemand gelukkig mee zal maken. Eventueel zoekt u iemand om versies mee te ruilen.

Pocket Detective heeft me niet overdonderd. Toch bezorgden beide spellen me een fijn vader-zoon moment. De mama haakte af omdat ze het iets te veel lezen vond. Ik vermoed dat dit het leukst is met 2 tot 3 spelers, 5 of zelfs 6 spelers zoals op het doosje staat vermeld, vind ik veel.

Samengevat: 50’ spelplezier voor €11, dat is een mooie deal.


  • 999 Games (2020)
  • Auteur: Martino Chiacchiera, Silvano Sorrentino
  • Artwork: Alberto Besi
  • 1-6 spelers vanaf 12 jaar
  • 60 minuten
  • Adviesprijs: 11€


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
1 bericht | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Pocket Detective  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Tags

+12, 2020, 999 Games, Alberto Besi, Martino Chiacchiera, Pocket Detective: Bloedrode Rozen, Pocket Detective: De blik van de geest, Silvano Sorrentino, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®