Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




14 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 20 maart 2011, 12:35 
Professor Pimpel
Avatar gebruiker

Berichten: 233
Woonplaats: Joure (Friesland)
Op basis van de vele goede recensies Dominion aangeschaft.
Gister 3 spellen gespeeld en dat is niet slecht bevallen dus zal wel vaker op tafel komen.
Ben echter niet uitgesproken positief
Verschil tussen verlies en winst was minder dan 10 punten. Dus degene die de laatste 6p hertogdom koopt wint het spel!
Eerst is het vooral actie kaarten en geld oppotten en dan in één keer wordt het om en om punten kopen. Dat werkt prima als je ook geluk hebt als je de juiste combi kaarten in je start set van 5 kaarten hebt. Andere ervaringen?
Wil het zeker ook eens met 3 personen spelen.
Het bijhouden van de extra actie/aanschaf was een chaotisch gebeuren. Wij kwamen op het idee om de kaarten als een rijtje uit te leggen zodat je het zo nodig na kunt tellen.

_________________
Winnen is niet het doel als je maar speelt om te winnen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 20 maart 2011, 19:34 
Condottiërre
Avatar gebruiker

Berichten: 944
Woonplaats: Tielt
Ja, ergens heb je wel gelijk als het met twee speelt dat je dan plotseling om de beurt punten koopt. Af en toe eens een Hertogdom kopen eerder in het spel kan dan wel het verschil maken. Dat is toch wat ik wel eens durf te doen. Maar ik moet ook zeggen dat het lage puntenverschil op het einde wat mij betreft niet storend is.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: zo 20 maart 2011, 21:52 
www.decktet.com
Avatar gebruiker

Berichten: 1490
Woonplaats: Soesterberg
Dan wordt het dus een kwestie van wie het als eerste lukt om op de punten over te stappen. En wanneer je daar precies mee moet beginnen is lastig zat!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 21 maart 2011, 11:21 
Gouverneur
Avatar gebruiker

Berichten: 2357
Woonplaats: Someren
Ik probeer al vrij vlug in het begin de 3 punten te kopen. Zodat ik in ieder geval aan kop lig. Daarnaast kan ik dan altijd doormiddel van het kopen van die 3 punten, gelijk scoren als de ander de 6 punten pakt.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 21 maart 2011, 15:09 
www.decktet.com
Avatar gebruiker

Berichten: 1490
Woonplaats: Soesterberg
Maar dan heb je wel het hele spel nutteloze 3VP kaarten in je hand, dus haal je verderop in het spel waarschijnlijk minder punten binnen...

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 21 maart 2011, 16:35 
Gouverneur
Avatar gebruiker

Berichten: 2357
Woonplaats: Someren
Ik vind ze niet waardeloos. Ik koop regelmatig zulke kaarten, maar zorg wel dat ik verder een sterke hand heb om ook die van 6 binnen te harken.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 21 maart 2011, 16:57 
www.decktet.com
Avatar gebruiker

Berichten: 1490
Woonplaats: Soesterberg
Ze zijn ook niet waardeloos, want aan het einde van het spel krijg je er punten voor. Alleen als je ze vervolgens weer in je hand krijgt heb je er op dat moment niets aan en had je liever een zilverkaart gehad.

Niet dat het kopen van VP's in het begin altijd slecht zou zijn hoor. Ik wilde alleen benadrukken dat juist die overweging van of het wel of niet verstandig is om al VP's te kopen het spel juist erg leuk en uitdagend maakt.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 21 maart 2011, 19:05 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5846
Woonplaats: Woerden
Seabie schreef:
Ze zijn ook niet waardeloos, want aan het einde van het spel krijg je er punten voor. Alleen als je ze vervolgens weer in je hand krijgt heb je er op dat moment niets aan en had je liever een zilverkaart gehad.

Niet dat het kopen van VP's in het begin altijd slecht zou zijn hoor. Ik wilde alleen benadrukken dat juist die overweging van of het wel of niet verstandig is om al VP's te kopen het spel juist erg leuk en uitdagend maakt.


Het kopen van VP's in het begin is bijna altijd slecht. Zelfs als je al snel een provincie kunt kopen, dan is het vaak toch beter om eerst een goud te kopen, zodat je deck beter loopt en je later 2 beurten op rij bijv. provincies kunt kopen. Dit geldt overigens ook voor platinum vs. kolonie. Een uitzondering waarin het wel slim kan zijn om snel VP te kopen is wanneer een paar stapels snel op lijken te raken (bijv. Tuinen of Ironworks (weet de naam niet meer)), maar dan is het eigenlijk ook niet meer 'in het begin', omdat het spel dan korter duurt.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 21 maart 2011, 19:44 
Shai-Hulud
Avatar gebruiker

Berichten: 516
Woonplaats: Kaprijke
Een typisch slachtoffer van Dominion dat beter Thunderstone had gekocht als je het mij vraagt ;)

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 21 maart 2011, 19:48 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6695
Woonplaats: Leusden
Leto schreef:
Een typisch slachtoffer van Dominion dat beter Thunderstone had gekocht als je het mij vraagt ;)


Tunnelvisie, het grote risico van Thunderstone. :wink:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: ma 21 maart 2011, 19:50 
Condottiërre
Avatar gebruiker

Berichten: 944
Woonplaats: Tielt
Ik vind zowel Dominion als Thunderstone schitterend.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: ma 21 maart 2011, 23:37 
www.decktet.com
Avatar gebruiker

Berichten: 1490
Woonplaats: Soesterberg
Ik ken alleen Dominion (sinds een maand, en het is met stip m'n meest gespeelde spel deze maand). Wat zijn de verschillen met Thunderstone?

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 21 maart 2011, 23:51 
Condottiërre
Avatar gebruiker

Berichten: 944
Woonplaats: Tielt
Eigenlijk zijn ze behoorlijk verschillend hoor en toch zal je aan Dominion denken als je Thunderstone speelt. Bij Thunderstone zit er een fantasyelement in en moet je monsters verslaan om punten binnen te halen. Bij Thunderstone moet je bij het begin van je beurt ook de keuze maken of je naar het dorp trekt om dingen te kopen en up te graden of de dungeon intrekken om monsters te verslaan of rusten om kaarten af te leggen.

Als je graag Dominion speelt en je bent niet vies van een vleugje fantasy dan zal Thunderstone zeker in de smaak vallen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: vr 25 maart 2011, 12:03 
Genius
Avatar gebruiker

Berichten: 5846
Woonplaats: Woerden
Voornaamste nadeel van Thunderstone en groot voordeel van Dominion is speelduur.
Bij dominion speel je met z'n 2en makkelijk 3 in 1 uur, bij Thunderstone is het krap 1 in 1 uur. Ik heb beide spellen en ik vind beide op hun eigen manier leuk.
De dorp-kant van Thunderstone is datgene wat mensen aan Dominion doet denken. Je hebt goud in je handen, eventuele actiekaarten waarmee je bijv. iets kunt vernietigen, en je hebt de keuze uit een groot aantal kaarten (4 heroes en 12 village, even uit mijn hoofd) die je kunt kopen om je deck mee op te bouwen. Ook het continu shuffelen en trekken van kaarten (in dit geval 6 ipv 5 bij dominion) is natuurlijk vergelijkbaar.

Dominion is verder wat strategischer (zeker met de laatste uibreiding Welvaart waarbij je 'engines' opbouwt die dan op het eind 'afvuren') waarbij de beste speler toch vaak wint. Thunderstone heeft wat meer geluk door bijv. wat voor monsters beschikbaar zijn als je naar de dungeon gaat. Ook is het bij Thunderstone veel moeilijker om je deck klein te houden (weinig vernietigings-mogelijkheden), dus geluk hebben met het trekken van de juiste kaarten is wat belangrijker.

Als je houdt van snelle spelletjes zonder thema, kies dan dominion (lets' face it, je denkt toch met name in +actie/+aanschaf/+kaart/vernietigen en niet aan een thematisch iets etc.). Als je thema wat belangrijker vindt, dan is Thunderstone uitermate geschikt. Als je het speelt dan spreek je al snel van> Ik ga even mijn Dwerg uitrusten met een Warhammer en spreek deze spreuk over hem uit, zodat hij meer aanvalskracht heeft en met dit zoeklicht erbij heeft hij dan genoeg zicht om deze Witte Draak neer te maaien.
Thema is niet tacked-on bij Thunderstone (wel bij dominion), het past er echt bij!

Nogmaals, ik vind allebei leuk. Allebei hebben hun voordelen. Ik speel meer dominion, omdat het nu eenmaal sneller speelt en makkelijker is om te introduceren met nieuwe mensen. Thunderstone staat echter hoog op mijn lijst om wat meer te willen spelen!

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
14 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Duo  
 Feed - Onderwerp - Dominion met 2 personen, ervaringen.  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Tags

2 spelers, 999 Games, Dominion



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®