Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





10 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 15 sep 2011, 22:26 
Party Animal

Berichten: 497
Begin oktober 2011 zal Upon A Salty Ocean verschijnen en de Nederlandse uitgave hiervan zal worden verzorgd door Rocks Games. Marco Pranzo is de autheur van dit spel wat als thema de Franse havenstad Rouen in de 16e eeuw draagt. Lamberto Azzariti verzorgde het artwork. Naast Rocks Games zit ook Rio Grande en Giochix.it achter deze productie.

In dit spel draait het om gepekelde vis dat veilig de haven moet worden binnengebracht om deze goed te verkopen op de lokale markt.
Met het hardverdiende geld kan de speler bijvoorbeeld zoutmijnen uitbouwen, zijn vloot uitbreiden met een nieuwe carveel, meebouwen aan de Notre Dame kathedraal, een vuurtoren bouwen of diverse andere gebouwen bouwen die de eigenaar diverse voordelen brengen.

Dit strategische spel kan worden gespeeld met 2 tot 4 spelers van dertien jaar of ouder en heeft een spelduur van circa 100 minuten.

Afbeelding
Afbeelding

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 16 sep 2011, 08:04 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
Ziet er erg sfeervol uit, vooral de voorkant van de doos spreekt me aan. Jammer dat het spel klinkt als de zoveelste Caylus/De Kathedraal/Le Havre-kloon.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 18 sep 2011, 10:09 
Party Animal

Berichten: 497
Bij www.spelspul.nl kan het spel voorbesteld worden voor €39,95.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 18 sep 2011, 14:11 
9. Automobile (2009)

Berichten: 244
Woonplaats: Hoogland, gem. Amersfoort
Ja, dit is zeker een spel dat mijn aandacht heeft getrokken. In de kern een economisch spel. Na wat ik erover lees, verwacht niet weer een volgende Caylus. Ik ga 'm zeker uitproberen, ik verwacht hier wel wat van.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 18 sep 2011, 15:23 
10. Star Wars: Imperial Assault (2014)

Berichten: 708
Woonplaats: Burcht (Antwerpen)
Mac-S schreef:
Ziet er erg sfeervol uit, vooral de voorkant van de doos spreekt me aan. Jammer dat het spel klinkt als de zoveelste Caylus/De Kathedraal/Le Havre-kloon.


Ik vraag me af wat je met dat "klinken" bedoelt. Na het doornemen van de regels zie ik geen enkele link met één van de 3 genoemde spellen. Het doet me wat denken aan de mensen die langslopen terwijl je Imperial speelt en zeggen: "Oh dat is zo ongeveer zoals risk" en de beste in die stijl: "Dat is waarschijnlijk iets als kolonisten" tijdens Dominant species.

Los daarvan lijkt dit me wel een interessant spel in de categorie "eerst eens spelen, dan pas beslissen of het gekocht wordt."

_________________
[img]https://www.bordspelmania.eu/images/bgg/Stefaan_Henderickx.png[/img]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 18 sep 2011, 17:27 
Groninger Gamer
Avatar gebruiker

Berichten: 5600
Woonplaats: Haren, Gn
stefaan schreef:
Ik vraag me af wat je met dat "klinken" bedoelt. Na het doornemen van de regels (knip)


Ik geef onmiddellijk toe dat ik nog geen regels gelezen heb. Ik baseer mijn impressie geheel en al op de beschrijving in post 1 van dit topic. Daarin tref ik aan een Franse (haven)stad, een boel gebouwtjes die je verschillende voordelen geven en een kathedraal die de spelers gezamenlijk bouwen. (Nou vooruit, en gepekelde vis)
Natuurlijk heb je gelijk dat het dan erg kort door de bocht is om het meteen tot kloon van een paar andere spellen uit te roepen (ook al hebben die ook een of meer van de genoemde elementen, afgezien misschien van de gepekelde vis), maar ja... het is wel hoe ik probeer, in een seizoen waarin misschien wel 500 nieuwe spellen op de markt gegooid worden, te bepalen of een nieuw spel de moeite van verder onderzoek waard is (bv. regels lezen), om uiteindelijk te komen tot een shortlist van spellen waar ik graag mijn zeer beperkte uurtjes in Essen aan zou willen besteden.

Ongetwijfeld trek ik op basis van zulke korte beschrijvingen verkeerde conclusies, en zal ik dus een boel mooie spellen ten onrechte links laten liggen. Maar de ervaring leert me dat ik toch altijd wel iets van mijn gading kan vinden, en uiteindelijk heb ik daar genoeg aan. (Want er staan ook al tientallen mooie spellen in de kast.)

Moraal van dit verhaal: deze beschrijving nodigt mij niet uit om dit spel verder te onderzoeken. Met de nadruk op _mij_, want bij anderen werkt het ongetwijfeld wel.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 18 sep 2011, 19:36 
7. Macao (2009)

Berichten: 708
Woonplaats: Burcht (Antwerpen)
Mijn reactie kwam misschien wat scherp over. Je hebt gelijk dat originaliteit op het vlak van thema vaak matig is. Mijn interesse is ook groter als het niet gaat over een Middeleeuwse stad, Egyptische piramiden of handel in een havenstad.

_________________
[img]https://www.bordspelmania.eu/images/bgg/Stefaan_Henderickx.png[/img]


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 18 sep 2011, 23:31 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
UaSO is nog steeds een spel waar je de ene grondstof via via omzet in een andere en die via via weer in punten, daarbij geholpen door gebouwen van allerlei kunne; maar op deze manier de zaak beschouwen trekt Kolonisten gelijk met Puerto Rico of Hoogspanning... Nogal breed, dus.

Het speciale aan het spel is, voor zover ik de regels heb begrepen, dat het om marktmanipulatie gaat. Om precies te zijn, manipulatie van 2 markten, namelijk voor het zout (dat je nodig hebt om te pekelen) en de vis (voor het duur verkopen van in feite het gewonnen zout). Daartussen zitten allemaal kleine stapjes en interactietjes, want als iedereen goedkoop inkoopt en duur verkoopt is er natuurlijk geen klap aan. Je kunt zout zelf winnen, maar het ook kopen. Je kunt volgens mij ook speculeren mits je opslagruimte hebt. Het spel waar ik aan moest denken was, vreemd genoeg, Toscana—een wijnspel dat vorig jaar uitkwam en nooit de populariteit van Vinhos of zelfs Grand Cru benaderde—maar wel een marktschema kende waar UaSO veel van weg lijkt te hebben.

Mijn lief is echter geen fan van marktmanipulatie (Toscana vond ze weliswaar niet drie keer, maar toch wel twee keer niks), en de gedachte dat ik weer een spel uitgelegd krijg van die afschuwelijk slecht uitleggende Italianen (auteurs van de bestseller 'Hoe Een Spel Te Verkloten Voor Dummies') maakt me helemaal kopschuw. Dan wacht ik liever tot het ergens op een Nederlandse beurs opduikt.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: zo 06 nov 2011, 11:07 
Garnaal
Avatar gebruiker

Berichten: 357
Woonplaats: Amsterdam
Mijn eerste ervaringen met het spel: speelt lekker weg, en het draait niet alleen om de verkopen op de markt, maar ook om de invloed van gebouwen in de stad. Per gebouw is er maar een beperkt aantal vakjes waar spelers hun invloed kunnen nemen die ofwel gedurende het spel extra's opleveren, ofwel aan het eind van het spel punten. In die zin deed het spel me eerder aan Puerto Rico denken. Het aardige is ook, dat alles wat je koopt of verkoopt direct in overwinningspunten wordt gedaan. Een ander leuk element is dat de rondes variable zijn; pas als alle spelers zijn gepast is een (van de vijf) rondes voorbij. En soms wil een speler nog een extra actie (lees: uitgave) doen, want de startspeler voor de volgende ronde is degene die het meest achteraan staat op het scorespoor.

_________________
GAMEPACK.eu
'semper ridere'


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: zo 06 nov 2011, 14:51 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Thanks, Richard; ik moet eerlijk bekennen dat het qua spel in ieder geval niet dom of oninteressant klinkt. Wat al met al best een prestatie is als je bedenkt dat het over Middeleeuwse vissticks gaat :twisted:.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
10 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Rocks Games komt met Upon A Salty Ocean  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Tags

Rocks Games, Upon a Salty Ocean



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®