19. Hoe gaan jullie om met kritiek over een spel waar je bijvoorbeeld heel lang aan gewerkt hebt. Raakt het jullie of hebben jullie een sterk relativeringsvermogen?Leuk is het natuurlijk nooit, maar een sterk relativeringsvermogen heb ik al lang. Ik begin ten eerste met de veronderstelling dat elk spel dat bestaat wel door iemand leuk gevonden wordt en dat er geen enkel spel is dat iedereen leuk zal vinden. Per definitie ga je dus altijd positieve en negatieve reacties krijgen. Persoonlijk spreek ik dan ook niet van een spel dat slecht of goed is, maar van een spel dat ik wel of niet leuk vind. Ik heb niet de pretentie om te denken dat een spel dat ik niet leuk vind per definitie slecht is.
Waar ik mij persoonlijk wel aan kan storen (en dan gaat dat niet enkel om onze spellen) is dat mensen publiekelijk ongemotiveerde kritiek beginnen te spuien soms zelfs zonder enige rekening te houden met de doelgroep of de spelregels. Zo heb ik ooit iemand zijn mening weten neerpennen over Apenjungle van The Game Master. Zijn conclusie was dat het een rotslecht spel was omdat hij het met zijn vrienden gespeeld had en ze na even spelen alles perfect konden onthouden en dat het dus gewoon niet werkte, want vanaf alles bekend was maakte de speler die aan de beurt was het helemaal af. Nu ja, er staat als leeftijd 4+ op de doos, dus misschien was zijn spelgroep niet het perfecte doelpubliek om te testen. Het heeft totaal niets met onze spellen te maken, maar toch kan ik mij er aan ergeren
Dat dateert al van voordat we gestart waren met de uitgeverij, dus ik wist op voorhand al dat er veel op ons af zou komen waar relativeringsvermogen belangrijk is. Het belangrijkste vind ik dat mensen op beurzen naar ons komen om te vertellen hoeveel plezier ze beleven aan onze spellen en dan vergeet je de kritiek snel. Daar is er tot nu nog niemand komen vertellen dat ze iets niet leuk vonden.
20. Moeten jullie beiden overtuigd zijn van een project om het licht op groen te zetten of kan dat ook als slechts één van jullie overtuigd is?We hebben ooit afgesproken dat er een veto kan gesteld worden tegen een spel. In praktijk komt dit er dus op neer dat we beiden onze zegen moeten geven. Een echt veto is er wel nog altijd niet gebruikt, maar we hebben elkaar wel al omgepraat van een ja naar een neen of omgekeerd. Hoe dan ook krijgen we zoveel (goeie) voorstellen dat we meer gelimiteerd zijn door ons budget dan door mogelijke spellen. Het is dus geen enkel probleem om iets te kiezen voor publicatie waar we beiden achter staan.
21. hoe krijgen jullie je spellen verdeeld in de grote winkelketens? en in de betere spellenwinkel? waarom zouden ze net jou spel kiezen om te verkopen? Onze spellen worden in België verdeeld door Asmodee en in Nederland sinds dit jaar door Enigma. Verder is Baby Blues nog in Frankrijk verdeeld door Atalia en in Duitsland (en ook wat in Europa) via Spiel-Direkt. Ik ben van mening dat iedereen zich moet bezig houden met waar ze sterk in zijn en we laten de distributie dus graag over aan specialisten. We hebben met Asmodee al veel samengezeten om te overlopen waarmee we allemaal rekening moeten houden en we proberen ook altijd beslissingen te nemen in het belang van alle partijen. Ook brainstormen komt er dan zeker wel eens aan te pas, maar je moet ook altijd je budget in de gaten houden. We hebben bijvoorbeeld overwogen Banjooli Cross uit te brengen in een soort kubusvormige doos zodat het leek dat de nek van de struisvogel groeide als je ze openmaakte, maar als je dan merkt dat de winkelprijs een € 5 omhoog zou gaan moet je zo'n idee toch laten voor wat het is.
22. los van het uittesten van spellen, lezen van regels, enz... hoe vaak spelen jullie zelf nog eens een spel met vrienden? een gezelschap-spellen-avond? Veel te weinig. Ik ben zeer blij als het één keer in de week lukt, maar dikwijls is het maar om de twee weken of minder. Mathias zal het nog iets meer lukken dan mij denk ik omdat ik ondertussen ook 2 dochters heb van 2 en 3 jaar oud en die hebben ook veel aandacht nodig. Ze beginnen gelukkig ook al wat spelletjes te spelen, maar voor ze zich mee aan een Scythe of Dungeon Saga zetten zal er nog veel tijd verstrijken vrees ik. Ik droom al van de dag dat ze mij verslaan met Caylus
In elk geval speelde ik veel meer spellen voor we meedraaiden in de spellenindustrie. Als het dus gewoon om spellen spelen gaat moet je dus zeker de zakelijke kant niet opzoeken.
23. ooit gedacht om een spel te lanceren via kickstarter om te interesse te peilen? of om zeker te zijn van de verkoop? Het is zeker iets dat we overwegen, want de nood aan fondsen is er zeker. Ik blijf echter twijfelen aan Kickstarter op zich. Om te beginnen besteed ik zelf veel te veel geld op Kickstarter aan dingen die dan in mijn kast komen te staan en amper gespeeld worden (om één of andere reden heb ik de indruk dat mijn Kickstarters veel minder gespeeld worden dan de rest). Voor kleine firma's (zoals ons) vind ik het ook een handig instrument, maar je ziet nu meer en meer dat de grote uitgevers er ook volledig opspringen en alles via Kickstarter lanceren en ik weet nu ook niet dat dit de goede strategie is waar de spellenindustrie het meest aan heeft.
Hoe dan ook zijn we zeker aan het bekijken dat we bijvoorbeeld het volgende spel in de baby reeks of Cover Me via Kickstarter zullen lanceren, maar ik blijf met twijfels zitten. Wil er uiteindelijk iemand onze spellen daar backen en hoe vallen we op tussen die overvloed aan spellen. Bovendien vind ik het ook lastig dat we onze distributeur en alle winkeliers zo buitenspel zetten, want uiteindelijk zijn zij het wel die onze spellen aan de man/vrouw moeten brengen. We zitten dus zelf met grote twijfels.
24. naast een vaste job, en CEO, presentator, tester, klusjesman, ... van JTG hebben jullie ook een spellenwinkel. Hoe realiseer je dit erbij? is dat dan elke dag open, of krijgen jullie bvb hulp van een boekenlezende vriendin ?De winkel is momenteel alleen gedurende het weekend geopend en we proberen meer en meer evenementen in te plannen. De site waar die gevestigd is, is eigenlijk momenteel ook nog niet helemaal af. Die zal in de loop van dit en volgend jaar meer afgewerkt worden en dan zullen er ook meer andere zaken hun onderkomen vinden. Hoe meer die ontwikkeld zal worden, hoe meer we ook onze uren zullen uitbreiden. En dat we tijd te kort hebben, dat weten we spijtig genoeg al zeer lang, daar wijst mijn vriendin mij nog geregeld op