Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





17 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Civilization van Tresham
BerichtGeplaatst: wo 09 mei 2007, 11:23 
Sojaboon

Berichten: 22
Woonplaats: susteren
Hoi,

Wij zoeken een strategie-spel dat goed in elkaar zit, en lang(er) duurt.
Om jullie een idee te geven, wij spelen graag Eufraat en Tigris , Caylus, Puerto Rico, La Citta, North and South, El Grande met uitbreidingen.

Wij vragen ons af of "Civilization" van Tresham misschien een goeie nieuwe uitdaging zou kunnen zijn..?

We hebben gezocht naar recensie's , maar die zijn er niet zoveel.
Over de spelregels is ook niet veel te vinden.
Ook is ons niet bekend of het spel geschikt is ( en leuk is ) voor 2 spelers.

Wie heeft dit spel (vaker) gespeeld en kan ons een mening geven over spelverloop en spelregels?

Alvast bedankt voor jullie reactie's!!!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 09 mei 2007, 13:59 
spellengek
Avatar gebruiker

Berichten: 1050
Woonplaats: Amersfoort
Jaren geleden heb ik daar wel eens een recensie van geschreven, maar op BGG vind je er wel meer. Enkele indrukken, die hier en daar erg subjectief zijn:

-totaal ongeschikt voor 2 spelers;
-komt alleen goed uit de verf met minimaal 5, maar het liefst 7 spelers;
-trek er een hele dag voor uit om het te spelen. Reken op 8-12 uur speeltijd.
-het is niet alleen lang, maar ook traag. Er is duidelijk sprake van een een opbouw, maar die gaat zo langzaam dat het erg lang duurt voor je wat progressie ziet
-Runaway leader/loser: zo halverwege het spel is wel duidelijk wie nog kans maakt om te winnen en wie absoluut niet. Als je nog 5 uur moet spelen met de zekerheid dat je niet gaat winnen is het best een zit.

Civilization kent veel fans en zelf zie ik ook wel wat er leuk aan zou moeten zijn. Het duurt voor mij echter veel en veel te lang voor wat het biedt. In dezelfde tijd kun je bijna alle spellen die jij noemt ook spelen, bovendien met een fatsoenlijker spelersaantal.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 09 mei 2007, 14:13 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6700
Woonplaats: Leusden
Ik sluit me aan bij Peter Hein, al spoort zijn weergave van de speelduur niet volledig met mijn ervaring (6 – 8 uur).

Een tip: in juni brengen JKLM Games en Rio Grande Games het spel Phoenicia op de markt. Dit spel is o.a. geïnspireerd door Civilization, maar klaart de klus in 60-90 minuten. Het is speelbaar met twee spelers, maar stukken leuker met een grotere bezetting.

Informatie: http://www.bordspel.com/artikel/phoenicia.html


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 09 mei 2007, 14:28 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
Erm. Mijn antwoord moet zijn: hangt ervan af. Als je met z'n zessen bent, is het een bont spel met veel rock'n'roll waar je besist een uur of 8 tot 10 zoet mee bent. Met minder dan 5 spelers raad ik het af (2 dus helemaal), en met 7 is de kaart te klein en wordt het een slachting van jewelste.

Wat betreft het spel: het is eigenlijk niet eens zo'n heel erg strategisch. Als het nu zou worden uitgebracht, zou een beschrijving als super-Kolonisten van Catan de plank niet eens heel erg misslaan. Je kruipt in de huid van een beschaving die letterlijk met 1 mannetje op het speelveld begint; vervolgens groeit de bevolking volgens simpele regels en mag je ze ook op het bord verplaatsen. Op een gegeven moment heb je er voldoende om steden te kunnen neerzetten, en vanaf dat moment gaat het spel echt beginnen. Steden geven je recht op handelswaar; met die handelswaar ga je handelen om zoveel mogelijk gelijke kaarten te vergaren. Ze zijn op die manier namelijk véél meer waard (kwadratisch meer, om precies te zijn) dan elk afzonderlijk. Met die sets kun je vervolgens beschavingskaarten kopen die twee doelen dienen. Ten eerste geven ze je punten die je nodig hebt om het spel te winnen. Ten tweede geven ze je extra voordeel in allerlei situaties: meer mannetjes in hetzelfde gebied, sterkere verdediging, meer bewegingsmogelijkheden, etcetera. Een geniepig probleem is dat er tussen die handelswaar ook rampen zitten die je elkaar in de maag kunt splitsen. Rampen zijn altijd vervelend en leiden tot een flink verlies van manschappen op momenten dat je het niet wilt.

Dat is Civilization in een notendop: je ziet, allemaal bekende elementen uit een gemiddeld modern bordspel. Je kunt strategisch te werk gaan bij het verplaatsen van je mannetjes, maar de rampen kunnen de zaak zó snel en zó grondig veranderen dat er ook een duidelijk tactisch element aanwezig is. Ik kan dus niet 1-2-3 beoordelen of het spel iets is wat je zoekt.

Sowieso zijn er weinig echte strategiespellen die lang(er) duren en ook met 2 goed speelbaar zijn. Je kunt je natuurlijk verdiepen in go of schaken, maar ik denk niet dat je op zo'n advies zit te wachten. Ik ga er overigens van uit dat je met lang(er) minimaal 3 uren zoet wilt zijn, want anders is de lijst opeens een stuk uitgebreider.
  • Revolution: The Dutch Revolt 1568-1648 is misschien een idee, alhoewel het naar mijn idee aanvoelt als zwemmen in dikke stroop, en je eigenlijk een oneven aantal spelers nodig hebt voor een goede spelbalans.
  • Hannibal: Rome vs. Carthage is zo'n beetje het summum van een strategische 2-speler wargame; dit spel was lange tijd onbetaalbaar (dik €200 op eBay voor een goed exemplaar!), maar komt in juni weer uit bij Valley Games.
  • Moderne multiplayer wargames als Here I Stand en Pax Romana zien er altijd erg aanlokkelijk uit en laten ook een indruk achter dat het minder gaat om het naspelen van een veldslag gaat, maar ik weet daar erg weinig van; medeforumlid Tsaar kan je er ongetwijfeld meer over vertellen omdat ik de indruk heb dat hij zich meer in dit genre verdiept en ook regelmatig de GMT-500 afstruint 8).
Aan de niet-wargameskant komt het volgende:
  • Die Macher (ook te bestellen bij Valley Games) geldt als een zware maar voldoening schenkende kluif.
  • Age of Steam met een 'gemene' kaart kan vreselijk spannend zijn, maar is wat korter (2 tot 2,5 uur) en is ook lastig te vinden alhoewel een herduk is aangekondigd. Het is soms noodzakelijk om een kaart zelf uit te printen. Als dat geen bezwaar is, kun je ontzettend veel lol aan dit spel beleven. Sommige kaarten zijn ook voor 2 spelers geschikt.
  • De aloude 18xx-reeks met als overgrootvader het eerbiedwaardige 1830 (net zo onbetaalbaar als Hannibal) is een gemeen aandelenspel waar menigeen zijn tanden op stuk heeft gebeten en het nog leuk vindt ook. Je zou even op Boardgamegeek moeten rondstruinen welke versie goed is om mee te beginnen, want er is nogal wat verschil tussen de diverse uitvoeringen.
En dan vergeet ik nog een paar titels, maar ik denk dat je hiermee wel even vooruit kunt. Succes!


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 09 mei 2007, 15:21 
Sojaboon

Berichten: 22
Woonplaats: susteren
:( Nou ik heb het gesnopen...............voor 2 personen dus niet aan te raden...

Bedankt trouwens, voor jullie snelle reactie!!!

Cymric, bedankt voor je uitgebreide overzicht!Wat je andere aanraders betreft, ga me daar maar s in verdiepen.De wargames zijn bij ons niet zo favoriet( North and South is de bekende uitzondering op de regel...)

Revolution was me ook al opgevallen, maar is alleen in het engels ( spellen in een andere taal vinden we niet echt lekker spelen..) maar laat ik door wat Cymric noemt "het stroperige effect" ook maar liever aan de kant staan....

Wie nog meer aanraders heeft wat een een echte spannende strategische "kluif " betreft : GRAAG!!!!!!


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 09 mei 2007, 15:31 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
vdmeij schreef:
Cymric, bedankt voor je uitgebreide overzicht!Wat je andere aanraders betreft, ga me daar maar s in verdiepen.De wargames zijn bij ons niet zo favoriet( North and South is de bekende uitzondering op de regel...)

Dan wil ik je toch zeker aanraden om naar de titels te kijken die ik noemde: daar zit je namelijk niet op het niveau van tank-versus-infanterie, maar op een veel grotere (en dus strategischer) schaal.

Citaat:
Revolution was me ook al opgevallen, maar is alleen in het engels ( spellen in een andere taal vinden we niet echt lekker spelen..) maar laat ik door wat Cymric noemt "het stroperige effect" ook maar liever aan de kant staan....

Kleine aanvulling: het spel zelf is vrijwel taalneutraal, en er is een Nederlandse vertaling + speelhulp.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 09 mei 2007, 22:36 
spellengek
Avatar gebruiker

Berichten: 1050
Woonplaats: Amersfoort
vdmeij schreef:
Wie nog meer aanraders heeft wat een een echte spannende strategische "kluif " betreft : GRAAG!!!!!!


War of the Ring misschien? Dat is bij uitstek geschikt voor 2 spelers (3 of 4 kan ook). Formeel is het wel een wargame, maar je zou het ook als een sfeervolle en spannende Riskvariant kunnen zien. De speelduur is iets van 3-5 uur.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 10 mei 2007, 13:31 
Avatar gebruiker

Berichten: 2096
Woonplaats: Eindhoven
cymric schreef:
... medeforumlid Tsaar kan je er ongetwijfeld meer over vertellen omdat ik de indruk heb dat hij zich meer in dit genre verdiept en ook regelmatig de GMT-500 afstruint 8).


Klopt, de oorlogsspelletjes hebben mij behoorlijk in hun ban gekregen. Het vaakst speel ik nu Command&Colors: Ancients en Twilight Struggle, overmorgen komt eindelijk A Victory Lost op de tafel, en ook Combat Commander: Europe, Paths of Glory, Roads to Leningrad en Europe Engulfed liggen al een tijdje te wachten om uit de doos te komen. Allemaal GMT-spellen, op AVL na (MMP). Het is helaas een vrij prijzige aangelegenheid om deze titels in je bezit te krijgen, zeker als de postbode zo vriendelijk is je aan de deur de invoerheffingen te laten betalen. Daar gaat het P500-voordeel... Op de Ducosim-beursjes zul je wellicht ook kunnen aanschaffen, voor gemiddeld 50-70 euro (gokje).

Met vrienden spreken we regelmatig af voor Twilight Imperium, maar dat is onspeelbaar voor twee, net zoals Mare Nostrum. Allebei staan wel garant voor een gedenkwaardig tijdsverdrijf.

Onlangs heb ik met Gerit (ook op dit forum aanwezig) Age of Napoleon gespeeld, en ook dat smaakte naar meer. Hoewel het een oorlogsspel is, ligt de nadruk vooral op spel.

Qua tweespeler strategiespel raad ik Twilight Struggle van harte aan. Dat is een oorlogs-/meerderhedenspel hybride waarbij je met kaarten danwel acties op punten, of een gebeurtenis uitspeelt. Of beide, maar dan is de gebeurtenis er altijd eentje die gunstig is voor de tegenspeler... Het thema is de Koude Oorlog, en zeker voor hen die die tijd actief beleefd hebben geeft dat een spannende herkenning. Erg moeilijk is het niet, que regels slechts een paar stapjes verder dan North&South, maar het zal wel een paar potjes duren voor je in de gaten krijgt welke kaarten er in het spel zitten en waar je dus rekening mee moet houden. Het schijnt dat het mogelijk is binnen twee uur uit te spelen, maar voor mij is het nog steeds een avondvullende gebeurtenis.
:lol:

vdmeij schreef:
De wargames zijn bij ons niet zo favoriet( North and South is de bekende uitzondering op de regel...) (...) maar is alleen in het engels ( spellen in een andere taal vinden we niet echt lekker spelen..)


En hier vallen alle tips van mij weer in het water... :roll:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 11 mei 2007, 08:50 
la Vida
Avatar gebruiker

Berichten: 498
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen
Interessant draadje is hier ontstaan, hoewel ik het niet echt onder het kopje 'regelvragen' zou plaatsen. Ook hier had een betere spellendatabase een aantal antwoorden op vragen kunnen geven.

Het spelmechanisme van Civilization (Compendium uitgave) is voor mensen die van lange spellen houden zeer geschikt. Zoals eerder opgemerkt, maakt het weinig strategische karakter een vlot spel mogelijk. Het doorworstelen van de opbouw is bij ons nooit een probleem, het maakt deel uit van de stijgende spanning naar de eerste conflicten en rampspoed die een ieder later te wachten staat. Al met al, als je houdt van gefriemel met heel veel fiches, een aanrader voor mensen die niet bang zijn voor een lange zit.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 11 mei 2007, 09:50 
..........
Avatar gebruiker

Berichten: 6700
Woonplaats: Leusden
Viva schreef:
Het spelmechanisme van Civilization (Compendium uitgave) is voor mensen die van lange spellen houden zeer geschikt. Zoals eerder opgemerkt, maakt het weinig strategische karakter een vlot spel mogelijk.


Ik snap de opmerkingen over het weinig strategische karakter van Civilization niet helemaal (in dit citaat en eerder). In mijn beleving is het uitzetten en volgen van een goede ontwikkelstrategie bij Civilization juist cruciaal. Natuurlijk word je gehinderd door rampen en tactische intermezzo’s, maar dit doet naar mijn mening niets af aan de dominante strategische kern van dit spelsysteem.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 11 mei 2007, 13:53 
spellengek
Avatar gebruiker

Berichten: 1050
Woonplaats: Amersfoort
Haha, nooit geweten dat Civilization een 'vlot spel' was. :lol:


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 12 mei 2007, 11:28 
Sojaboon

Berichten: 22
Woonplaats: susteren
Hallo Viva!

Heb je het spel ook al eens met 2 spelers gespeeld?????
Graag bericht over die ervaring!!

Ik begin nu toch weeeeeer te twijfelen ( wij zijn niet bang van een lange zit en de opbouw naar spanning toe vinden we net leuk!)


Pffffff


Omhoog
Offline Profiel     
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 12 mei 2007, 14:58 
spellengek
Avatar gebruiker

Berichten: 1050
Woonplaats: Amersfoort
Ik heb het zelf ooit eens met twee gedaan, maar dat is niet aan te raden. Civilization draait juist om de handelsfase. Als je maar een medespeler hebt om kaarten mee te ruilen is het handelen een beetje een dooie boel, want altijd zero-sum. En de vraag of iemand een rampenkaart in z'n handen heeft is ineens ook een stuk minder spannend...

Ik blijf je gewoon War of the Ring aanraden, of BattleLore voor als het ietsje korter en tactischer moet zijn.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter   
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 12 mei 2007, 17:39 
Diner Jouant
Avatar gebruiker

Berichten: 2413
Woonplaats: Zaandam
RJV schreef:
Opmerking voor Cymric. Give it a (new) try

Ik heb de regels nu een keer of drie doorgelezen---nu net nog een keer---en elke keer krijg ik hetzelfde moed-in-de-schoenen-zinkende gevoel dat ik werkelijk geen iota van het spel snap. Geld gaat van A naar B naar C (en waar komt dat geld nu vandaan? Van D of E?), opeens verschijnen er legers en fabrieken op het bord en boem! weg is je controle over je land. En dan schijn je ook nog te kunnen investeren, maar je moet wel geld betalen voor diezelfde legers. En je wint op het dividend maal een bepaalde factor.

Ik begrijp Reef Encounter, Eufraat en Tigris, Revolution, ... Maar Imperial?

Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 18 mei 2007, 18:29 
la Vida
Avatar gebruiker

Berichten: 498
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen
Inderdaad hebben wij Civilization met z'n tweeën gespeeld. Het handelen is dan, zoals eerder opgemerkt, van een geheel ander karakter. Echter werd er bij ons soms wel een betere deal gesloten, onder het mom dat er geen ramp mee verhandelt zou worden.

Het "vlotte" karakter, zoals eerder door mij getypeerd, slaat meer op het tegelijk uitvoeren van de eerste fases en dat akties elkaar daarna opvolgen zonder lange denktijden. Misschien hebben wij de achterliggende diepe tacktieken echter nog niet ontdekt...
Omdat het een spel is voor 2 tot 7 personen, zal de strategie met al deze aantallen ook wel anders worden. Wij hebben echter geen ervaring met grote aantallen spelers.

Al met al blijft het een lange zit, maar het spel voorziet in een aantal varianten waaronder een verkorte versie van het volledige spel.


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
17 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Civilization van Tresham  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 10 gasten


Tags

Civilization, Compendium Games



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®