Lol, interrupts bestaan dus niet meer sinds de zesde editie
Maar goed, je hebt natuurlijk nog steeds iemand nodig die
a) aardig genoeg is om het uit te leggen.
b) het goed uit kan leggen.
De stack is in feite de basis van de interactie. Zie het als een computerprogramma zoals Basic etc. De regels zijn ook geschreven door (ex)programeurs, wat duidelijk te zien is in de stack; het volgt duidelijke lineaire regels.
Basisregel: Last in First out (lifo).
vb: 2/2 beest wordt door een Shock (2 schade) getarged; dan zou hij dood gaan, echter de controller van het beest doet er een Blessed Breath op (protection van een kleur geven) voor rood.
Lifo: protection rood, daarna 2 schade, echter de 2 schade doet niks aangezien hij protection rood heeft.
Dit kun je blijven volgen met lifo, hoe groot de stack ook is.
Daarnaast heeft de combat dezelfde regels gekregen: de schade gaat op de stack (dots: damage on the stack) en dan kun je weer instants spelen, abilities gebruiken etc, deze gaan ook op de stack en werken ook met lifo.
Anyway goede sites voor info:
www.magicthegathering.com (zie het enorme 'new on magic' finet)
www.kvdeckmasters.nl (daar kun je altijd terecht met vragen etc)
echter het beste is en blijft: zoek een speler die weet hoe het werkt en ga daarmee aan de slag. Met een beetje IQ ben je dan binnen een avond volledig up 2 date met de basisregels.
Dat er echter mensen zijn die jaren nodig hebben om hogere judge levels te halen, wil denk ik ook zeggen dat de finesses van de regels en de interactie van bepaalde kaarten in sommige gevallen wel degelijk HEEL lastig kan zijn.
Succes