Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Zomerspel 2024





20 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 10 dec 2012, 11:59 
Avatar gebruiker
Ik zit al een tijd met een brandende vraag!

Met name op BGG, maar ook op andere fora zie ik vaak Survive: Escape from Atlantis terugkomen als een van de topspellen waarmee je nooit een miskoop doet, maar wat maakt dit spel zo populair?

Ik heb zelf al sinds mijn jeugd Atlantis: http://www.boardgamegeek.com/boardgame/24037/escape-from-atlantis en alhoewel ik dat best een tof spelletje vind, blijft het voor mij wel vooral een kinderspel. Het staat voor mij zeker niet op hetzelfde niveau als spellen als Puerto Rico of Arkham Horror.

Is het grote zusje http://www.boardgamegeek.com/boardgame/2653/survive-escape-from-atlantis dan zoveel anders cq. beter dan de versie die ik heb, dat het spel daardoor wel meer een spel voor volwassenen wordt?


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: ma 10 dec 2012, 12:25 
Hazelnoot Ridder

Berichten: 631
Woonplaats: Diest (België)
Misschien vind je hieronder een antwoord op je vraag:

http://detafelplakt.skynetblogs.be/arch ... aynor.html

_________________
https://detafelplakt.com/


Omhoog
Offline Profiel     
 
BerichtGeplaatst: ma 10 dec 2012, 12:28 
1. Yedo (2012)
Avatar gebruiker

Berichten: 593
Woonplaats: Hove
Het spel bevat eenvoudige spelregels waardoor het ook goed te spelen is met mensen die niet vaak een spel op tafel liggen. Verder is het ook een zeer luchtig "pest-spelletje" - er is niks leuker dan een bootje vol meeples van andere spelers doen zinken :)
Wat juist de verschillen zijn tussen de oude en nieuwe versie, weet ik niet.

Het valt zeker niet te vergelijken met Puerto Rico of Arkham Horror. Het is een volledig ander type van spel.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 10 dec 2012, 14:25 
Standaard moderator
Avatar gebruiker

Berichten: 4133
Woonplaats: Geldrop/NL
woozle schreef:
Het spel bevat eenvoudige spelregels waardoor het ook goed te spelen is met mensen die niet vaak een spel op tafel liggen. Verder is het ook een zeer luchtig "pest-spelletje" - er is niks leuker dan een bootje vol meeples van andere spelers doen zinken :)
Wat juist de verschillen zijn tussen de oude en nieuwe versie, weet ik niet.

Het valt zeker niet te vergelijken met Puerto Rico of Arkham Horror. Het is een volledig ander type van spel.

+1.

Wij hebben altijd de grootste lol met dit spel. Dat verklaart voor mij een groot deel van de populariteit.
En staat dus los van het niveau van het spel in vergelijking tot andere spellen (die wellicht "beter" zijn maar minder populair).

_________________
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 10 dec 2012, 14:30 
www.decktet.com
Avatar gebruiker

Berichten: 1490
Woonplaats: Soesterberg
Ik heb het spel ook thuis staan (alleen bij mij staat er 'The Island' op de doos) en we hebben de grootste lol met dit spel. Dat is echt waar het om gaat bij dit spel, lol hebben.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 10 dec 2012, 14:35 
8. Perudo (1987)

Berichten: 118
Woonplaats: Eindhoven
rober schreef:
woozle schreef:
Het spel bevat eenvoudige spelregels waardoor het ook goed te spelen is met mensen die niet vaak een spel op tafel liggen. Verder is het ook een zeer luchtig "pest-spelletje" - er is niks leuker dan een bootje vol meeples van andere spelers doen zinken :)

+1.

Wij hebben altijd de grootste lol met dit spel. Dat verklaart voor mij een groot deel van de populariteit.
En staat dus los van het niveau van het spel in vergelijking tot andere spellen (die wellicht "beter" zijn maar minder populair).


En nog een +1. Makkelijke regels (en daarom met wel iedereen snel te spelen), leuk om naar te kijken en het levert een hoop lol en leedvermaak op. Ik heb hem hier al jaren in de kast staan, en hij komt er regelmatig uit :D

Het hoeft niet altijd ingewikkeld en lang en 'volwassen' te zijn om leuk te zijn :D

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: ma 10 dec 2012, 14:49 
6. Airlines Europe (2011)
Avatar gebruiker

Berichten: 593
Woonplaats: Hove
Morrighan schreef:
rober schreef:
woozle schreef:
Het spel bevat eenvoudige spelregels waardoor het ook goed te spelen is met mensen die niet vaak een spel op tafel liggen. Verder is het ook een zeer luchtig "pest-spelletje" - er is niks leuker dan een bootje vol meeples van andere spelers doen zinken :)

+1.

Wij hebben altijd de grootste lol met dit spel. Dat verklaart voor mij een groot deel van de populariteit.
En staat dus los van het niveau van het spel in vergelijking tot andere spellen (die wellicht "beter" zijn maar minder populair).


En nog een +1. Makkelijke regels (en daarom met wel iedereen snel te spelen), leuk om naar te kijken en het levert een hoop lol en leedvermaak op. Ik heb hem hier al jaren in de kast staan, en hij komt er regelmatig uit :D

Het hoeft niet altijd ingewikkeld en lang en 'volwassen' te zijn om leuk te zijn :D


Een vriend - die niet zo vaak spellen speelt - begint er nog altijd over dat zijn laatste gele pionnetje, door een actie van mij, verslonden werd door een zeemonster :)
Hij vergeet er dan wel bij te zeggen dat ikzelf ook maar één overlevende had :D
Dat je er weken later er nog over bezig bent, is toch een teken dat het spel blijft hangen.

Als je groep van dit soort pest-spelletjes houdt, is de volgende stap Lifeboats :D

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook  
 
BerichtGeplaatst: ma 10 dec 2012, 15:31 
Avatar gebruiker
Verschilt Survive nog veel van de versie die ik heb?

Zoals gezegd vind ik het ook een erg tof spel hoor! Maar het verbaasde me dat het zo populair was. Ik vroeg me af of het dan misschien jeugdsentiment was, maar het wordt juist ookvaak aangeraden als nieuw te spelen spel. Ik vind bijvoorbeeld De betoverde doolhof en Nijlpaard in de achtbaan net zo leuk, maar daar hoor je dan toch weer veel minder over

Maar goed, (niet zo heel) stiekem hebben die jaren '80 spelletjes dus nog steeds hun charmes :)


Omhoog
     
 
BerichtGeplaatst: ma 10 dec 2012, 16:01 
www.decktet.com
Avatar gebruiker

Berichten: 1490
Woonplaats: Soesterberg
Ik ken het spel niet van m'n jeugd, maar heb het recent aangeschaft. Dat zou ik met Nijlpaard in de Achtbaan niet snel doen (ook al ken ik het niet). Survive heeft een balans tussen geluk en tactiek die er voor zorgt dat het ook voor volwassenen interessant blijft.

De Betoverde Doolhof is ook geen slecht spel trouwens, al gaat mijn voorkeur uit naar Kaaskasteel. Weliswaar niet met volwassenen, maar met kinderen is het leuk.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 11 dec 2012, 00:44 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 858
Woonplaats: Rotterdam
Een vriend van me heeft de oude jaren 80/90 versie van Atlantis en dat is altijd veel lol.

Vorig jaar op Essen zag ik de nieuwe versie Survive en heb die toen (helaas) niet gekocht. Inmiddels is er weer een nieuwere versie, namelijk een 30-jarig jubileumeditie, die ook in Europa is uitgebracht onder de naam The Island. Echter, de nieuwe versie bevat niet de dolfijnen en dobbelstenen. De versie uit 2011 is ook echt bijna nergens meer te vinden!

Volgend jaar op Essen er nog maar eens goed naar zoeken...:)

Zoals al gezegd is, het spel is simpel en luchtig en gewoon leuk voor tussendoor, of, met wat alcohol op, de avond te eindigen. De regels zijn makkelijk genoeg voor onervaren spelers en dat maakt het aantrekkelijk.

_________________
"I am a tattooed sexy dancing monkey"


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 11 dec 2012, 08:34 
www.decktet.com
Avatar gebruiker

Berichten: 1490
Woonplaats: Soesterberg
Bored Gaymer schreef:
Inmiddels is er weer een nieuwere versie, namelijk een 30-jarig jubileumeditie, die ook in Europa is uitgebracht onder de naam The Island. Echter, de nieuwe versie bevat niet de dolfijnen en dobbelstenen.

Uhm... Jawel hoor...

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: di 11 dec 2012, 16:17 
Koning Paul!
Avatar gebruiker

Berichten: 2171
Woonplaats: Rotterdam
Je wilt het spel ook niet spelen met die blauwe dobbelstenen daar wordt het zwaar IMBA door die dingen zijn heel erg OP :D. Zeemonsters staan opeens voor je boot bah!?


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: di 11 dec 2012, 21:01 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 858
Woonplaats: Rotterdam
Seabie schreef:
Uhm... Jawel hoor...


The Island wel? Oh, dacht dat het een directe kopie was van de 30th Anniversary Edition, die ze niet bevat.

Zou je misschien wat foto's kunnen plaatsen van de inhoud dan? En erbij vermelden welk spel het is (2011 reprint, the island, 30th anniversary edition)?

_________________
"I am a tattooed sexy dancing monkey"


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
BerichtGeplaatst: wo 12 dec 2012, 02:22 
www.decktet.com
Avatar gebruiker

Berichten: 1490
Woonplaats: Soesterberg
Ik denk dat ik toch te snel gereageerd had en dat mijn geheugen me in de steek liet. Er komen wel dolfijnen voor in het spel, maar slechts op de achterkant van bepaalde eilandtegels (een zwemmer mag 3 plekken verplaatst worden). Ze komen dus niet voor als dolfineeples, om het maar zo te zeggen. En er zit wel een dobbelsteen in het spel, maar het is er slechts één. Nu ik jouw bericht terug lees denk ik niet dat je dat bedoelt... Excuus voor de verwarring.

_________________
Afbeelding


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek    
 
BerichtGeplaatst: wo 12 dec 2012, 11:51 
Fabrieksmanager
Avatar gebruiker

Berichten: 858
Woonplaats: Rotterdam
Seabie schreef:
Excuus voor de verwarring.


No problem... 8)

_________________
"I am a tattooed sexy dancing monkey"


Omhoog
Offline Profiel  BoardGameGeek   Facebook  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
20 berichten | Pagina 1 van 2 | Ga naar pagina: 1, 2  Volgende


Opties

  Toon onbeantwoorde berichten 
  Toon ongelezen berichten 
 Afdrukweergave Toon nieuwe berichten 
  Toon actieve onderwerpen 
   
 Feed - Bordspelmania  
 Feed - Nieuwe onderwerpen  
 Feed - Forum - Bordspellen  
 Feed - Onderwerp - Wat maakt Survive: Escape from Atlantis! zo populair?  

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Tags

Asmodee, Atlantis, Island, Survive: Escape from Atlantis!



[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®