Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




8 berichten | Pagina 1 van 1 |
Auteur Bericht
 Berichttitel: Caylus ingewikkeld ?
BerichtGeplaatst: za 28 okt 2006, 18:11 
PIONier

Berichten: 3
Vanmiddag Caylus gekocht. Eerste indruk is erg goed. Alleen komen we helaas niet uit de regels van het spel. Na uitvoerig de regels gelezen te hebben (en dat zijn er nog al wat :wink: ) zijn we optimistich begonnen.

Wij liepen helaas al vast bij fase 2. Van de 5 opties die je in die fase hebt is alleen het passen ons duidelijk :lol: Wie kan ons vanaf daar verder helpen ?
In de regels wordt namelijk helemaal niet gesproken over dat je moet passen aan het einde van je handeling aan het einde van fase 2 maar dat lijkt me wel logisch, anders blijft je markeerschijf op de brug staan ?

Ook is het ons helemaal niet duidelijk wanneer je een houten, stenen of prestigegebouw aan mag leggen.

Ik hoop dat iemand ons verder kan helpen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 28 okt 2006, 19:28 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
Na een hele dag Caylus uitleggen moet ik opmerken dat bijna alle spelers de regels een stuk sneller snapten toen ik ze wees op de visuele herkenbaarheid van zowel alle tegels alsook het bord. Eigenlijk staat daar alles op afgebeeld, zoals het oranje/groene/grijze/blauwe kaartje met een pijltje erbij om te duiden dat je met een geactiveerde arbeider een gebouw in dezelfde kleur mag plaatsen.

Caylus is uiteindelijk niet moeilijk, alleen moet je even alle regels doornemen en al spelende zul je merken dat de handelingen vrij logisch en vloeiend in elkaar overlopen.

Even doorbijten, geduld wordt beloond! :wink:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 28 okt 2006, 19:40 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
Lees ook eens een of twee recensies. Die geven je vaak een aardig beeld van het spelverloop op hoofdlijnen, waardoor de details uit het regelboek gemakkelijker te verteren zijn:

http://www.spellink.nl/index.php?spel_id=1110


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 28 okt 2006, 20:41 
7. La Granja (2014)

Berichten: 733
Woonplaats: rilland
Op www.anderspel.nl staat een uitleg op video. Wellicht heb je daar wat aan.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 28 okt 2006, 22:28 
PIONier

Berichten: 3
Na mijn zoektocht op internet waar ik niks uit kwam en mijn bericht hier is mijn vriendin nog even aan het zoeken geweest. Die heeft een aantal verkortte handleiding en inderdaad die video gevonden. Dat heeft voor ons heel wat duidelijk gemaakt en inmiddels hebben we het eerste potje Caylus achter de rug (eindstand 101-101) 8)

In een recensie was ergens te lezen dat het spel bij het eerste gebruik wel "overweldigend" over kan komen door de vele handelingen en dat is inderdaad wel helemaal waar. Maar na het eerste potje is het wel goed te doen en vonden we het erg leuk.
Toch nog bedankt voor jullie reacties :D


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: Caylus ingewikkeld ?
BerichtGeplaatst: za 28 okt 2006, 22:39 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Niwla schreef:
Wij liepen helaas al vast bij fase 2. Van de 5 opties die je in die fase hebt is alleen het passen ons duidelijk :lol: Wie kan ons vanaf daar verder helpen ?In de regels wordt namelijk helemaal niet gesproken over dat je moet passen aan het einde van je handeling aan het einde van fase 2 maar dat lijkt me wel logisch, anders blijft je markeerschijf op de brug staan?

Poeh.

Waar te beginnen. Het helpt als je bedenkt dat in fase 2 je je werkers overal en nergens neer gaat zetten, totdat je past (en een fiche op de brug legt). Je hebt dus grof gezegd 2 mogelijkheden: óf je zet een werker neer, óf je past. Als iedereen heeft gepast begint fase 3. De markeerschijfjes blijven nog even op de brug liggen, want die zijn in een latere fase van deze ronde nog van belang! Je kunt ze pas op z'n vroegst aan het begin van fase 5 verwijderen.

Stel dat je ervoor kiest om een werker ergens neer te zetten. Dan kan je kiezen uit:
  1. De werker neerzetten op een speciaal gebouw---speciaal zijn gebouwen vanaf het kasteel tot aan de brug---dit kost je per werker in geld net zoveel als het kleinste nog zichtbare getal op de brug. Heeft niemand nog gepast: 1. Heeft één persoon gepast, is de 1 bedekt, en is de 2 het kleinste zichtbare getal, dus betaal je 2.
  2. De werker neerzetten op een neutraal gebouw---dat zijn de roze exemplaren---en evenveel als bij een speciaal gebouw betalen.
  3. De werker neerzetten op een vast gebouw---dat zijn de op de weg ingetekende exemplaren ná de neutrale---en wederom net zoveel betalen als bij het speciale gebouw.
  4. De werker neerzetten op een gebouw van een andere speler---te herkennen aan het huisje---en daarvoor wederom de bekende hoeveelheid betalen; OOK krijgt de eigenaar van dat gebouw 1 punt op het scorespoor.
  5. De werker neerzetten in je eigen gebouw; dit kost altijd 1 geldstuk en levert niemand prestige op.
  6. De werker in het kasteel neerzetten---dit kost wederom de bekende hoeveelheid, maar levert op dit moment nog niemand prestige op.
Je hebt dus een waslijst van keuzes, die allemaal geld kosten, en anderen soms punten geven. Wat al die gebouwen doen, staat in de handleiding onder de fasen 3 en 5 beschreven: je gaat namelijk vanuit het kasteel alle gebouwen langs, voert hun specifieke actie uit, en gaat dan naar het volgende, net zolang tot je bij het gebouw bent waar de provoost zélf staat. Daarna werk je het kasteel af (voor zover daar werkers zijn neergezet), en begint fase 7 die het einde van de ronde inluidt.

Citaat:
Ook is het ons helemaal niet duidelijk wanneer je een houten, stenen of prestigegebouw aan mag leggen.

Het neerzetten van een nieuw gebouw is een actie van een ander gebouw, met andere woorden, je zet een werker op dat andere gebouw en als je in fase 5 bij dat andere gebouw komt om de actie uit te voeren, leg je als die bewuste actie dus een nieuw gebouw aan het einde van de straat neer. Een houten gebouw neerzetten mag je als je een werker op het vaste en rare geraamte-achtige ding rechts van het tentje en de roze tegels neerzet EN de provoost op dat veld (of er rechts van) staat. Je betaalt de kosten in kubusjes die linksboven op het door jou gewenste gebouwtegeltje staan, krijgt het aantal prestigepunten dat rechtsboven staat, en zet er bovendien een huisje op om aan te geven dat het jouw gebouw is. Zou iemand zijn werker in een volgende ronde op dat gebouw neerzetten, krijg jij automatisch een prestigepunt.

De truc is dat om verder te komen, eerst de notaris moet worden 'aangelegd'. Die is zelf een bruin gebouw, dus moet je die eerst met dat geraamteding neerzetten. Vervolgens kan je als aktie van de notaris een roze of een bruin gebouw (maar niet de notaris zelf, natuurlijk) in een groen residentiegebouw omtoveren. Dat doe je door wat onderop de tegel van de notaris zelf staat, uit te voeren. (Mits er een werker op de notaris staat, en de provoost verder staat, natuurlijk.) Wil je dan uiteindelijk een blauw prestigegebouw neerzetten, moet er eerst ergens ooit een grijze architect zijn neergezet, waarop een werker is geplaatst die óók nog eens actief is gemaakt---en dan kan je door het betalen van de bouwkosten van een blauw tegel (linksboven) een groene residentie vervangen door een blauw prestigegebouw.

Het klink allemaal ontzettend ingewikkeld, maar het is lastiger om het op te schrijven dan om het uit te voeren. Als je de voorbeeldenreeks naast de tekst volgt, kan het eigenlijk niet misgaan! (Alleen was het handiger geweest als de notaris eerder in de lopende tekst was behandeld.)

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 29 okt 2006, 10:56 
PIONier

Berichten: 3
Beste Cymric,

Zoals in mijn eerdere bericht te lezen was waren we er inmiddels al tot zover uit. Dat je het zo uitgeschreven hebt is voor ons wel een bevestiging dat we het goed doen.

Wel heb ik dit geleerd uit jou tekst:
Citaat:
5. De werker neerzetten in je eigen gebouw; dit kost altijd 1 geldstuk en levert niemand prestige op.


Dat wisten wij nog niet. Dus onafhankelijk van hoeveel mensen gepast hebben kost dat mij altijd 1 geldstuk ?

Toch bedankt voor je hele lap tekst. Het is een erg prettige bevestiging dat we het toch goed doen. Wat het is erg sneu er achteraf achter te komen dat je het spel verkeerd speelt.

Vanavond gaan we voor de 2de ronde :D

EDIT: Wat we ook nog opgestoken hebben van je tekst is dat de kaart waar de provoost op staat ook nog geactiveerd mag worden. Wij meenden dat die kaart net niet meer geactiveerd mocht worden.


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 29 okt 2006, 14:04 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Niwla schreef:
Wel heb ik dit geleerd uit jouw tekst:
Citaat:
5. De werker neerzetten in je eigen gebouw; dit kost altijd 1 geldstuk en levert niemand prestige op.

Dat wisten wij nog niet. Dus onafhankelijk van hoeveel mensen gepast hebben kost dat mij altijd 1 geldstuk ?

Inderdaad.

Citaat:
Toch bedankt voor je hele lap tekst. Het is een erg prettige bevestiging dat we het toch goed doen. Wat het is erg sneu er achteraf achter te komen dat je het spel verkeerd speelt.

Geen zorgen, ik heb een spel dat ik al zes of zeven keer écht verkeerd heb gespeeld ondanks pogingen om het goed te doen. Er ligt nu een beknopte samenvatting in de doos die alle heikele punten duidelijk uitlegt; de volgende keer dat we het spelen gaat het eindelijk goed :).

Citaat:
EDIT: Wat we ook nog opgestoken hebben van je tekst is dat de kaart waar de provoost op staat ook nog geactiveerd mag worden. Wij meenden dat die kaart net niet meer geactiveerd mocht worden.

Kijk dat nog even na, want ik weet dat niet zeker. Ik speel Caylus hoogst zelden zodat de regels niet erg goed in mijn hoofd zitten. (Mijn antwoord schreef ik met het regelboekje op schoot.)


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
8 berichten | Pagina 1 van 1 |


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Caylus ingewikkeld ?  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Tags

Caylus, QWG Games, White Goblin Games



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®