Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





15 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 06 dec 2020, 23:47 
2. Terraforming Mars (2016)
Avatar gebruiker

Berichten: 2077
Woonplaats: Montezuma
Ha allemaal,
Eerste potjes Everdell geprobeerd. Erg leuk, denk ik. Twee vragen wel:

1. Er staat in de regels dat het spel aan het einde van de winter begint. Maar ik neem aan dat je de winter dus nog wél speelt. Totaal dus vier seizoenen te spelen, toch?

2. Er staat letterlijk dat als je geen acties meer kunt doen, je het volgende seizoen voorbereidt, de bonus van dat seizoen pakt en al je meeples terughaalt. Dat betekent dat er actievelden vrij komen die dus in principe opnieuw bezet kunnen worden door een speler die nog niet heeft gepast?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 07 dec 2020, 01:15 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 2754
Woonplaats: Utrecht
Het antwoord op vraag 2 is Ja dat klopt, die velden komen vrij en kunnen worden gebruikt door de volgende spelers.
Ook door jezelf de volgende beurt, want jij begint gewoon aan je volgende seizoen, terwijl anderen nog aan het vorige seizoen bezig zijn.

_________________
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 07 dec 2020, 01:19 
7. Azul (2017)
Avatar gebruiker

Berichten: 2901
Woonplaats: Noord-Brabant
Ik heb Everdell maar 1x gespeeld maar kan wel he vragen beantwoorden.

1. Je begint in de winter. Pas als je niets meer kunt ga je naar de lente. Neem je dus je poppetjes terug en krijg je een extra poppetje en krijg je eventuele grondstoffen met het groene symbooltje. Het spel eindigt na de herfst.

2. Klopt, helemaal. Echter jij begint met je volgend seizoen, dus stel je tegenstander heeft nog 2 poppetjes over, dan ga jij niet minimaal 2 beurten wachten tot dat je tegenstander in hetzelfde seizoen zit, maar kun je ook al poppetjes inzetten en dus plaatsen blokkeren. Dat voelt raar, maar het zou zo maar eens kunnen dat je in een ander seizoen meer kunt dan je tegenstander en hij dus jou weer voorbij gaat door eerder met het volgende seizoen te beginnen. Alleen na de herfst wacht je op elkaar ivm de eindtelling.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 07 dec 2020, 09:07 
8. Race for the Galaxy (2007)
Avatar gebruiker

Berichten: 2077
Woonplaats: Montezuma
Dank allebei! Hebben het goed gespeeld dus. Behalve dat asynchrone dat ontstaat. Wij wachten na elk seizoen. Is het bij te houden dan, als iedereen in verschillende seizoenen bezig is? Of is dit nou zo'n typische vraag voor een beginner die het allemaal nog een beetje duizelt van de mogelijkheden?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 07 dec 2020, 09:44 
Regenmaker
Avatar gebruiker

Berichten: 299
Woonplaats: Nieuwenhove
Het is perfect bij te houden. Na een paar potjes word je het wel gewoon.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 07 dec 2020, 10:18 
6. Ticket to Ride: Europe (2005)
Avatar gebruiker

Berichten: 2901
Woonplaats: Noord-Brabant
Je kunt zien aan hoeveel poppetjes iemand heeft in welk seizoen degene zit.
Overigens vergeet niet dat als je het eerste in herfst aankomt dit nog best wel eens voordelig kan zijn. Jij gaat dan waarschijnlijk als eerste plaatsen bezetten met je poppetjes die niet meer terug komen en dus plaatsen blokkeren voor degene die later met de herfst beginnen. Zo kunnen zij wellicht moeilijker aan bepaalde grondstoffen komen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 07 dec 2020, 11:03 
Veenboer

Berichten: 161
Woonplaats: Nijmegen
WTULTC schreef:
Je kunt zien aan hoeveel poppetjes iemand heeft in welk seizoen degene zit.
Overigens vergeet niet dat als je het eerste in herfst aankomt dit nog best wel eens voordelig kan zijn. Jij gaat dan waarschijnlijk als eerste plaatsen bezetten met je poppetjes die niet meer terug komen en dus plaatsen blokkeren voor degene die later met de herfst beginnen. Zo kunnen zij wellicht moeilijker aan bepaalde grondstoffen komen.

Dit inderdaad, en mijn ervaring is dat het na een paar potjes al goed went. Wij hebben het inderdaad ook het eerste potje verkeerd gespeeld, met wachten op de persoon die nog wat zetten kon doen in het huidige seizoen, maar dat levert zoveel meer ongelijkheid op. Juist het asynchrone biedt mogelijkheden voor beide spelers; de speler die vast voorbereidt open nieuwe slots voor de speler die misschien nog geduldig een meeple hebt bewaard voor dat moment omdat je weet dat dan de sterkste boslocatie vrijkomt (dat was in ieder geval met 2 spelers hier het geval ;)).


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 09 dec 2020, 12:37 
Meeple

Berichten: 15
Wat overigens ideaal is, is dat jij al een werker kan zetten op het plekje om 5 kaarten in te leveren tegen 5 punten(reispunten als ik em niet vergis). Aangezien dat een Gesloten locatie is, kan je tegenstander er geen arbeider plaatsen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: wo 09 dec 2020, 12:44 
Completionist
Avatar gebruiker

Berichten: 2219
Woonplaats: Den Haag
Pura Vida schreef:
Dank allebei! Hebben het goed gespeeld dus. Behalve dat asynchrone dat ontstaat. Wij wachten na elk seizoen. Is het bij te houden dan, als iedereen in verschillende seizoenen bezig is? Of is dit nou zo'n typische vraag voor een beginner die het allemaal nog een beetje duizelt van de mogelijkheden?
Dat asynchrone is juist een onderdeel van dit spel en opent de deur voor tactiek. Tapestry heeft een vergelijkbaar mechanisme.

_________________
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: wo 09 dec 2020, 12:46 
Completionist
Avatar gebruiker

Berichten: 2219
Woonplaats: Den Haag
WTULTC schreef:
Je kunt zien aan hoeveel poppetjes iemand heeft in welk seizoen degene zit.

Of kijk op de Evertree; als een speler een nieuw seizoen gestart is, zijn daar de meeples van zijn kleur weg.

_________________
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: wo 09 dec 2020, 15:08 
7. Concordia Venus (2018)
Avatar gebruiker

Berichten: 2077
Woonplaats: Montezuma
mazinho schreef:
Dat asynchrone is juist een onderdeel van dit spel en opent de deur voor tactiek. Tapestry heeft een vergelijkbaar mechanisme.

Helder, gisteravond heb ik dat stevig ontdekt ja. Ik ging als een speer door de seizoenen heen, had onwijs veel grondstoffen en een snorrende economie, ik had hem helemaal door, zeg maar, en liep vervolgens keihard stuk op een volle stad. Nadat ik klaar was, ging mijn vrouw nog even een half uurtje door met een paleis, een evertree, een koningin... :lol:

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 09 dec 2020, 15:13 
Completionist
Avatar gebruiker

Berichten: 2219
Woonplaats: Den Haag
Pura Vida schreef:
mazinho schreef:
Dat asynchrone is juist een onderdeel van dit spel en opent de deur voor tactiek. Tapestry heeft een vergelijkbaar mechanisme.

Helder, gisteravond heb ik dat stevig ontdekt ja. Ik ging als een speer door de seizoenen heen, had onwijs veel grondstoffen en een snorrende economie, ik had hem helemaal door, zeg maar, en liep vervolgens keihard stuk op een volle stad. Nadat ik klaar was, ging mijn vrouw nog even een half uurtje door met een paleis, een evertree, een koningin... :lol:
Dat is dus precíes een afweging; “hardlopers zijn doodlopers” kan waar blijken in dit spel. Wie weet brengt de uitbreiding (meer) opties om onderdelen van je stad te upgraden of plaatsbare maken. Tegelijkertijd draagt het bij aan de spanningsboog; bij elke kaart is de afweging wat levert ie op en voor welke betere kaart zit ie later in het spel danig in de weg. Mooi toch als iets niet te makkelijk is :)

_________________
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: vr 11 dec 2020, 13:40 
Meeple

Berichten: 15
mazinho schreef:
Pura Vida schreef:
mazinho schreef:
Dat asynchrone is juist een onderdeel van dit spel en opent de deur voor tactiek. Tapestry heeft een vergelijkbaar mechanisme.

Helder, gisteravond heb ik dat stevig ontdekt ja. Ik ging als een speer door de seizoenen heen, had onwijs veel grondstoffen en een snorrende economie, ik had hem helemaal door, zeg maar, en liep vervolgens keihard stuk op een volle stad. Nadat ik klaar was, ging mijn vrouw nog even een half uurtje door met een paleis, een evertree, een koningin... :lol:
Dat is dus precíes een afweging; “hardlopers zijn doodlopers” kan waar blijken in dit spel. Wie weet brengt de uitbreiding (meer) opties om onderdelen van je stad te upgraden of plaatsbare maken. Tegelijkertijd draagt het bij aan de spanningsboog; bij elke kaart is de afweging wat levert ie op en voor welke betere kaart zit ie later in het spel danig in de weg. Mooi toch als iets niet te makkelijk is :)



Precies dit, elke kaart is een afweging.
houd ik hem in de hoop hem het volgende seizoen te kunnen spelen. of Gooi ik hem weg om wat grondstoffen te pakken en dan erachter komen dat je hem misschien toch beter had kunnen houden...


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 14 dec 2020, 13:47 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1200
Woonplaats: Woerden
ik neem aan dat je vrouw won? wat waren de punten?

_________________
Hou eigenlijk helemaal niet van bordspellen, maar wel van kaartspellen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 14 dec 2020, 14:06 
9. Earth (2023)
Avatar gebruiker

Berichten: 2077
Woonplaats: Montezuma
kosterix schreef:
ik neem aan dat je vrouw won? wat waren de punten?

Klopt. Ik verloor die pot 55 tegen 68. Was totaal niet bezig met dat kaartenmaximum in mijn stad. Ik dacht: economie is booming, dus kom maar op. Had stapels grondstoffen over. Inmiddels wel de kaarten ontdekt die je de mogelijkheid geven andere gespeelde kaarten weg te doen. Handig man, beetje slopen af en toe.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
15 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Everdell: twee spelregel vragen  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Tags

Everdell



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®