Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


De BSM-recensenten geven hier hun persoonlijke visie op gespeelde spellen.

Ben je het met hen wel of niet eens? We horen graag jouw reactie, zolang deze rekening houdt met de nettiquette.



1 bericht | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Artisjokken
BerichtGeplaatst: di 29 dec 2020, 19:01 
Avatar gebruiker

Berichten: 403
Woonplaats: Kortrijk
’Deckthinner', Da's een mooie omschrijving.

Artisjokken is een deckbuilder waarin de spelers zo snel mogelijk 10 kaarten – de artisjokken - uit hun deck moeten verwijderen. Een leuk concept, lijkt me.


Foto: Jonny de Vries

Elke speler start met een trekstapel bestaand uit 10 artisjokken en neemt er 5 op handen. 60 groentekaarten worden gedekt in het midden van de tafel gelegd. Daarvan worden er 5 open gelegd, die kunnen geoogst worden.
In uw beurt oogst u één groente. De groenten bevatten – jawel – speciale krachten. Daarna mag u zoveel groentekaarten spelen als u wenst/kunt. Artisjokken kunnen alleen gespeeld worden als andere groentekaarten dit aangeven.
Leg vervolgens uw overige handkaarten op de aflegstapel en trek 5 nieuwe kaarten.
Wie op het einde van zijn beurt geen artisjokken op handen heeft, wint.


Foto: Henk Rolleman

Artisjokken bevat duidelijke spelregels. De afbeeldingen zijn minimalistisch maar knoddig. De tekst op de kaarten is te klein en daardoor niet voor alle spelers leesbaar. Dit zou met een overzichtskaart opgelost kunnen worden. Helaas zit deze er niet standaard in. Thematisch vind ik Artisjokken geen hoogvlieger.

Artisjokken vlot bij een eerste kennismaking niet echt. U moet de kaarten eerst wat leren kennen. Als de krachten van de groenten gekend zijn, kan een potje binnen 5 à 10 minuten afgerond worden. Daardoor is Artisjokken ideaal om kinderen kennis te laten maken met het ‘deckbuilding-genre’.

Een doorwinterde speler zal waarschijnlijk wat mogelijkheden missen. 10 verschillende groenten bieden tijdens de eerste potjes wel voldoende variatie maar daarna stopt het verhaal.
Er schuilt in Artisjokken niet veel opbouw. U moet handelen in het hier en nu.
De 10 verschillende krachten van de groenten zijn goed in balans. Elke groente doet wel iets zinvol.
Artisjokken verwijderen is één ding maar u moet ook voldoende andere groenten verzamelen om een hand van 5 groenten zonder artisjokken te bekomen.
Geluk speelt vast en zeker een rol en ik ervaar dat de startspeler licht in het voordeel is. Geen van beide aspecten stoort mij dermate dat ik er gek van word.

Artisjokken voelt fris aan en is een prima gezinsspel. Als aan mijn tafel alleen volwassenen zitten, komt het niet uit de kast.


  • White Goblin Games (2020)
  • Auteurs: Emma Larkins
  • Artwork: Bonnie Pang
  • 2-4 spelers vanaf 8 jaar
  • 20 minuten
  • Adviesprijs: €12


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
1 bericht | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Recensenten van de Lage Landen  
 Feed - Onderwerp - Artisjokken  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Tags

+8, 2020, Artisjokken, Bonnie Pang, Emma Larkins, White Goblin Games, recensies



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®