Cwali schreef:
In dit forum zie ik dat mensen zich zorgen maken over de gevolgen voor consumenten of winkels. Logisch, maar ik zou toch eerst denken aan leveranciers die spellen bezorgd hebben en .....
Ik heb alleen het telnr. waarop een antwoordapparaat vertelt over het faillisement en dat er hard gewerkt wordt aan een doorstart. En een brief van de curator.
Heel vervelende situatie, probleem voor mij is nog 'klein'. Buitenlandse leverancier die paar weken terug enorme bestelling heeft geleverd vroeg mij hoe het ermee zit. Dus probeer ik hier nog even of er contact te vinden is. Kun je onbetaalde goederen bij faillisement terug halen?
Overigens is mijn ervaring met PS-Games (net als hier door anderen gezegd) dat men altijd suprecorrect was. Complimenten daarvoor, maar wat we daar nu aan hebben .....
Corne
Cwali
Tja ik vindt het wel jammer dat een spellendistributeur zoals PS Games failliet gaat. Ik heb daar 8 jaar geleden gewerkt in de magazijn en had een geweldige tijd met mijn toenmalige collega's. Ik vindt het echt vervelend dat zij nu met onzekerheid deze dagen moeten doorbrengen.
Om de vraag van Cwali te beantwoorden:De antwoord is afhankelijk of de leverancier de goederen onder eigendomsvoorbehoud heeft geleverd. Indien dit het geval is betekent dit dat eigendom nooit is overgedragen aan PS Games totdat de voorwaarden in de overeenkomst wordt voldaan (betaling van de koopprijs). De leverancier blijft eigenaar van de goederen.
Wanneer er sprake is van een faillissement valt het vermogen van de schuldenaar in de failliet boedel. Indien het eigendomsvoorbehoud aanwezig is, dan kan de buitenlandse leverancier deze goederen opeisen bij de curator. De goederen valt binnen het vermogen van de leverancier en niet van PS Games. Wel dient de leverancier bewijs te leveren ( zoals de overeenkomst waarin deze afspraken zijn gemaakt).
Indien er geen sprake is van eigendomsvoorbehoud, dan heeft er (in de meeste gevallen) een rechtsgeldige eigendomsoverdracht plaatsgevonden. Dit betekent dat PS Games eigenaar is geworden. De geleverde goederen vallen binnen de failliet boedel.
Ik kan aannemen dat de goederen op rekening is gekocht, dus de leverancier heeft een vordering op PS Games. Hij kan deze vordering ter verificatie indienen bij de curator (m.a.w. schriftelijk op de hoogte stellen). Ook zal hij hier bewijs moeten tonen dat hij daadwerkelijk een vordering heeft.
Echter kan er problemen ontstaan omtrent de opeising van de gehele vordering. Ik kan uit de gegevens opmaken dat de leverancier een concurrente schuldeiser is. Dit is een zeer ongunstige positie in een faillissement. Wanneer de failliet boedel ter gelde wordt gemaakt, worden de opbrengsten verdeeld onder de schuldeisers. De verdeling en volgorde vindt als volgt plaats:
1. Curator (salaris van de curator en alle andere kosten die hij tijdens de faillissement maakt, denk hierbij aan de verplichte doorbetaling van salaris van medewerkers indien hij hun arbeidscontract opzegt).
2. Preferente schuldeisers (denk hierbij aan hypotheek, pandrecht en vorderingen die ontstaan zijn uit bijzondere overeenkomsten)
3. Concurrente schuldeisers.
Van de hierboven genoemde valt de buitenlandse leverancier in de laatste categorie. Wanneer de schulden van de curator en preferente schuldeisers zijn betaald gaat de resterende gedeelte naar de concurrente schuldeisers. Deze wordt naar evenredigheid verdeeld. In de meeste gevallen kan je maar een deel krijgen van hetgeen waar hij recht op heeft. In de ergste gevallen blijft er niks over voor deze groep schuldeisers.
De schulden blijven wel bestaan na afloop van een faillissement, maar in de meeste gevallen zal een BV zich niet meer voortzetten en zullen de schuldeisers hun geld niet meer zien.
Ik hoop jou hiermee voldoende te hebben ingelicht.
Groeten