Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  


Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.



19 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2012, 10:22 
Team Bordspelmania

Berichten: 111
Woonplaats: Mortsel
FORUM-Federatie vzw maakte vannacht de 4 genomineerden publiek die meedingen voor de Gouden Ludo (Vlaamse Spellenprijs) anno 2012.

Het gaat om (in alfanumerieke volgorde):

Het dorp (999 Games)
King of Tokyo (Iello)
Kingdom Builder (Queen Games)
Revolver (White Goblin Games)

1 van deze 4 genomineerdende spellen zal zich winnaar mogen kronen van de Gouden Ludo ed. 2012.
De prijs wordt bepaald aan de hand van de stemmen van FORUM-Federatie en de stemmen van de Vlaamse Spellenclubs.

De Gouden Ludo wordt officieel bekend gemaakt en uitgereikt aan de vooravond van SPEL 2012, op vrijdagavond 23 november, tijdens een feestelijke nocturne.

Alle info op http://www.goudenludo.be.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2012, 10:24 
Beheerder
Avatar gebruiker

Berichten: 2952
Woonplaats: Deerlijk
Een zeer mooi lijstje met allemaal spellen die volgens mij een zeer breed publiek kunnen bekoren. Ik durf geen geld inzetten op een uiteindelijke winnaar.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2012, 10:28 
www.zomerspel.be
Avatar gebruiker

Berichten: 2725
Woonplaats: Oosterzele (B)
Ik heb enkel King Of Tokyo gespeeld en dat is een leuk spel, al kan ik natuurlijk niet vergelijken met de andere spellen.

_________________
https://www.facebook.com/ditteriosracedoorspellenland


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2012, 11:12 
1. Yedo (2012)
Avatar gebruiker

Berichten: 593
Woonplaats: Hove
Svennos schreef:
FORUM-Federatie vzw maakte vannacht de 4 genomineerden publiek die meedingen voor de Gouden Ludo (Vlaamse Spellenprijs) anno 2012.

Het gaat om (in alfanumerieke volgorde):

Het dorp (999 Games)
King of Tokyo (Iello)
Kingdom Builder (Queen Games)
Revolver (White Goblin Games)

1 van deze 4 genomineerdende spellen zal zich winnaar mogen kronen van de Gouden Ludo ed. 2012.
De prijs wordt bepaald aan de hand van de stemmen van FORUM-Federatie en de stemmen van de Vlaamse Spellenclubs.

De Gouden Ludo wordt officieel bekend gemaakt en uitgereikt aan de vooravond van SPEL 2012, op vrijdagavond 23 november, tijdens een feestelijke nocturne.

Alle info op http://www.goudenludo.be.


Het valt me op dat Takenoko er niet tussen staat. Dat spreekt veel mensen die niet vaak spellen spelen ook aan door zijn eenvoud van spelregels.
Vier zeer leuke spellen, alleen van Kingdom Builder was ik niet echt onder de indruk.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2012, 11:25 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
Een mooie lijst! :clap: Ik ben heel benieuwd welk spel hier gaat winnen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2012, 12:15 
Phoenix
Avatar gebruiker

Berichten: 1804
Woonplaats: Apeldoorn
Mooie lijst alle 4 gespeeld ben erg benieuwd wie er gaat winnen!!

_________________
http://www.spellenclubapeldoorn.nl
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2012, 12:21 
www.rollthedice.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1792
Woonplaats: Geldrop
Aangezien de stemming door spelleclubs gebeurd, kunnen we misschien hier een Poll starten en deze uitslag doorsturen naar BSM (als "club"), als dit mag van de organisatie natuurlijk ;) Is niet 100% Vlaams, maar ik denk wel een mooi vertegenwoordiging van spelers in de Lage Landen.

_________________
Groeten Pieter
www.rollthedice.nl


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2012, 12:45 
Erelid
Avatar gebruiker

Berichten: 4206
Woonplaats: Emmeloord
syroit schreef:
Aangezien de stemming door spelleclubs gebeurd, kunnen we misschien hier een Poll starten en deze uitslag doorsturen naar BSM (als "club"), als dit mag van de organisatie natuurlijk ;) Is niet 100% Vlaams, maar ik denk wel een mooi vertegenwoordiging van spelers in de Lage Landen.

Die poll kan je zowiezo starten. :wink:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2012, 12:49 
El Capitan
Avatar gebruiker

Berichten: 1544
Woonplaats: Meerhout
We hebben enkel nog maar Het Dorp en Revolver kunnen spelen.. Beide heel goede spellen (met een voorkeur voor het Dorp)..

We zijn erg benieuwd naar de andere twee!

_________________
~ Raldake & Elsje ~
E&E's Spellenmolen


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: vr 21 sep 2012, 14:14 
www.rollthedice.nl
Avatar gebruiker

Berichten: 1792
Woonplaats: Geldrop
Dierik schreef:
syroit schreef:
Aangezien de stemming door spelleclubs gebeurd, kunnen we misschien hier een Poll starten en deze uitslag doorsturen naar BSM (als "club"), als dit mag van de organisatie natuurlijk ;) Is niet 100% Vlaams, maar ik denk wel een mooi vertegenwoordiging van spelers in de Lage Landen.

Die poll kan je zowiezo starten. :wink:

Bij deze: spellenprijzen/topic7467.html

_________________
Groeten Pieter
www.rollthedice.nl


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: za 22 sep 2012, 08:36 
Rooster Booster

Berichten: 87
Gisteren voor het eerst King of Tokyo gespeeld en Boy O Boy wat is dat een leukertje!
Ook Revolver en Het dorp zijn leuke spellen,
Kingdom builder is wat mij betreft wat te droog...Mooie lijst! Al mis ik inderdaad ook Takenoko.


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: za 22 sep 2012, 09:37 
Avatar gebruiker

Berichten: 906
Woonplaats: Lille - BE
Mijn bevindingen (kort en door de bocht) :
- Takenoko is inderdaad de grote afwezige, in mijn ogen een echte Gouden Ludo, familiespel dat er erg leuk uitziet en vlot speelt. Mits enkele varianten tactisch en bijna zonder geluksfactor (speciaal voor de veelspelers en azijnpissers; zie Spielbox)

- Revolver is een goed 2-persoonsspel, maar komt te kort, te beperkt qua publiek volgens mij, thema is niet voor iedereen aantrekkelijk, wel redelijk uitgebalanceerd bij onze potjes, maar ik mis toch iets om hem de prijs te geven

- King of Tokyo is de perfecte filler, het spel dat dit jaar het meeste gespeeld is en daarom verdient hij de prijs. Echter, het is misschien iets te weinig voor de veelspeler en zal daarom de 1ste plaats nipt niet halen.

- Het dorp is een erg leuk spel, een veelspelersspel, zal de prijs waarschijnlijk winnen omdat de spellenclubs stemmen, mensen die véél spelen. De gelegenheidsspeler gaat dit iets te complex vinden (zeker na één spelletje).

- Kingdom builder is in mijn ogen wel een terechte kandidaat, het perfecte demospel : eenvoudige, snelle regels en enorm veel variatie en mogelijkheden. Makkelijk om uit te leggen, moeilijk om te winnen (Queen dus). Ook hier zijn er azijnpissers die het moeilijk hebben om maar met één kaartje aan de slag te moeten gaan. Geen 500 kaarten te sleeven en het is te droog of te random. In dit spel moet je opportuniteiten zien, het beste doen met wat je op dat ogenblik kan doen. En bovendien is een potje zo voorbij.

Alles hangt een beetje af van wat de Gouden Ludo wil betekenen. Is het een prijs voor het beste familiespel, het spel voor het grote publiek, dan moet hij dit keer naar Kingdom builder of King of Tokyo gaan. Het dorp zal waarschijnlijk winnen aangezien de clubs stemmen, je merkt het hier al aan de poll. Ik denk enkel aan het voortbestaan van de prijs op zich. Ik zou het een eer vinden om zo'n leuk spel als "The village" de prijs te geven, als veelspeler (dan staan we in ieder geval gelijk met de Duitse kiezers), maar als ik als gelegenheidsspeler op Spel kom, mijn enige spelmoment van het jaar en ik koop een doos met een sticker op voor "beste Vlaamse spel", ik kom thuis met het dorp en ik snap niets van de spelregels, zodat de doos stof staat te vangen in de kast, dan is dit een gemiste kans.

Eigenlijk zou het volledige opzet van de prijs misschien moeten omgegooid worden. Twee dagen lang tijdens spel worden de vier genomineerden dag in en dag uit gespeeld door het grote publiek, gelegenheids- en veelspeler. Iedereen stemt op zijn favoriet, ik denk dat de resultaten anders zouden zijn. Maar natuurlijk gaat het commerciële aspect van de prijs dan wel wat verloren.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: za 22 sep 2012, 10:23 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
arne schreef:
Mijn bevindingen (kort en door de bocht) :
- Takenoko is inderdaad de grote afwezige, in mijn ogen een echte Gouden Ludo, familiespel dat er erg leuk uitziet en vlot speelt. Mits enkele varianten tactisch en bijna zonder geluksfactor (speciaal voor de veelspelers en azijnpissers; zie Spielbox)


Los van smaak, zuurgraad en andere aspecten van door mij gewaardeerde diversiteit, vind ik het onvoorstelbaar dat iemand met kennis van zaken durft te beweren dat Takenoko bijna zonder geluksfactor is.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: za 22 sep 2012, 10:35 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6699
Woonplaats: Leusden
arne schreef:
Alles hangt een beetje af van wat de Gouden Ludo wil betekenen. Is het een prijs voor het beste familiespel, het spel voor het grote publiek, dan moet hij dit keer naar Kingdom builder of King of Tokyo gaan. Het dorp zal waarschijnlijk winnen aangezien de clubs stemmen, je merkt het hier al aan de poll.


Ik vind deze vraag nu zelf niet relevant. De Gouden Ludo is een verkiezing onder spelliefhebbers (via clubs georganiseerd). Dan heb je als jury eigenlijk niks te vertellen over de winnaar. Dat maken de geraadpleegde liefhebbers namelijk zelf wel uit. De jury is alleen maar van de nominatielijst, waarmee ze ook in deze jaargang een mooi palet aan speelse smaken presenteren.

Elke winnaar is in deze aanpak per definitie de juiste winnaar.

Pas bij een juryprijs vind ik de discussie over doelgroepen interessant worden.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
BerichtGeplaatst: za 22 sep 2012, 10:57 
Avatar gebruiker

Berichten: 906
Woonplaats: Lille - BE
Erwin schreef:
arne schreef:
Mijn bevindingen (kort en door de bocht) :
- Takenoko is inderdaad de grote afwezige, in mijn ogen een echte Gouden Ludo, familiespel dat er erg leuk uitziet en vlot speelt. Mits enkele varianten tactisch en bijna zonder geluksfactor (speciaal voor de veelspelers en azijnpissers; zie Spielbox)


Los van smaak, zuurgraad en andere aspecten van door mij gewaardeerde diversiteit, vind ik het onvoorstelbaar dat iemand met kennis van zaken durft te beweren dat Takenoko bijna zonder geluksfactor is.


En heb je dan ook gelezen dat het hier de varianten betreft die in de laatste Spielbox zijn beschreven. Variant 1 : geen dobbelsteenrol, de speler kiest zelf welk voordeel hij kiest voor die ronde
Variant 2 : kiezen van de opdrachtenkaarten, er liggen er drie open van elke soort. Als je de actie "kaarten nemen" kiest, neem je de drie kaarten van één soort, pik je er ééntje uit en leg je de andere onder de stapel (zodat niemand weet welke kaart je hebt gekozen).

Met deze twee kleine ingrepen is er al een héél groot deel geluksfactor verdwenen Erwin. Je moet het maar een keertje proberen.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
19 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Nieuws en geruchten  
 Feed - Onderwerp - Genomineerden Gouden Ludo ed. 2012 gekend  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Tags

Het Dorp, King of Tokyo, Kingdom Builder, Revolver



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®