Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





16 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 02 aug 2012, 12:05 
Joker

Berichten: 7
Goedemiddag,

In de spellendatabase staat aangegeven dat dit spel een "familiespel" is
spellen/detail/tobago_680.html
Ik zie dat ook regelmatig terugkomen in de meningen (een "echt" familiespel)

Ik vroeg me af of het wel voldoende diepgang zou bieden voor volwassen spelers of écht een spel is dat bedoeld is voor ouders/kinderen?

We spelen zelf spellen zoals Carcassonne, Puerto Rico, Kolonisten van Catan, Machiavelli, Tigris en Eufraat, de kathedraal en het verboden eiland.
Het verboden eiland vonden we eigenlijk al een beetje eenvoudig uitvallen.
Met dat laatste in het achterhoofd twijfelen we nu ergens of Tobago (omschreven als familiespel) wel een goed idee is, of ook eerder ervaren zal worden als te weinig diepgang of voornamelijk leuk maar met kinderen. Anderzijds valt Carcassonne ook in de categorie "familiespelen" en dat wordt hier toch zeer goed gesmaakt.

Wat is jullie ervaring met Tobago voor (enkel) volwassen spelers die toch graag een spel spelen met voldoende diepgang en tactiek?

Alvast bedankt!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 02 aug 2012, 12:20 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Lastig te zeggen omdat Carcassonne bij jullie goed valt. Tobago is qua spel inderdaad een familiespel zonder moeilijke poespas; meer 'doen' dan 'denken'. Ik ben geneigd om te zeggen dat Tobago geen succes zal zijn.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 02 aug 2012, 12:43 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 4134
Woonplaats: Geldrop/NL
Zelf vind ik de term familiespel altijd een beetje misleidend, als zou je deze spellen enkel met in combinatie van kinderen en volwassenen spelen.

Zelf heb ik Tobago meerdere keren gespeeld en altijd enkel met volwassen spelers.
De meningen waren verdeeld, maar het valt toch wel met name in de smaak bij die spelers die niet zo heel erg van het hele zware werk houden en elke zet door willen rekenen.
Er zit een aardige dosis geluk in het spel, met de kaarten die je trekt. Maar je kunt het ook weer sturen omdat je zelf bepaalt aan welke schat je de kaart speelt.
Ook heb ik gemerkt dat er ook geoefende spelers zijn die toch wat moeite hebben met het deductie-element. En daardoor niet goed inzien wat het effect op het bord is van het spelen van een bepaalde kaart. Dat kost dus toch de nodige inspanning.

Maar al met al zou ik zeggen..............probeer het eerst ergens uit.

_________________
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: do 02 aug 2012, 12:47 
Nou moe!
Avatar gebruiker

Berichten: 6328
Woonplaats: Sint-Truiden - BE
Gezien de mix van spellen die je opgeeft, lijkt me dat dit wel kan passen. Als jullie graag Carcassonne, Kolonisten van Catan en Machiavelli spelen, is Tobago -hoewel niet bij mijn persoonlijke topfavorieten- volgens mij geen slechte keuze. Zoals al gezegd : een combinatie van geluk en deductie.
Op voorwaarde uiteraard, dat jullie niet altijd een zwaarder spel willen spelen en net plezier vinden in de afwisseling tussen familiespellen en spellen die meer inspanning vragen.

_________________
Recent gespeeld:
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 02 aug 2012, 18:40 
Alles op Oscar
Avatar gebruiker

Berichten: 45
Woonplaats: Meppel (NL)
Ik heb het spel een paar keer gespeeld met alleen volwassen spelers. Vorig jaar was het één van de vier spellen op het NK Bordspellen.
Het kan zeker goed gespeeld worden met mensen die niet van de zwaardere spellen houden. Persoonlijk ben ik niet enthousiast over het spel. Ik zal hem zeker niet kopen en denk ook niet snel meer spelen.

Probeer het spel eerst eens ergens uit voordat je besluit het spel wel/niet te kopen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 02 aug 2012, 19:28 
Joker

Berichten: 7
Bedankt voor de reacties! :D

Ik denk dat het het beste is om het inderdaad eens ergens uit te proberen. Maar ik ken niemand die het heeft :•)

Het is wel zo dat je voor de prijs en plaatsinname misschien beter een spel kan kiezen waar je zekerder van bent dat het aan gaat slaan... dat speelt ook ergens wel een rol :?

Maar al bij al lees ik af en toe bevestigingen van wat ik al een beetje vreesde. We vinden het vooral ook leuk om wat na te denken en in te spannen, en bij voorkeur geen al te hoge geluksfactor.

Als jullie het vergelijken met Het verboden eiland, welke van de 2 heeft de hoogste geluksfactor, welke is het "eenvoudigst" (weinig inspanning/(op voorhand) nadenken/... )


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: do 02 aug 2012, 20:20 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Tobago. Het Verboden Eiland vereist nog samenwerking en planning.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: do 02 aug 2012, 20:37 
Joker

Berichten: 7
Oei... ok, dan vrees ik er een beetje voor...
Voorlopig maar even passen, en eens ergens uitproberen of wachten tot ik het ergens aan een prijsje op de kop kan tikken.

Bedankt!


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: vr 10 aug 2012, 00:11 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
Ik zou Tobago niet aanraden. Waarom weet ik eigenlijk niet goed? De regels zijn duidelijk, het spelbord en de figuurtjes zijn prachtig (misschien wel het mooiste spel dat ik heb) en het spelsysteem is heel goed gevonden... maar toch speel ik het niet zo graag. Vraag me niet waarom, maar na een tijdje spelen wordt het wat saai, altijd maar autotje verplaatsen en blokjes plaatsen en nadien wegnemen,... Na het lezen van het reglement was ik enthousiast, na het spelen van het spel was ik minder enthousiast. Misschien waren de verwachtingen te hoog gespannen? Misschien had ik een slechte dag? Misschien moet ik het nog eens proberen?

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 10 aug 2012, 04:13 
8. Brass: Lancashire (2007)
Avatar gebruiker

Berichten: 217
Woonplaats: Leuven, België
De term familiespel is inderdaad een beetje vaag. Meestal is iedereen het wel een beetje eens met wat nu een familiespel is en wat niet, maar strakke criteria zijn er niet.

In een poging om toch wat kenmerken op te sommen van een familiespel kom ik uit op dit:
- grote dosis geluk nodig om te winnen (dat maakt dat "iedereen" het spel kan winnen, ook als je wat minder getalenteerd bent).
- geen al te ingewikkelde spelregels.
- Leuk eenvoudig thema waar iedereen zich wel wat kan bij voorstellen
- veel "doen", weinig denken (zoals cymric al even opmerkte). Het typische doen in een spel is een dobbelsteen gooien en iets zoveel vakjes vooruit zetten.

Misschien zijn er mensen die hier nog wat kunnen aan toevoegen, of andere ideeen over hebben. Ik schud deze puntjes hier even uit mijn mouw tijdens een slapeloze nacht.

Voortgaand op bovenstaande puntjes, zou ik Tobago wel een familiespel durven noemen. De deductie die dient te gebeuren kan door een volwassene worden gedaan (door het plaatsen van de blokjes op het bord), wanneer meespelende kinderen dat nog niet zouden kunnen.

Los daarvan vind ik Tobago ook niet zo'n hoogvlieger. Het is zo'n spel dat je met veel enthousiasme een eerste keer op tafel legt, maar na de tweede keer heb je het wel gehad.

Er zit te weinig spanning en speelvreugde in het spel waardoor je niet de moeite neemt om het opnieuw te spelen, als je andere opties hebt. Maar dat is mijn persoonlijke mening uiteraard, alleen maar dat.

Maarja, alles is relatief. Zo zijn er veel mensen die Monopoly een leuk spel vinden, en het steeds maar blijven opnieuw spelen.
Een fles drinkbaar water heeft in Afrika ook een heel andere waarde dan in Europa.

_________________
Een spel spelen, kan ook gezellig zijn
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: vr 10 aug 2012, 07:42 
8. Biblios (0)
Avatar gebruiker

Berichten: 483
Woonplaats: Belsele, BE
Tja, hoe meningen kunnen verschillen. Ik blijf Tobago een topper vinden, vanaf minimum 3 spelers. Maar ja, ik ben dan ook de familiale veelspeler. :wink:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 10 aug 2012, 17:40 
10. First Class (2016)
Avatar gebruiker

Berichten: 217
Woonplaats: Leuven, België
Father Vic schreef:
Tja, hoe meningen kunnen verschillen. Ik blijf Tobago een topper vinden, vanaf minimum 3 spelers. Maar ja, ik ben dan ook de familiale veelspeler. :wink:


Het is je vergeven :D

_________________
Een spel spelen, kan ook gezellig zijn
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: ma 13 aug 2012, 22:29 
Professor Pimpel
Avatar gebruiker

Berichten: 233
Woonplaats: Joure (Friesland)
Tobago is geen super spel maar ik doe mijn exemplaar niet weg.
Reden is dat het echt ook iets anders is. Het deductie element is ook een beetje puzzelen Het puzzeltje is bijzonder genoeg om voor de afwisseling weer eens te spelen.
Mijn dochter is geen spelfanaat maar vindt dit een leuk spel.
Ook de uitvoering is fraai...

_________________
Winnen is niet het doel als je maar speelt om te winnen.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: di 14 aug 2012, 09:34 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
rife schreef:
Tobago is geen super spel maar ik doe mijn exemplaar niet weg.
Reden is dat het echt ook iets anders is. Het deductie element is ook een beetje puzzelen Het puzzeltje is bijzonder genoeg om voor de afwisseling weer eens te spelen.
Mijn dochter is geen spelfanaat maar vindt dit een leuk spel.
Ook de uitvoering is fraai...

Helemaal mee eens! Het spel is origineel, ziet er prachtig uit en heeft een plezierige speelduur.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 14 aug 2012, 10:12 
Nederlands Kampioen Dominion 2012
Avatar gebruiker

Berichten: 581
Woonplaats: Schelluinen
Hoe leuk of slecht je een spel vindt, ligt ook een beetje aan je verwachtingen.

Tobago is geen superstrategisch spel. Het is niet zo dat je beurt voor beurt krap bij kas zit en resources zo zuinig mogelijk moet spenderen. Je moet gewoon toeslaan op de juiste momenten.

De speelstukken zijn echter wel prachtig en voor een familie draagt dit wel bij aan het speelplezier. Ook kunnen kinderen met behulp van Tobago leren hoe ze logisch na moeten denken, "de schat ligt in een meer, maar niet in het grootste meer..."

Ik heb het één keer gespeeld en het is me prima bevallen eigenlijk. Ik vind het niet zo slecht als anderen doen vermoeden, maar leuk voor de afwisseling. Als je het allemaal doorhebt, hoeft het ook niet heel lang te duren.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
16 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Speladvies  
 Feed - Onderwerp - Tobago voldoende diepgang?  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

The Game Master, Tobago



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®