Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





41 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 29 sep 2010, 23:02 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
Van maandag 4 tot en met zondag 10 oktober zal Anthony Daamen, auteur van Era of Inventions (deel 7 van de ondertussen beroemde Masterprintserie van Quined), in dit topic al jullie vragen beantwoorden.

Afbeelding

1. Iedereen mag vragen stellen, dit kan deze keer "gewoon" in het Nederlands.
2. Anthony zal in de periode van 4 t/m 10 oktober proberen regelmatig in te loggen om jullie vragen te lezen en te beantwoorden. Heb dus even geduld als je ’s ochtends een vraag post en er niet direct antwoord komt.
3. Nummer svp je vragen en houd rekening met de nummering van de vorige poster. Dat maakt het makkelijker voor Anthony om te antwoorden en om te herleiden welk antwoord bij welke vraag hoort.
4. Overbodig om te melden, maar toch: uiteraard gelden alle huisregels over etiquette, respect, et cetera. Behandel hem als onze gast en zorg dat hij zich enorm welkom voelt… Maar dat kunnen we vast aan jullie overlaten, daar twijfelen wij niet aan.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: zo 03 okt 2010, 20:50 
Gouverneur
Avatar gebruiker

Berichten: 2357
Woonplaats: Someren
Bij deze is het topic geopend en kunnen de eerste vragen gesteld worden. Veel plezier! :D


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 04 okt 2010, 01:03 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6325
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Welkom op Bordspelmania, Anthony.

Ik heb al lovende woorden gehoord over je spel 'Era of Inventions'. De komende spellenbeurzen hoop ik de gelegenheid te krijgen om dit spel uit te proberen.

Dan zal ik de vragenronde maar openen.

1. Hoe kwam je op het idee voor 'Era of Inventions'?

2. Kan je ons in het kort wat vertellen over het spelthema en het spelmechanisme?

3. Wat was er eerst, het spelthema of het spelmechanisme?

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 04 okt 2010, 01:14 
Website beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2470
Gefeliciteerd met de uitgave van je spel Anthony. Ik hoop op Essen de kans te krijgen je spel te mogen spelen!

Lijkt me handig als iedereen doornummert!


Hierbij een paar vragen:
4. Is het misschien mogelijk dat je jou spel komt uitleggen op één van de spelavonden van Spellenvereniging Blauw! in Zwolle?

5. Heb je al meerdere spellen ontworpen voor Era of Inventions?

6. Wat is je historie in de spellen wereld?

7. Hoe vind je de belangstelling voor je spel?

8. Hoeveel exemplaren van Era of Inventions zullen er verkocht worden?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 04 okt 2010, 09:40 
3. Witness (2014)

Berichten: 708
Woonplaats: Burcht (Antwerpen)
9. Wat zijn je favoriete spellen van andere auteurs?
10. Wat is je job? (ik ga ervan uit dat fulltime-spelontwerper een job is die weinigen gegund is, en dat dat dus momenteel ook voor jou nog een droom blijft)

Ook vanwege mij trouwens succes gewenst met je publicatie, ik probeer zeker te testen in Essen of op Spel.

_________________
[img]https://www.bordspelmania.eu/images/bgg/Stefaan_Henderickx.png[/img]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 04 okt 2010, 12:38 
Spelauteur
Avatar gebruiker

Berichten: 21
Bart schreef:
Welkom op Bordspelmania, Anthony.

Ik heb al lovende woorden gehoord over je spel 'Era of Inventions'. De komende spellenbeurzen hoop ik de gelegenheid te krijgen om dit spel uit te proberen.

Dan zal ik de vragenronde maar openen.

Hallo Bart,

1. Hoe kwam je op het idee voor 'Era of Inventions'?


In de eerste instantie wilde ik een soort handelsspel maken gebaseerd op produktie, transport en vervaardiging van produkten. Maar gaande weg kwam ik tot de conclusie dat het aan diepgang ontbrak. Toen bedacht ik de combinatie van uitvindingen en patenten erbij. Uitendelijk bleek dit thema doorslaggevend voor de uiteindelijke ontwikkeling van het spel.

Bart schreef:
2. Kan je ons in het kort wat vertellen over het spelthema en het spelmechanisme?


Het spel is workerplacement. Iedere speler plaatst zijn actieschijf op een beschikbaar actieveld. Als alle spelers dit hebben gedaan voeren alle spelers hun gekozen acties uit. Ook hebben alle spelers de mogelijkheid tussen hun hoofdacties door miniacties uit te voeren met bonusactieschijven.

Er zijn 6 verschillende acties te kiezen; fabrieken bouwen, grondstoffen winnen via eigen fabrieken, grondstoffen kopen op de markt, uitvindingen ontwikkelen en/of patenten vastleggen, produkten produceren of gebruik maken van de ruilmarkt.

Bart schreef:
3. Wat was er eerst, het spelthema of het spelmechanisme?


Over het algemeen probeer ik voor dat ik een spel ga ontwerpen eerst een goed thema te verzinnen. Vaak werkt het bij mij zo dat dan ook de ideeën voor het spelmechanisme ontstaat. Je wilt iets maken en testen, vervolgens loop je vast en ga je op zoek naar een oplossing. Hier gaat vaak het meeste tijd in zitten. Maar als je er eenmaal uit bent is hwt vaak een kwestie van de juiste balans in het spel zien te vinden.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 04 okt 2010, 12:50 
8. StreetSoccer (2002)
Avatar gebruiker

Berichten: 753
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
11. Ben je al eens eerder op Spiel geweest? Zo ja: wanneer was de eerste keer en wat is je het meeste bijgebleven? Zo nee, waarom niet?

12. Ga je dit jaar naar Spiel? Als dat zo is, ga je dan voornamelijk als spelauteur of als spelliefhebber?

13. Zoals je wellicht weet, is het Spellenspektakel dit jaar geschrapt. Hoe kijk je daar als spelauteur tegenaan?

14. Heb je al concrete ideeën voor een volgend spel?


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 04 okt 2010, 12:53 
Spelauteur
Avatar gebruiker

Berichten: 21
Misth schreef:
Gefeliciteerd met de uitgave van je spel Anthony. Ik hoop op Essen de kans te krijgen je spel te mogen spelen!

Dank je, lijkt me leuk en ik hoop je daar te zien...!

Lijkt me handig als iedereen doornummert!


Hierbij een paar vragen:
4. Is het misschien mogelijk dat je jou spel komt uitleggen op één van de spelavonden van Spellenvereniging Blauw! in Zwolle?


Voor Spiel gaat het helaas niet meer lukken. Ik zal even in mijn agenda kijken... Het antwoord hou je even van mij te goed oke?

Misth schreef:
5. Heb je al meerdere spellen ontworpen voor Era of Inventions?


Ja, ik ontwerp al 20 jaar spellen. Helaas is het de voorgaande jaren net niet gelukt om het uitgegeven te krijgen. Ik heb veel stategische SF spellen gemaakt. Die zitten kant en klaar in een doos. Op dit moment werk ik aan meerdere spellen tegelijk. Dus wie weet wat de toekomst brengt?

Misth schreef:
6. Wat is je historie in de spellen wereld?


Era of inventions is mijn eerste uitgave... Ik hoop ook zeker niet de laatste!

Misth schreef:
7. Hoe vind je de belangstelling voor je spel?


Aangezien ik als ontwerper een nieuwkomer ben, ben ik blij met elke vorm van interesse voor mijn spel. Maar wat ik het allerbelangrijkste vind is dat ik hoop dat mensen met veel plezier mijn spel zullen "blijven" spelen.

Misth schreef:
8. Hoeveel exemplaren van Era of Inventions zullen er verkocht worden?


Het antwoord heb ik wel maar weet niet of ik dit kenbaar mag maken?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 04 okt 2010, 14:32 
Spelauteur
Avatar gebruiker

Berichten: 21
Enrico schreef:

Hallo Enrico,

11. Ben je al eens eerder op Spiel geweest? Zo ja: wanneer was de eerste keer en wat is je het meeste bijgebleven? Zo nee, waarom niet?


Ja, mijn eerste keer op spiel was in 2008. wat mij het meeste is bijgebleven was toen ik binnen kwam overweldigd werd met indrukken. De eerste gedachte die bij mij op kwam was dat ik regelrecht in de spelletjeshemel was beland. En het hiernamaals zonder dit alles best wel eens tegen zou kunnen vallen!

Enrico schreef:
12. Ga je dit jaar naar Spiel? Als dat zo is, ga je dan voornamelijk als spelauteur of als spelliefhebber?


Ja, het is voor mij verplichte kost. In de eerste instantie ga ik er heen voor de lol en om te spelen. Maar natuurlijk ook als auteur om contacten te leggen met uitgevers en nieuwe mensen te leren kennen. Uiteraard heb ik een boodschappenlijstje met spellen die mijn aandacht hebben.

Enrico schreef:
13. Zoals je wellicht weet, is het Spellenspektakel dit jaar geschrapt. Hoe kijk je daar als spelauteur tegenaan?


Ik vind het jammer. Het was toch een leuke gebeurtenis.

Enrico schreef:
14. Heb je al concrete ideeën voor een volgend spel?


Ja, op dit moment werk ik aan diverse spellen. Maar werk hier aan op mijn eigen tempo. Het is en blijft voor mij een hobby. En als daar dan zoals nu iets moois uit voort vloeit dan is dat mooi meegenomen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 04 okt 2010, 14:54 
Burgemeester
Avatar gebruiker

Berichten: 1246
Woonplaats: Woerden
Hoi Anthony, vraag 9 & 10 vergeten :wink:

Zal ik de volgende vraag stellen!

15. Hoe ben je bij Quined Games terecht gekomen?

_________________
Mijn geleuter!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 04 okt 2010, 18:38 
Spelauteur
Avatar gebruiker

Berichten: 21
stefaan schreef:
9. Wat zijn je favoriete spellen van andere auteurs?)


In de eerste instantie vind ik Catan met steden en ridders nog steeds erg leuk.

Maar ook Puerto Rico, Ticket to Ride, Regenwormen.

En af en toe Funckenschlag, Agricola, Imperial en Axis & Allies.

Maar ook ouderwetse spellen als scrabble, barricade en Stratego horen bij mijn eeuwige favorieten.

stefaan schreef:
10. Wat is je job? (ik ga ervan uit dat fulltime-spelontwerper een job is die weinigen gegund is, en dat dat dus momenteel ook voor jou nog een droom blijft)


Op dit moment werk ik als sociaal juridisch dienstverlener bij een grote gemeentelijke instelling. Ik doe dit werk dan ook met veel plezier.

Full time spellen ontwerpen is helaas maar voor weinigen weggelegd. Dat geldt uiteraard ook voor mij. Geen gebrek aan creativiteit en inspiratie. Het is eerder een kwestie van gewoon doen en doorzetten. Een goed idee uitdenken en uitwerken gaat heel veel tijd in zitten. Het is naar mijn idee al een hele kunst op zich om dat voor elkaar te krijgen.

Maar je weet maar nooit, toch?

stefaan schreef:
Ook vanwege mij trouwens succes gewenst met je publicatie, ik probeer zeker te testen in Essen of op Spel.


Dank je wel, als het niet te hectisch is hoop ik je uiteraard aan de demotafel te zien!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 04 okt 2010, 20:15 
Spelauteur
Avatar gebruiker

Berichten: 21
cab schreef:
Hoi Anthony, vraag 9 & 10 vergeten :wink:

Zal ik de volgende vraag stellen!

15. Hoe ben je bij Quined Games terecht gekomen?


Hallo gab,

In al die jaren dat ik spellen ontwerp heb ik wel regelmatig contact gehad met een aantal nederlandse uitgevers en aan hen mijn voorgaande spellen gepresenteerd, maar kwam elke keer net niet door de selectie heen. Dit jaar besloot ik het eens op een andere manier te doen. Ik werd lid van Ducosim en was al vrij snel op hoogte van de mogelijkheden die deze vereniging en met hun goed georganiseerde beurzen voor mij konden betekenen. Na een jaar de kat uit de boom te hebben gekeken en het spel met vrienden bij spellenclub Tyche in Amsterdam te hebben getest, besloot ik met mijn nieuwste spel Glorious Inventions, nu Era of Inventions voor het eerst op deze spellenbeurs te gaan staan. Toen ik op de beurs kwam was er nog maar 1 tafef vrij. En dat was de tafel naast de WC op de gang. Geen beste plek om te beginnen. Ik noem deze dan ook voor grap de Tarzanbocht omdat iedereen snel even tussen het spelen door naar de WC rent en nog even snel omkijkt van, oh... daar staat ook nog iemand met een spel... Na een uur opzetten en wachten zag ik een bekende en vroeg hem even op mijn spullen te passen. Ik snelde de grote zaal binnen en sprak iemand van Quined Games aan die ik al eerder op de beurs had ontmoet. Ik vroeg hem of hij of iemand anders van het team bereid was mijn prototype te testen en te beoordelen? Gelukkig wist ik één persoon zover te krijgen, en samen met nog iemand hebben we het spel een aantal rondes gespeeld. Hij was erg te spreken over het spel, al moest er nog het één en ander aan finetuning gebeuren. Ik gaf hem mijn kaartje en hij besloot contact met Quined Games op te nemen en mij hiervan op de hoogte te houden. Binnen 2 weken werd er een testavond georganiseerd met de redactie van Quined. Dit was uiteraard het moment. Ik had een goede vriend en mede spelontwerper Arthur Tebbe (Wild Life/Anubis) meegenomen als back up, mocht ik de kluts kwijt raken. Het was een gezellige avond. Ik gaf Quined het spel mee en een week later kwam het verlossende bericht! Ze wilden het uitgeven en ik sprong een gat in de lucht en kon mijn geluk niet op. In de daar op volgende maanden hebben we gezamelijk, Hans Janssen de grafisch ontwerper, de redactie van Quined, een aantal invloedrijke spelers en ik als een team hard gewerkt om het spel voor spiel 2010 van de grond te krijgen! Het resultaat, Een prachtig levendig bordspel van eigen bodem waar veel mensen met goede suggesties en liefde voor spellen aan hebben bijgedragen.

Maar het mooiste van dit verhaal blijft natuurlijk dat ik als de grote onbekende van 2010 na al die jaren thuis te hebben geknutseld toen al mijn moed heb verzameld en gewoon met mijn spel op Ducosim ben gaan staan en er gewoon voor ben gegaan!

Ik kan creatieve ambitieuze spelontwerpers dan ook van harte aanbevelen hetzelfde te doen. Want je ziet het, de aanhouder wint!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 04 okt 2010, 22:48 
Gouverneur
Avatar gebruiker

Berichten: 2357
Woonplaats: Someren
16. Hoe lang ben je uiteindelijk dan precies bezig geweest met het ontwikkelen van Era of Inventions?

17. Als je een of meerdere spellen ter vergelijking zou moeten nemen met Era of Inventions, welke zou je dan kiezen? Of komt er geen enkel spel ook maar in de buurt?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 04 okt 2010, 23:28 
Spelauteur
Avatar gebruiker

Berichten: 21
Hoi,

P.T. schreef:
16. Hoe lang ben je uiteindelijk dan precies bezig geweest met het ontwikkelen van Era of Inventions?

Ik ben er in mei 2009 mee begonnen en ben er ongeveer 10 maanden mee bezig geweest.

P.T. schreef:
17. Als je een of meerdere spellen ter vergelijking zou moeten nemen met Era of Inventions, welke zou je dan kiezen? Of komt er geen enkel spel ook maar in de buurt?

Dat vind ik een lastige vraag. Ik zou het niet direct weten. Ik denk dat spelers deze vraag beter kunnen beantwoorden dan ik.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 05 okt 2010, 14:25 
Gouverneur
Avatar gebruiker

Berichten: 2357
Woonplaats: Someren
18. Era of Inventions maakt deel uit van de master print serie. heb je eigenlijk zelf de gehele serie bijeen en welke daarvan bevalt je het meest?

19. Heb je nog ideeën voor uitbreidingen voor Era of Inventions of ga je hem laten zoals hij is?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
41 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Spelontwerpers en designers  
 Feed - Onderwerp - Q&A met Anthony Daamen, de auteur van Era of Inventions  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

Anthony Daamen, Era of Inventions, Q&A, Quined Games, V&A



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®