fretjes4ever schreef:
ik heb net de uitbreiding tovenaars en draken gekocht. Maar is wat verwarring. Als je aan eind van de beurt een ontwikkelingskaart wil ruilen, dan mag je hem onder een stapel leggen en daarvan de bovenste kaart pakken. Maar mag je ook een 'groene' 'gele' of 'rode' kaart onder 1 van de paarse stapels leggen? die liggen niet voor niks apart denk ik. Of mag dit wel?
Ik houd mijn uitbreidingskaarten altijd gescheiden van de rest en vice versa.
Citaat:
en dan nog een vraag. Wat is precies de werking/functie van de kaart 'steen der wijzen' na het lezen van de beschrijvingen komen we hier nog steeds niet uit.
Je krijgt er 2 OP voor. Verder blokkeert deze kaart álle gele kaarten en toverboeken die iets naars kunnen doen met landen, gebouwen, of eenheden. Deze kaart is alleen interessant als je al 9 of 10 OP hebt en wilt dat je tegenstander geen leuke grappen meer zal uithalen. Voor de rest is de kaart waardeloos.
Citaat:
en mag je alleen maar tovenaars en spreuken aan je citadel leggen of ook gewoon stadsuitbreidingen en ridders? Tellen de tovenaars mee voor de 4 bouwplaatsen van een citadel?
Dat staat in de handleiding op pagina 4: 'Ook zonder tovenaars mogen vier ontwikkelingskaarten (groene dorpsuitbreidingen, magische kaarten) aan een citadel worden gelegd. Tevens biedt de citadel plaats aan vier tovenaars. [...] Het is niet toegestaan om stadsuitbreidingen aan een citadel te bouwen. Gebeurtenissen of akties die met steden te maken hebben, gelden niet voor citadellen.' Dus geen stadsuitbreidingen; en voor zover ik me kan herinneren mag je ridders in dorpen neerpoten, dus ook in een citadel.
Overigens is T&D de slechtste uitbreiding op het basisspel als je het 'normale' spel speelt (dus niet de toernooivariant) omdat de kaarten geen OP geven, terwijl je wel toverkracht verbruikt om 'leuke dingen' te doen. In het basisspel zijn 'leuke kaarten' ook vrijwel altijd gekoppeld aan OP. Iemand die probeert met magie te winnen van iemand die geen magie gebruikt, verliest vrijwel altijd. Er is slechts één truc die je kunt gebruiken om iets goedkoper uit te zijn en dat is het gebruik van
Magische Groei in combinatie met
Wijsheid der Ouden. Maar dat scheelt je voor de 3 OP die het oplevert per saldo---als ik me goed herinner---2 grondstoffen per OP, en aangezien je tot 13 OP moet spelen... Nee. Als je alleen met T&D speelt, is ze zo goed als waardeloos.