Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024



Op zoek naar spelers? Zie aparte rubriek onder spelers gezocht.



44 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: North and South
BerichtGeplaatst: do 15 feb 2007, 15:40 
Sojaboon

Berichten: 22
Woonplaats: susteren
hoi, wij hebben pas het spel North and South gokocht en worstelen ons nu door de spelregels heen.
Wie kan ons helpen want we snappen een paar zaken niet zo(nog) niet goed.

Vraag 1 : men spreekt over 4 fase's per speelbeurt, maar als je je eenheden alleen maar verplaatst kom je niet verder dan "troepenbeweging "?
Dus naar onze mening komen de andere fase's pas aan bod na een gevecht. Klopt dit ?
Vraag 2 : wanneer ben je winnaar van een gevecht ? Als je één eenheid of alle eenheden van de tegenstander helemaal hebt uitschakeld ? Of ook als jij niet verzwakt bent geraakt, maar de tegenstander wel ??
Het antwoord op deze vraag bepaalt nl of je een eenheid mag promoveren !
Vraag 3 : hebben wij het goed begrepen dat je pas mag rekruteren als al je eenheden op het speelbord zijn gepromoveerd??
Vraag 4 : mogen we jullie nog eens benaderen als we er (nog) niet uitkomen..... ?

Het spel boeit ons en we willen het van de start graag goed leren spelen,dus we hopen dat er een kenner( of kenners!) van North and South te vinden is !!!!!!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: north and south
BerichtGeplaatst: do 15 feb 2007, 15:58 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
Even snel uit het hoofd:

Citaat:
Vraag 1 : men spreekt over 4 fase's per speelbeurt, maar als je je eenheden alleen maar verplaatst kom je niet verder dan "troepenbeweging "?
Dus naar onze mening komen de andere fase's pas aan bod na een gevecht. Klopt dit ?


Er vindt hoe dan ook nog een promotie en recrutering plaats.

Citaat:
Vraag 2 : wanneer ben je winnaar van een gevecht ? Als je één eenheid of alle eenheden van de tegenstander helemaal hebt uitschakeld ? Of ook als jij niet verzwakt bent geraakt, maar de tegenstander wel ??
Het antwoord op deze vraag bepaalt nl of je een eenheid mag promoveren !


Aanvaller wint als verdediger is uitgeschakeld of zich heeft teruggetrokken, verdediger wint in andere gevallen.

Citaat:
Vraag 3 : hebben wij het goed begrepen dat je pas mag rekruteren als al je eenheden op het speelbord zijn gepromoveerd??


Eerst promotie, dan recrutering.

Citaat:
Vraag 4 : mogen we jullie nog eens benaderen als we er (nog) niet uitkomen..... ?


Geen probleem.

Citaat:
Het spel boeit ons en we willen het van de start graag goed leren spelen,dus we hopen dat er een kenner( of kenners!) van North and South te vinden is !!!!!!


Een kenner ben ik niet, met pas vier potjes achter de rug. Mogelijk zit ik er met deze antwoorden naast, maar zo herinner ik me de regels.

N&S is een geweldig spel, hoewel zonder de extra regels het schier onmogelijk lijkt met het Zuiden te winnen. Veel plezier!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 15 feb 2007, 17:24 
Uitgever
Avatar gebruiker

Berichten: 82
Met de Zuidelijke Troepen is het moeilijker te winnen dan met Het Noorden maar het is me toch een keer gelukt.
Je moet een soort attack-and-run strategy proberen...


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 15 feb 2007, 18:16 
Sojaboon

Berichten: 22
Woonplaats: susteren
Bedankt Tsaar voor je reactie !! Zijn er erg blij mee.
Komen we toch langzaam vooruit met dit spel!!Sommige formuleringen zijn gewoon niet echt duidelijk.( voor ons in elk geval niet ...)Neem deze : quote :
"Nadat alle promtie's gedaan zijn, mag de speler, die aan de beurt is, uit zijn pool nieuwe militie's rekruteren."

Wij interpreteerden dat dus fout, we dachten dat alle eenheden op het spelbord al gepromoveerd moesten zijn....: het moet dus zijn "na de promotiefase van zijn beurt mag de speler militie's rekruteren" .......

Als ik je antwoorden goed begrijp is de verdediger dus winnaar als de aanvaller terugtrekt, een eenheid verliest EN OOK als één van de eenheden van de aanvaller op de rode (= verzwakte) kant werd gedraaid (?)


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 15 feb 2007, 18:58 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
vdmeij schreef:
Als ik je antwoorden goed begrijp is de verdediger dus winnaar als de aanvaller terugtrekt, een eenheid verliest EN OOK als één van de eenheden van de aanvaller op de rode (= verzwakte) kant werd gedraaid (?)


Dat snap ik niet helemaal, maar de verdediger wint het gevecht indien de aanvaller danwel volledig vernietigd is, of de aanval heeft afgebroken. Het maakt niet uit of en hoeveel eenheden de verdediger tot dat moment verloren heeft.
De aanvaller wint het gevecht als de verdediger danwel volledig vernietigd is, of zich heeft teruggetrokken (en dan moet je even in de regels nakijken hoe dat ook alweer zat ivm cavalerie/infantrie, want de verdediger kan alleen cavalerie terugtrekken, en dan nog niet altijd - dat weet ik zo gauw even niet).

De winnaar van het gevecht mag 1 eenheid naar keuze promoveren, mits die eenheid deel heeft genomen aan dat gevecht.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel: gevechten
BerichtGeplaatst: do 15 feb 2007, 22:28 
Sojaboon

Berichten: 22
Woonplaats: susteren
Ik snap m helemaal !!!!!De euro is gevallen!!!
Je moet blijven vechten net zolang tot er een winnaar is!!!
Dus heb je niks te maken met verzwakte eenheden!!
Door je antwoorden ben ik weer in de spelregels gedoken en door het combineren van je antwoord met het nog een keer lezen werd het duidelijk .
Hartstikke fijn! Bedankt!!!
Nu kijken waar we met spelen weer tegenaan lopen...
Maar de basis hebben we nu te pakken!!!!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel: Re: gevechten
BerichtGeplaatst: vr 16 feb 2007, 00:15 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
vdmeij schreef:
Je moet blijven vechten net zolang tot er een winnaar is!!!


Neeheee! :lol:

Ik heb het ondertussen nog even nagekeken en leg het nog een keertje uit. Overigens heb ik me in mijn vorige post vergist: zowel aanvaller als verdediger kunnen zich terugtrekken uit het gevecht, na de eerste volledige slagronde (allebei gedobbeld dus).

De aanvaller kan de aanval afbreken en zich terugtrekken naar een aangrenzende stad. In dat geval heeft de verdediger gewonnen, maar de aanvaller heeft nog steeds eenheden over.
Ook de verdediger kan zich na de eerste slagronde terugtrekken (zie 5.2.5) en verliest daarmee de veldslag, tenzij zijn troepen uitsluitend uit cavalarie bestaan. In dat geval mag de verdediger nog voor de eerste slagronde zijn eenheden terugtrekken, zonder dat dat als verlies telt (5.2.6).

Let op! Terugtrekken kan erg zinvol zijn, zeker na een ongelukkige eerste slagronde.

Hopelijk lukt het nu allemaal. Heel veel plezier en een fijne strijd toegewenst!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 16 feb 2007, 12:15 
Sojaboon

Berichten: 22
Woonplaats: susteren
Ik begrijp je aanvulling, t is helemaal duidelijk!
In het weekend gaan we ons opnieuw in de burgeroorlog begeven !
Was echt bang dat we ( na topspellen als el grande, carcasonne) nu een miskoop hadden gedaan !!!

Je hoort t nog wel als we nog tegen een vraag oplopen.
Voor nu in elk geval van harte bedankt!!!!!!

:D


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 16 feb 2007, 18:12 
Sojaboon

Berichten: 22
Woonplaats: susteren
Beste Tsaar,

Ik heb net toch nog een mail van Phalanx games ontvangen en wilde je de volgende info niet onthouden.
Zie mijn vraag 1. Het antwoord hierop is : na alleen troepenbeweging komt een speler NIET tot promotie en rekrutering!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Deze fase's komen volgens de uitgever alleen aan bod NA gevecht.

De rest klopte exact met jouw antwoorden.
Zo hebben we allemaal nog wat (bij) geleerd! :o


:o


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 16 feb 2007, 22:31 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
Dat is vreemd.

Zie punt 6.0 Promotie
"Bovendien mogen de spelers in de promotiefase van hun beurt een van hun eenheden promoveren."
Geen woord over een voorafgaande veldslag als premisse.

Hmmm....
Tijd om de originele, engelse regels er eens bij te slepen.

{pauzemuziek}

Gevonden:
"In the promotion segment, the player whose turn it is may promote any one other piece."
Dus het is toch dat je hoe dan ook een eenheid mag promoveren, al heb je in jouw beurt slechts eenheden verplaatst.

Bron: http://files.boardgamegeek.com/viewfile ... leid=14029


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 17 feb 2007, 12:48 
Sojaboon

Berichten: 22
Woonplaats: susteren
:? Nou......... ik ook weer lezen ( ook de engelse versie )
Nu denk ik warempel toch dat je gelijk hebt..... !

Er staat ook bij 3.0 dat een fase moet zijn afgerond voor je aan de volgende mag beginnen. Er staat dus niet dat je de vorige fase moet hebben afgerond!
En als ik t zo bedenk zou t een hele poos saai blijven, want als je alleen troepen verplaatst zou er verder op het speelbord al die tijd niets veranderen.

Ik heb dit ook naar de uitgever gemaild, ben benieuwd !
Je zou toch denken dat ze t daar moeten weten!!!!!!!!!!!!!!!!

to be continued..............................


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 17 feb 2007, 14:14 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
Phalanx is de uitgever, niet de ontwerper. Maar volgens mij is het allemaal wel helder ondertussen.

Tot slot nog een tip voor de omgang met oorlogsspellen en hun regels: Over het algemeen staan alle situaties er wel in beschreven, maar als er toch gaten in de regelgeving lijken te bestaan of als iets niet direct duidelijk is, doe dan gewoon wat jou het meest logisch lijkt. Vergeet niet dat je een echte oorlog na aan het spelen bent en dus kun je met enig reeel besef wel redeneren hoe je het beste verder kan spelen.

In dit voorbeeld is het niet vreemd dat ondanks gebrek aan gevechten, er toch een eenheid promoveert. Die hebben die maand wellicht goed geoefend, hun schiettechnieken aangescherpt, noem het maar op.

En nou knokken op het bord! :lol:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 18 feb 2007, 15:25 
Sojaboon

Berichten: 22
Woonplaats: susteren
beste Tsaar,

Hier zijn we weer...
We hopen dat je ons nog eens uit de droom kunt helpen!
Wij gingen fris de strijd in, en hebben troepen bewogen, en zelfs een paar veldslagen gevochten. We kwamen natuurlijk ook aan het rekrutering en promotie toe, en toen liepen we vast...
Wij hebben elk maar 1 cavalerie militiestuk. Maar wel tig cavalerieveteranen. Hoe kan dat nou?
Hoe komen die speelstukken op het bord terecht als je maar 1 cavaleriemilitie hebt????Je mag immers alleen maar promoveren in dezelfde soort, cavaleriemilitie wordt dus cavalerieveteraan.Toch???
Het zal wel aan ons liggen..... :oops:


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 18 feb 2007, 16:42 
Matroos

Berichten: 45
Woonplaats: Edam
Hallo vdmey en tsaar,

Leuk om even in te haken op dit schitterende spel (alweer een tijd niet gespeeld!).
Je begint inderdaad met 1 cavalerie militie eenheid, die bij aanvang van het spel zelfs nog in je recruteringspool (oftewel gewoon naast het bord) ligt. Deze komt bij de recruterings fase vanzelf in het spel.
Nu komt dus ook het voorgaande ter sprake: bij de promotie fase mag je het volgende doen:
- Na het winnen van een veldslag mag je 1 van de deelgenomen eenheden promoveren;
- Je mag (als alle eventuele veldslagen uitgevochten zijn) 1 van je eenheden promoveren.

Dit betekent dus dat je in het verloop van de strijd er ook voor kan kiezen om een cavalerie leger op te bouwen: je promoveert je cavalerie militie eenheid tot een veteraan cavalerie eenheid. Je militie cavalerie eenheid gaat weer naar de recruterings pool. In de recruterings fase komt de cavalerie militie weer op het bord en daarna kan je deze weer promoveren etc.....

Succes in de strijd!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 18 feb 2007, 18:38 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
Inderdaad Cheezer, heb ik niks meer aan toe te voegen. :wink:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
44 berichten | Pagina 1 van 3 | Ga naar pagina: 1, 2, 3  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Wargames  
 Feed - Onderwerp - North and South  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Tags

North & South, Phalanx Games



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®