Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





38 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Revolution
BerichtGeplaatst: di 06 sep 2005, 12:58 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 694
Woonplaats: Hazerswoude
Om maar gelijk met een pittig spel te beginnen: wie heeft Revolution van Phalanx Games al eens gespeeld? Ik heb het staan, maar helaas nog niet kunnen spelen en ben erg benieuwd naar ervaringen!

_________________
"Alweer een zeven?! " Daar is ie weer... de struikrover slaat toe!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 06 sep 2005, 13:33 
Team Bordspelmania
Avatar gebruiker

Berichten: 5977
Woonplaats: Rijen
Da's wel gelijk heel pittig! Ik heb het één keer gespeeld en dan nog maar ronde 0-4. Ik zou het graag vaker spelen, maar het kost je gewoonweg veel tijd. Dat wil zeggen: ik denk dat als het vaker gespeeld wordt dat het sneller zal gaan, maar op dit moment moet ik er toch wel een dagje voor uit trekken.

Mijn ervaring was in ieder geval goed. Er zit enorm veel in het spel. 't Is te hopen dat het snel gaat vriezen: geen voetbal: Revolution!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 06 sep 2005, 14:00 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Diverse malen gespeeld met twee, drie en vier spelers, helaas nog niet met vijf.

Mijn mening: valt tegen gezien de naam van de ontwerper. De eerste paar keer zijn ongelofelijk interessant: je moet ontzettend veel in de gaten houden, iedereen heeft wat anders aan zijn hoofd en je bent lang en gezellig bezig. Maar daarna begint op te vallen dat het spel met twee en vier spelers halverwege niet meer vooruit te branden is. Dit komt door de ongelofelijk sterke defensiemechanismen die een aanval van buitenaf vrijwel altijd kunnen afslaan, of op z'n minst tot een langdurige en prijzige business promoveren. De uitzondering is de gereformeerde fractie: die dendert met hun fenomenale ondersteuning overal naar binnen. Bij twee en vier spelers moet je er alles aan doen om te voorkomen dat ze in de eerste twee speelbeurten een voet tussen de deur krijgen, anders winnen ze.

Bij drie spelers is er werkelijk geen houden meer aan: de gereformeerden wandelen rustig naar het zuiden en pikken alles in wat op hun weg ligt. Bijzonder vervelend voor de overige partijen is dat die van nature ruzie hebben over hun eigen achterland en dat de gereformeerden na het innemen van een universiteit deze rustig aan hun lot over kunnen laten: alleen de katholieken kunnen ze eruit werken en dat is een héle taaie klus. Met drie loopt het wel wat beter, maar ik kreeg sterk de indruk dat de balans zoek was.

Met vijf spelers denk ik dat er nog steeds stagnatie zal optreden, maar dat de gereformeerden minder makkelijk zullen winnen omdat er meer tegenstand (in de zin van een extra fractie) is. Maar als ik vijf spelers bij elkaar heb die bereid zijn lang te spelen, zet ik Civilization (van dezelfde auteur) op tafel: daar krijg ik het gevoel dat ik iets bereik. Revolution is een spel voor mensen die van gepriegel op de vierkante millimeter houden (letterlijk :-)) en waar alles subtiel is en met beleid dient te gebeuren. Dat kan ik in een spel van een uur nog wel waarderen, maar als het zes uur gaat duren is de lol er na die tijd wel vanaf.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 06 sep 2005, 21:53 
Sojaboon
Avatar gebruiker

Berichten: 21
Woonplaats: Sprang-Capelle

Ik zou Revolution graag een keer spelen met ervaren spelers. Ik heb het spel al een half jaar, maar het is er nog steeds niet van gekomen om het eens te spelen. Het is vrij gecompliceerd met 20 fasen per speler per ronde! Als er mensen zijn die ervaring met het spel hebben en het een keer willen uitleggen en/of spelen, en in de buurt van Midden-Brabant wonen, stuur mij dan een mailtje...
Ik kijk er naar uit...


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 07 sep 2005, 10:17 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 694
Woonplaats: Hazerswoude
William en/of Pleunie schreef:
Ik zou Revolution graag een keer spelen met ervaren spelers. Ik heb het spel al een half jaar, maar het is er nog steeds niet van gekomen om het eens te spelen. Het is vrij gecompliceerd met 20 fasen per speler per ronde! Als er mensen zijn die ervaring met het spel hebben en het een keer willen uitleggen en/of spelen, en in de buurt van Midden-Brabant wonen, stuur mij dan een mailtje...
Ik kijk er naar uit...


Omgeving Leiden is ook goed: ik doe graag mee! :)

_________________
"Alweer een zeven?! " Daar is ie weer... de struikrover slaat toe!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 07 sep 2005, 11:45 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Ik ben ondanks mijn ervaringen nog best te porren voor een spel inclusief uitleg. Alleen woon ik in Amsterdam, dus ik vrees dat het zal betekenen dat er mensen moeten gaan reizen :?.

Kleine waarschuwing: je moet voor een spel met vijf spelers en uitleg al gauw rekenen op zes tot acht uur spelen, met andere woorden je zult een kostbare (?) dag van je weekend kwijt zijn én ook nog eens vroeg op moeten staan. Ook zou ik Revolution afraden als je hart bij lichte spellen (Kolonisten van Catan, Ticket to Ride, Carcassonne) ligt; je moet echt van stevige kost (wargames, Eufraat & Tigris, Java) houden. Ervaring met Tresham's Civilization is niet noodzakelijk, maar maakt het leren van Revolution wel een stuk eenvoudiger.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 08 sep 2005, 14:02 
Sojaboon
Avatar gebruiker

Berichten: 21
Woonplaats: Sprang-Capelle
Ik heb nu niet veel tijd om uitgebreid te reageren, maar ik ben blij met de reacties van De Struikrover en Cymric. Mischien dat we binnenkort een zaterdag of zondag kunnen prikken om te spelen. Leiden lijkt met nog het meest centraal. Goed plan? Laat het maar weten, dan kunnen we een datum afspreken.

_________________
Don't think twice..... Throw the dice!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 09 sep 2005, 13:24 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 694
Woonplaats: Hazerswoude
William en/of Pleunie schreef:
Ik heb nu niet veel tijd om uitgebreid te reageren, maar ik ben blij met de reacties van De Struikrover en Cymric. Mischien dat we binnenkort een zaterdag of zondag kunnen prikken om te spelen. Leiden lijkt met nog het meest centraal. Goed plan? Laat het maar weten, dan kunnen we een datum afspreken.


Ik zeg prima plan: misschien kan ik mijn broer ook nog wel porren om mee te spelen! Reizen vind ik niet zo'n probleem!

_________________
"Alweer een zeven?! " Daar is ie weer... de struikrover slaat toe!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 09 sep 2005, 15:33 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Akkoord. Ik kan mijn vriendin waarschijnlijk ook nog wel porren, dan zijn we met 5. Ik stel voor dat we zo centraal mogelijk spelen, dat is dus zoals het ernaar uitziet Leiden. Dan stel ik ook voor dat de organisatie in handen van De Struikrover komt: het is strikt genomen zijn (haar?) huis dat we gaan ... eh... bezetten ;-). Ik wacht verdere pb-tjes wel af.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 09 sep 2005, 17:38 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 694
Woonplaats: Hazerswoude
cymric schreef:
Akkoord. Ik kan mijn vriendin waarschijnlijk ook nog wel porren, dan zijn we met 5. Ik stel voor dat we zo centraal mogelijk spelen, dat is dus zoals het ernaar uitziet Leiden. Dan stel ik ook voor dat de organisatie in handen van De Struikrover komt: het is strikt genomen zijn (haar?) huis dat we gaan ... eh... bezetten ;-). Ik wacht verdere pb-tjes wel af.


Ok ik ben de klos. Dat wordt eerst mijn vrouw waarschuwen dat we weer een paar spellengekken over de vloer krijgen, dat er een dag lang niet tegen me gepraat mag worden (concentratie) en daarna ook niet als ik verlies. Ok, ik zal het regelen: kent iemand een goede echtscheidingsadvocaat! :wink:

Ik zal even kijken en zal jullie wel Pb-en. Ik moet jullie trouwens waarschuwen: ik woon niet in Leiden maar een dorpje daar vlak naast! Dat kent niemand, vandaar Leiden! :o

_________________
"Alweer een zeven?! " Daar is ie weer... de struikrover slaat toe!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 11 sep 2005, 23:26 
Sojaboon
Avatar gebruiker

Berichten: 21
Woonplaats: Sprang-Capelle
Symric en struikrover, hebben jullie mijn pb al ontvangen?

_________________
Don't think twice..... Throw the dice!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 12 sep 2005, 00:20 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Nee, maar volgens mij werkt dat PB nog niet helemaal... Berichten aan mijzelf verstuurd komen namelijk niet aan.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 12 sep 2005, 13:37 
Hazelnoot Ridder
Avatar gebruiker

Berichten: 694
Woonplaats: Hazerswoude
Ik heb nog niks ontvangen, maar heb al wel PB gebruikt met iemand anders dus het zou moeten werken.

_________________
"Alweer een zeven?! " Daar is ie weer... de struikrover slaat toe!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 12 sep 2005, 18:44 
PIONier

Berichten: 2
Woonplaats: Amsterdam
hihi had het nog even niet door met gast enzo. Anyways dit is mn eigenlijke naam.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 13 sep 2005, 18:27 
Sojaboon
Avatar gebruiker

Berichten: 21
Woonplaats: Sprang-Capelle
Goed, Struikrover en Symric, in mijn pb zou moeten staan dat het mij het verstandigste lijkt als de Struikrover met een voorstel voor een datum komt, aangezien we zijn huis gaan gebruiken om Revolution te spelen.
Dus Struikrover, kijk maar eens even op je kalender, en kies maar eens een mooie dag uit!
Groeten William en Pleunie

_________________
Don't think twice..... Throw the dice!


Omhoog
Offline Profiel     
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
38 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Revolution  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Tags

Phalanx Games, Revolution



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®